De ce în 84 de țări traficul rutier se face pe stânga? De când se circulă pe dreapta în România?


Traficul rutier se se desfășoară pe stânga drumului în 84 de țări de pe mapamond, deși avem tendința să credem că acest lucru este o excepție. De unde vine acest obicei și când a trecut România la circulația pe dreapta?
Traficul rutier de astăzi este strănepotul soldaților și cavalerilor de altădată, care se deplasau - pe jos sau călare - pe drumurile pietruite sau prăfuite ale Europei. Au urmat căruțele, trăsurile, caleștile și, finalmente, automobilele.
Regulile de circulație s-au înmulțit, s-au complicat, iar regula deplasării pe stânga ori dreapta drumului s-a modificat odată cu mersul istoriei.
De ce în 84 de țări traficul rutier se face pe stânga? De când se circulă pe dreapta în România?
Deși cele mai multe țări au traficul rutier pe partea dreapta a șoselei, la început s-a circulat pe partea stânga, implicit în zona în care se află acum România.
O explicație pentru acest lucru este una care ține de ce se putea întâmpla pe drumurile de acum câteva secole.
Astfel, inițial, încă din Evul Mediu, cu mult înainte de apariția automobilului, circulația se făcea pe stânga drumurilor. De ce?
Pentru că cei care mergeau călare aveau nevoie să țină la îndemână o armă, pentru a se apăra de numeroșii tâlhari. Cum majoritatea oamenilor erau dreptaci, ei mergeau pe stânga, ca să poată scoată arma la nevoie, cu mâna de bază.
Citește și: Mulți șoferi români nu știu să facă stânga. Se ocolește sau nu centrul imaginar al intersecției?
Britanicii sunt primii care au introdus o regulă oficială în acest sens: la Londra, în 1756, toate vehiculele care circulau pe London Bridge trebuia „să țină” stânga.
Această convenție de circulație pe partea stânga a fost respectată de trăsurile trase de cai, tocmai pentru a evita ciocnirile neplăcute cu călăreții.
Asta până în secolul 18 când în mai multe țări, printre care și în Statele Unite, au început să apară căruțele cu coviltir trase de mai mulți cai și care nu aveau loc pentru vizitiu.
Acesta stătea pe calul din stânga-spate, pentru a putea ține biciul în mâna dreapta. De vreme ce stătea în stânga, normal că vroia că ceilalți să treacă pe lângă el tot prin stânga, pentru a putea avea controlul necesar asupra atelajului.
Așa s-a trecut la circulația pe partea dreapta, dar circulația pe stânga a mai durat mult timp.
Schimbarea în Europa a fost adusă de Revoluția Franceză de la 1789, apoi de Napoleon Bonaparte.
Pe 3 septembrie 1967, Suedia a trecut la circulația pe dreapta drumului, lucru ce a declanșat haosul pe străzile din Stockholm, capitala țării - Foto: arhiva
Guvernul revoluționar francez condus de Maximilien Robespierre - cunoscut mai ales pentru că a condus „Domnia terorii” de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, în care mii de oameni au fost ghilotinați - a impus ca toată lumea să conducă pe dreapta, potrivit CNN.
Partea stângă a drumului era, prin convenție culturală îndelungată, rezervată trăsurilor și celor călare. Cu alte cuvinte, claselor mai bogate.
Citește și: VIDEO Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele
Pietonii, adică oamenii mai săraci, mergeau pe dreapta. Obligarea tuturor de a marge pe aceeași parte a drumului, pe lângă faptul că era bună pentru trafic, făcea parte din eliminarea diferențelor de clasă socială.
Aristocrația franceză n-a prea avut de ales și a trebit să fie de acord, În acea perioadă, a fi văzut ca nobil nu numai că nu era la modă, dar era și extrem de periculos.
Ceva mai târziu, această modă franțuzească ar fi fost răspândită de Napoleon în timp ce armatele sale mărșăluiau prin Europa.
Totuși, în restul Europei schimbarea a survenit mult mai târziu. Anii 1920-1930 au fost cei care au dat tonul marilor schimbări.
Spaniolii au circulat pe stânga până în 1924, portughezii până în 1928, iar polonezii până în 1922.
Țările aflate sub ocupație Austro-Ungară au întârziat și mai mult schimbarea. Austria a trecut la circulația pe partea dreapta a șoselei treptat, între 1919 şi 1938, iar în Ungaria s-a circulat pe partea stânga până în 1941.
Același lucru a fost valabil și pentru Transilvania, până la Unirea cu România de la 1 decembrie 1918. Sub influența modei franțuzești, Principatele Române, apoi Regatul României, trecuseră mai devreme la circulația pe partea dreaptă.
Italienii au trecut la circulația pe bandă dreapta în 1922. Foarte interesant este însă faptul că Alfa Romeo și Lancia au continuat să producă doar mașini cu volanul pe dreapta până în anii '50.
Statul european care a întârziat cel mai mult trecerea de la circulația pe stânga la cea pe dreapta șoselei a fost Suedia.
Suedezii au circulat pe partea stânga până în dată de 3 septembrie 1967, zi cunoscută că „Ziua H” - H venind de la Högertrafik, care înseamnă „trafic pe partea dreaptă”.
În prezent, circa 66% din populația lumii conduce pe partea dreapta și restul de 34% conduce pe stânga.
La ora actuală, există 84 de state în care conducătorii auto circulă pe partea stângă a șoselei, iar șapte dintre acestea sunt din Europa: Anglia, Scoția, Țara Galilor, Irlanda, Irlanda de Nord și Malta și Cipru.
Citește și: Când ai voie să depășești pe linie continuă fără să iei amendă? E scris în Codul Rutier
În restul lumii, au rămas „pe stânga” și multe dintre fotele colonii ale Imperiului Britanic, printre care India, Africa de Sud, Singapore, Australia și Noua Zeelandă.
Există și două țări care n-au fost niciodată sub conducere britanică, dar au adoptat tot circulația pe stânga, Japonia și Thailanda.
Revenind la țara noastră, după ce Imperiul Roman a pus stăpânire pe teritoriile dacice, în zona în care astăzi se află România se circula pe partea stângă. Și asta, pentru că în imperiu regula era ca circulaţia să se desfăşoare pe stânga.
De asemenea, este clar că zona Transilvaniei s-a circulat pe stânga și mai târziu, în perioada dominaţiei Imperiului Austro-Ungar (1867 - 1918), acest lucru fiind o obligativitate în Imperiul dualist.
Poate surprinzător, o serie de cercetări realizate în secolul trecut arată că ţările în care traficul se desfăşoară pe partea stânga au o rată a accidentelor mult mai mică decât a celorlalte, în care se circulă pe dreapta.
Motivul? Vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci, conform automarket.ro.
Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus.