Din cauza embargoului lui Trump, în Ungaria se scumpesc carburanţii auto. Ce se întâmplă în România?
Din cauza embargoului lui Trump asupra companiilor Rosneft şi Lukoil, în Ungaria se scumpesc carburanţii auto. Ce se întâmplă însă în România?
Șoferii maghiari se vor confrunta cu o creștere semnificativă a prețurilor la combustibili, în această săptămână, pe măsură ce piețele globale de petrol reacționează dur.
Este vorba despre ultima rundă de sancțiuni americane împotriva principalilor producători de petrol din Rusia.
Măsura, anunțată de Trump, vizează giganții energetici Rosneft și Lukoil, declanșând o creștere a prețurilor țițeiului Brent și marcând cele mai substanțiale sancțiuni, de la revenirea sa la Casa Albă.
Din cauza embargoului lui Trump, în Ungaria se scumpesc carburanţii auto. Ce se întâmplă în România?
Începând de marți, 29 octombrie, prețul en-gros al benzinei, în Ungaria, va crește cu 5 forinţi/l (0,013 €), iar cel motorinei cu 10 forinţi/l (0,026 €), potrivit Holtankoljak.hu.
Începând de luni, prețurile medii de vânzare cu amănuntul se mențin la 574 forinţi/l (1,47 €), la benzina de 95, respectiv 578 de forinţi/l (1,48 €), la Diesel, conform DailyNewsHungary.
Prețul de referință al țițeiului Brent a crescut cu aproximativ 5%, într-o săptămână , de la 60 $, la aproape 65 $/baril - cea mai accentuată creștere din ultimele luni.
Citeşte şi:
Analiștii atribuie acest lucru direct noilor sancțiuni, care limitează capacitatea Rusiei de a exporta petrol către piețele globale.
În ciuda acestor tensiuni de pe piață, forintul maghiar a rămas relativ stabil, tranzacționându-se în jurul a 334 HUF pentru un dolar american , puțin mai mult decât în urmă cu o săptămână.
Dar ce se întâmplă cu carburanţii din România? Preţul lor este la fel de influenţat de embargoul lui Trump asupra Rosneft şi Lukoil?
Citeşte şi:
În primul rând. de remarcat faptul că Rosneft nu este prezent în România decât probabil prin nişte carduri de alimentare, pe care le primesc unii transportatori.
Este vorba despre cei puţini care mai fac cărăuşie (adică transport de marfă) pe relaţia cu Rusia şi, normal, alimentează la Rosneft.
Lukoil este altă poveste. Odată cu embargoul, Llukoil aduce ţiţei din Kazahstan şi Azerbaijan. În Kazahstan, are o cotă de producţie la nişte zăcăminte, pe un share production, au declarat pentru Newsweek România surse experte din piaţă.
De la azeri la fel. La noi, problema principală nu e cu ţiţeiul, la noi problema e că Lukoil România este deţinută de Litasco Elveţia, care este la rândul ei deţinută de Lukoil Rusia.
Rafinăria Petrotel Lukoil e în revizie şi este deţinută de Litasco Elveţia - divizia de trading a grupului, plasată de ruşi în Elveţia. Cei din Elveţia nu sunt afectaţi de sancţiuni.
Practic, se pare că băncile au început totuşi să aibă o reticenţă în a lucra cu Lukoil. Ungaria şi Slovacia erau favorizate înainte, pentru că primeau ţiţei prin conductă, din Rusia, cu discount.
Alte state favorizate erau India, Turcia şi China, aprovizionate pe mare.