Suma încasată de Rusia este un argument serios în favoarea celor care susțin că un embargo european asupra produselor energetice rusești ar afecta serios finanțele Rusiei. Anul trecut cheltuielile militare ale Rusiei au fost de 65.9 miliarde de dolari (62,77 miliarde euro).
Europa a fost cel mai important importator al materiilor prime energetice din Rusia în primele două luni de la începutul războiului, chiar dacă, între timp a renunțat la cărbune.
Factura europeană a depășit 44 miliarde de euro, sumă care acoperă aproape trei sferturi (71%) din totalul încasărilor din exporturile de combustibili fosili ale Rusiei, potrivit unui raport al Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA).
”Ponderea cheltuilelilor UE a fost de aproximativ 30% pentru cărbune, 50% pentru țiței, 80% pentru GNL, 70% pentru produsele petroliere și 90% pentru gazul din conducte”, precizează raportul.
Cel mai important importator al Rusiei a fost Germania și nu doar la nivel european, ci global. De la începutul războiului, Germania a cumpărat combustibili fosili din Rusia în valoare de 9,1 miliarde de euro. Două treimi (6,4 miliarde euro) din suma totală plătită de Germania a acoperit factura gazelor livrate prin conducte. Germania a mai plătit 2 miliarde euro pentru țiței, 644 milioane euro pentru produse petroliere și 93 milioane pentru cărbune.
Și cel mai mare operator specializat român Oil Terminal din Constanţa a avut intrări de produse petroliere rusești, în primele două luni de război, în valoare de 420 milioane de euro. Experții CREA au identificat 14 nave cu petrol din Rusia care au avut o încărcătură totală de 594 de kt (594.000 tone), care au intrat în portul Constanța.
Italia a fost al doilea importator de combustibili fosili din Rusia, cu plăți în valoare de 6,9 miliarde de euro, urmată de China 6,7 miliarde, Olanda 5,6 miliarde euro , Turcia 4,1 miliarde euro și Franța 3,8 miliarde euro.
Scad livrările, cresc prețurile
Livrările de petrol și cărbune au scăzut cantitativ, sub efectul sancțiunilor, dar rușii au beneficiat de prețurile mai mari ale materiilor prime din energie. Chiar și în absența interdicțiilor de import, dificultatea de a face plăți, costurile mari ale asigurărilor și ale transportului au dus la reducerea livrărilor de petrol din Rusia.
”Livrările de petrol din Rusia către porturile străine au scăzut cu 20% în primele trei săptămâni ale lunii aprilie, comparativ cu perioada ianuarie-februarie de dinaintea invaziei. Livrările de cărbune au crescut cu 20%, în timp ce livrările de GNL au crescut cu 50%”, arată raportul.
Scăderea livrărilor de țiței, care s-a accelerat după jumătatea lunii martie, a fost însă compensată de prețurile mult mai mari ale petroului. De exemplu petrolul rusesc ESPO livrat prin conducta (East Siberia Pacific Ocean) era vândut în februarie 2022 la prețuri în jur de 90 de dolari barilul, în timp anul trecut în aceeași lună era cotat la 65 de dolari, potrivit cotațiilor piețelor de mărfuri. În martie prețurile ESPO au osicilat între 81 și 104 dolari/baril în timp ce în aceeași lună a anului trecut oscila în jurul a 65 de dolari/baril.
Bilanțul livrărilor de combustibili fosili ale Rusiei sunt influențate de evoluția livrărilor către Europa, cel mai mare client al său. Rusia și-a intensificat căutările pentru a-și diversifica baza de clienți, însă, în ciuda expansiunii geografice, se pare că nu ar putea compensa exportul său către Europa, mai ales din perspectiva prețurilor.
”Livrările de petrol către UE au scăzut cu 20%, cele de cărbune cu 40%, în timp ce livrările de gaz natural lichefiat (GNL) au crescut cu 20%. Achizițiile UE de gaze prin conducte au crescut cu 10%”, arată raportul CREA.
”Transporturile de petrol către India, Egipt și alte destinații „neobișnuite” pentru exporturile rusești au atras multă atenție, iar datele noastre arată o creștere clară de la o bază de aproape zero. Cu toate acestea, transporturile către aceste noi destinații nu sunt nici pe departe suficiente pentru a compensa scădere modestă a exporturilor către Europa”, susțin autorii raportului.
”Un sfert din transporturile de combustibili fosili ale Rusiei au ajuns în doar șase porturi din UE. Cele mai mari porturi care primesc combustibili fosili din Rusia sunt Rotterdam (valoarea estimată a transporturi de 1.500 milioane euro) și Maasvlakte (1.200 milioane euro) în Țările de Jos, urmată de Trieste (1.000 de milioane euro) în Italia, Gdansk în Polonia și Zeebrugge și Antwerpen în Belgia”, arată raportul.
Traficul portuar cu importuri din Rusia a reprezentat 23% din totalul traficului acestor porturi.
Shell: adio, dar rămân cu tine
Principalele firme petroliere, utilități energetice și industrii continuă să cumpere combustibili fosili din Rusia, în ciuda distanțării față de afacerile rusești.Iată că, deși gigantul energetic britanic Shell a ieșit din afacerile rusești și a suportat o pierdere de 5 miliarde de euro, totuși cumpără în continuare petrol rusesc, prin Maasvlakte Oil Terminal din Olanda.
Astfel, spun experții CREA, ”în timp ce majoritatea transporturilor ajung în terminale de manipulare și depozitare greu de identificat, am detectat livrări către instalații legate de companiile petroliere Exxon Mobil, Shell, Total, Repsol, BP, Lukoil, Neste și Orlen”.
”Dintre principalii producători și comercianți de combustibili fosili, navele închiriate de Shell, Exxon, Total și Trafigura au continuat să transporte combustibili fosili din Rusia în aprilie. Utilități electrice și companii industriale importatoare de combustibilii fosili includ RWE, KEPCO, Taipower, Chubu Electric Power, TEPCO, Kyushu Energie electrică, Nippon Steel, Tohoku Electric Power, POSCO, Formosa Petrochemical Corporation, Mitsubishi, Hyundai Steel, Sumitomo și JFE Steel”, Experții Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA) au examinat exporturile de energie fosilă ale Rusiei de la jumătatea lunii februarie și au evaluat date din traficul naval, transporturile prin conducte, pe care le-au primit de la Oficiul de Statistică al Uniunii Europene (Eurostat) și de la Asociația Operatorilor de Sisteme de Transport al Gazelor Europene (ENTSO-G).