„Necesitatea ca investițiile finanțate ”să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii”. Cu alte cuvinte, firmele care cer ajutor de stat de la guvern nu trebuie să mai demonstreze că investiția pe care intenționează să o facă va determina dezvoltarea economică locală, deși unul dintre principiile fondatoare ale acestei scheme de investiții o reprezintă tocmai necesitatea dezvoltării locale.
Paradoxul e că în nota de fundamentare a propunerii venite de la Ministerul Finanțelor, la rubrica ”Impact macroeconomic”, e enunțat tocmai faptul că ”aplicarea acestei scheme (…) are efect multiplicator în ceea ce priveşte dezvoltarea furnizorilor de materii prime, materiale, instalaţii şi utilaje, a prestatorilor de servicii etc”, deși proiectul în sine elimină tocmai această cerință de bază.
Proiectul e pus în dezbatere în plină campanie electorală și în condițiile în care liderii PSD încearcă să își asigure loialitatea filialelor județene înaintea moțiunii de cenzură de joi, 10 octombrie, potrivit G4media.
În plus, proiectul de modificare a HG 807 / 2014 face mai simplă acordarea de ajutoare de stat în cele mai sărace 29 de județe, privilegiate pe motiv că în acestea PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară. Astfel, în acest 29 de județe, valoarea minimă a investițiilor pentru care se poate primi ajutor de stat e de 2,35 milioane lei (circa 500.000 de euro), în timp ce în restul județelor limita minimă e de Pentru 4,5 milioane lei (fără TVA).
Județele privilegiate sunt: Vaslui, Botoșani, Teleorman, Mehedinți, Suceava, Olt, Neamț, Călărași, Vrancea, Buzău, Bacău, Galați, Giurgiu, Harghita, Dâmbovița, Ialomița, Maramureș, Covasna, Satu Mare, Brăila, Dolj, Vâlcea, Bistrița-Năsăud, Tulcea, Mureș, Sălaj, Iași, Hunedoara, Bihor.