Cum a schimbat pandemia relațiile angajator - angajat

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 18.02.2022 - 10:33
Irina Munteanu, Director General Adjunct Apa Nova Foto: NWR

Criza forței de muncă din România, generată de deficitul resursei umane, s-a accentuat în ultimii doi ani, odată cu instalarea pandemiei, care a forțat mutarea multor activități în sistemul online și a impus un model hibrid de lucru.

SHARE

Pentru a afla mai multe am întrebat-o pe Irina Munteanu, Director General Adjunct Apa Nova, cum s-au văzut lucrurile din acest punct de vedere într-o companie strategică de utilități publice.

Newsweek România: Pandemia a schimbat substanțial cultura muncii. Cum a evoluat relația angajator-angajat la Apa Nova în această perioadă?

Irina Munteanu, Director General Adjunct Apa Nova: Chiar dacă pandemia și-a pus amprenta asupra modului de lucru în organizații, proiectele transformaționale derulate în compania noastră au continuat cu aceeași energie, iar acest lucru s-a reflectat și în dinamica resurselor umane.

Citește și: Șase nave rusești de asalt se îndreaptă spre Marea Neagră. Moscova spune că pentru exerciții

În această perioadă, un număr însemnat de angajați a asumat roluri și responsabilități noi, provocatoare, în majoritatea cazurilor fiind vorba despre promovări sau schimbări majore de rol, iar acest lucru a fost posibil doar datorită existenței unui grup consistent de angajați talentați, performanți, disponibili, ambițioși și interesați să se dezvolte continuu. Cu toate restricțiile acestei perioade, am asigurat și diversificat oportunitățile de dezvoltare personală și profesională a angajaților noștri.

Citește și: Proprietarii de trotinete vor fi obligați să aibă poliță de asigurare din 2023

De asemenea, ne-am asigurat că aplicăm în continuare cele mai bune practici și că rămânem în fruntea tendințelor din industrie, iar toate acestea ne-au adus avantaje competitive.

Încă de acum șapte ani, activitatea Apa Nova a fost reorganizată pe procese de afaceri care au fost digitalizate, în aproape toate palierele operaționale ale companiei, cu rezultate semnificative în modernizarea și eficientizarea activităților noastre. În această perioadă, digitalizarea a jucat un rol vital în reziliența organizațională și a simplificat substanțial munca profesioniștilor companiei, așa că schimbări nu au fost implementate decât la nivel de siguranță sanitară sporită și telemuncă, acolo unde a fost posibil.

Citește și: Contesa Băncuță, în arest la domiciliu. Interlopii Neagu Sentiment și Italiano Tănase rămân închiși

Am luat măsuri de reducere a contactului interuman, am separat epidemiologic echipele, am adaptat programul de lucru, asigurându-ne în tot acest timp de extinderea programelor uzuale de dezinfecție a spațiilor.

Ați recurs la concedieri? A fost afectată productivitatea companiei în vreun fel?

Oamenii reprezintă cel mai valoros activ al companiei noastre, iar protecția lor sanitară și financiară a fost permanent o prioritate pentru noi. În această perioadă dificilă pentru toți, nu doar că am reușit să ne păstrăm echipele intacte, fără să apelăm la concedieri, dar am continuat să ne concentrăm pe atragerea de tinere talente și de profesioniști cu experiență, întinerind și sporind valoarea resursei umane.

În acest scop, am apelat la încurajarea și susținerea mobilității interne, dar și a recrutărilor externe și am angajat în majoritatea departamentelor atât personal cu experiență (manageri de proiect, specialiști, ingineri, tehnicieni, economiști, proiectanți), dar și tineri absolvenți cu potențial, în dezvoltarea cărora am ales să investim resurse importante.

În cei doi ani de criză pandemică, am integrat încă 270 de noi colegi, care s-au alăturat echipelor noastre și am continuat să dezvoltăm profesional, să îmbogățim competențe și să rafinăm abilitățile întregii echipe prin multitudinea de programe oferite, gândite în acest scop.  

Apa Nova este unul dintre cei mai mari angajatori în București. Cum reușiți să atrageți și să păstrați în cadrul companiei tinerele talente?

Una dintre metodele folosite pentru a crea avantaje competitive în domeniul resurselor umane a fost reînnoirea focus-ului asupra culturii companiei. Ca organizație, am regândit implicarea angajaților și am dezvoltat un mediu de lucru centrat pe ei. De asemenea, am reconsiderat modul în care am definit vizibilitatea la locul de muncă, prin recunoașterea performanțelor, construirea încrederii reciproce și valorificarea potențialului fiecăruia la maximum.

În plus, când tehnologia este bine integrată în cultura unei companii, există o probabilitate de implicare a angajaților de 5 ori mai mare și o șansă de uzură cu 47% mai mică, spun specialiștii care au întocmit Raportul Global Culture 2021, iar noi suntem o organizație care a reușit digitalizarea aproape completă a proceselor.  

Totodată, am creat condițiile optime pentru obținerea de rezultate deosebite: mediul de lucru plăcut, instrumente adecvate de lucru, flexibilitatea de a folosi opțiunea de telemuncă, programe individuale de dezvoltare, un pachet de beneficii orientat spre recompensarea performanței, o cultură organizațională orientată spre feedback, organizarea companiei pe procese de afaceri și stabilirea de indicatori de performanță aferenți, programe de îmbunătățire continuă prin încurajarea proactivității și a muncii în echipă.   De altfel, bugetul alocat pentru beneficiile angajaților a crescut semnificativ în ultimii ani, prin majorarea sumelor pentru servicii medicale atât pentru angajați, cât și pentru aparținători, decontare de bilete de odihnă și tratament, tichete de masă, tichete cadou, prime oferite cu diverse ocazii sau abonamente pentru închiriere de cărți.

Care sunt perspectivele asupra viitorului muncii? Veți păstra munca hibridă după pandemie?

După aceste 24 de luni complicate, pline de incertitudine, cred că lecția care trebuie învățată de fiecare dintre noi este că schimbarea este singura certitudine. Starea de normalitate a devenit echivalentă cu adaptarea permanentă, ceea ce cred că e, în mod real, secretul unei organizații reziliente, iar asta vom continua să facem și noi.

În acest moment, din cei 1.921 de angajați Apa Nova, aproximativ 700 folosesc opțiunea de telemuncă, iar măsurile pe care compania noastră le va lua se vor adapta permanent la realitatea existentă. Având în vedere sectorul strategic în care ne desfășurăm activitatea, este nevoie să rămânem flexibili și deschiși oricărei provocări. Astfel, ne vom respecta angajamentul de a rămâne un partener serios, profesionist și responsabil atât pentru Primăria Municipiului București, cât mai ales pentru populația căreia îi livrăm servicii vitale.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te