Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern

DE Octavia Constantinescu | Actualizat: 18.06.2025 - 16:16
Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern  - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)

Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern. Ce spun autoritățile și care sunt regulile? Când ar putea fi reluat?

SHARE

Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern. Ce spun autoritățile și care sunt regulile? Când ar putea fi reluat?

Programul Rabla pentru persoane fizice este suspendat până la instalarea noului guvern

Administraţia Fondului de Mediu anunţă că suspendă derularea programelor de finanţare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice, până la formarea noului Guvern.

Administraţia Fondului pentru Mediu a venit cu precizări suplimentare şi informează că programele aflate în desfăşurare îşi vor urma cursul natural, inclusiv programele Rabla pentru instituţii publice şi persoane juridice (n.red. firme), aceste programe fiind deja iniţiate.
 
Singurul program Rabla care se suspendă provizoriu este cel pentru persoanele fizice, deoarece acesta încă nu a fost pornit. AFM precizează că suspendarea nu este una definitivă, programul urmând a fi reluat la o dată ce va fi anunţată ulterior.

”Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) anunţă suspendarea tuturor programelor de finanţare în desfăşurare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice, programată pentru mâine, 19.06.2025, la ora 10:00”, transmite miercuri instituţia.

Decizia survine în contextul negocierilor din ultimele zile privind constituirea unui nou Guvern, care are ca scop asigurarea echilibrului şi a stabilităţii atât la nivel guvernamental, cât şi în gestionarea alocărilor bugetare. „Negocierile din ultimele zile în ceea ce priveşte constituirea unui nou Guvern au scopul de a aduce echilibru şi stabilitate, tocmai de aceea este important ca noul guvern, împreună cu AFM, să prioritizeze alocările bugetare în funcţie de nevoile actuale ale populaţiei.

AFM îşi va păstra poziţia şi va promova finanţarea programelor de mediu care au direct impact asupra mediului, implicit asupra calităţii vieţii oamenilor. Este important ca lucrurile să fie făcute pe rând, cu răbdare şi înţelepciune, tocmai de aceea suspendarea programelor AFM este un argument solid pentru ca priorităţile guvernului să poată fi onorate”, a declarat Florin Bănică, preşedintele AFM.

AFM îşi reafirmă angajamentul de a susţine proiectele de mediu cu impact direct asupra calităţii vieţii şi protejării mediului înconjurător, dar consideră că acest moment de suspendare este necesar pentru ca noile priorităţi guvernamentale să poată fi stabilite într-un mod echilibrat, sustenabil şi transparent.

Coaliţia încearcă să reducă din cheltuielile pentru a acoperi deficitul de peste 9%

Ministrul Mediului Mircea Fechet afirma, la sfârşitul săptămânii trecute, că programul Rabla este unul eficient, iar speranţa sa e că va continua şi anul acesta, deşi coaliţia de guvernare încearcă să reducă din cheltuielile bugetare pentru a acoperi deficitul de peste 9%. ”Fiecare ne dorim ca în propriul oraş unde locuim să respirăm un aer mai curat şi din motivul acesta am mărit valoarea ecotichetului, pentru că lumea se apucase iar să cumpere maşini second-hand din vestul Europei”, a spus ministrul Mediului, la Prima TV. Bugetul Programului Rabla din acest an este de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât cel din 2024, bani care ajung ”într-un procent însemnat” la producătorii români de autoturisme. De asemenea, valoarea ecotichetului pentru maşinile electrice a fost majorată la 7.500 de euro, faţă de 5.000 de euro. 

”Speranţa mea este că Programul Rabla nu se va opri. Spun asta gândindu-mă la tradiţia de 20 de ani a acestui program, care şi-a dovedit utilitatea. Fără îndoială, e un program eficient. Spun asta gândindu-mă la un jalon din PNRR, pe care trebuie să îl îndeplinim, şi care se referă la un sfert de milion de rable scoase de pe străzile României până în anul 2026. Spun asta gândindu-mă la cei doi mari producători de autoturisme din România, care şi-au dimensionat business-ul şi cu luarea în considerare a programului Rabla.

Pentru că, totuşi, injectăm 1,43 de miliarde de lei anul acesta, sau cel puţin asta ne-am propus, în piaţă, iar aceşti bani ajung într-un procent însemnat şi la cele două mari companii, la producătorii români de autoturisme, la Dacia şi la Ford, fără a-i minimaliza pe importatori. Există în România o întreagă industrie a pieselor auto, care alimentează şi fabricile din Europa. Şi am citit statistici legate de numărul de componente dintr-o maşină importată din altă ţară, numărul de componente fabricate în România şi am constatat că acest procent este unul însemnat.

Din acest motiv şi gândindu-mă la zecile de mii de români care aşteaptă cu nerăbdare lansarea programului, aşa cum l-au aşteptat în fiecare an, eu cred că programul Rabla trebuie să continue. Şi dacă, în viitor, guvernul va decide că nu mai doreşte să finanţeze un astfel de program, bineînţeles că o poate face anunţând în prealabil că îşi propune să diminueze această măsură de sprijin”, a spus Mircea Fechet.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te