O plângere prealabilă a fost depusă la registratura Primăriei Capitalei de către mai multe ONG-uri care au cerut municipalității să ia măsuri urgente împotriva poluării.
Documentul conține peste 20 de pagini cu motive legale pentru care inițiatorii solicită ca actualul Plan Integrat de Calitate a Aerului să fie anulat, aceasta fiind singura șansă pentru adoptarea unor măsuri eficiente care să reducă nivelul poluării în cel mai scurt timp. Demersul face parte din campania „Dreptul la Aer“.
„Trebuie amintit că, pentru asigurarea unui mediu de viață sănătos, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să reglementeze, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, accesul anumitor tipuri de autovehicule în anumite zone ale localităților“. Acesta este un citat din articolul 70 litera (g) din OUG 195/2005 privind protecția mediului, aprobată prin Legea 265/2006.
Primăria Capitalei vrea să reducă poluarea fără să aibă date concrete asupra fenomenului
„Primăria Capitalei nu numai că nu respectă aceste obligații, dar nici măcar nu alertează locuitorii atunci când poluarea aerului depășește pragurile maxime admise. Dreptul la un mediu sănătos este un drept constituțional.
De aceea, toți cei cărora ne pasă de viață și sănătatea noastră și a familiilor noastre trebuie să ne implicăm astfel încât autoritățile să conștientizeze că ne pasă și că nu mai tolerăm să fim mințiți“, susține Marian Ivan,
președintele OPTAR.
Marian Ivan, președintele OPTAR
În cazul în care administraţia va ignora solicitările, Primăria Capitalei va fi acționată în judecată.
________________
Citește dosarul special „Moartea pe care o respirăm”
Poluarea ucide mai mult decât fumatul
Măsurătorile independente arată dezastrul
Radu Țincu: Amenințare globală
Emisiile de CO2 ale autoturismelor au crescut în 2018
Ciprian Ciucu: Autoritățile ascund adevărul
Undă verde pentru mirosul pestilențial
______________
Studiul de calitate a aerului, realizat în 2013, identifica traficul rutier că principala sursă de poluare în București. Este vorba, în primul rând, de poluarea cu pulberi în suspensie (PM10 / PM2,5), pentru care România este în procedura de infringement. Cu toate că legislația precizează că un Plan Integrat de Calitate a Aerului (PICA) trebuie să utilizeze un studiu din anul precedent adoptării, Primăria Capitalei a folosit în 2018 studiul din 2013.
„Este cea mai flagrantă ignorare a dispozițiilor legale, dintre multele pe care Primăria le-a încălcat în procesul de realizare și adoptare a strategiei care ar fi trebuit să reducă poluarea în București“, afirmă Marian Ivan.
Președintele OPTAR arată că, în condițiile în care, în 2017, în România a fost eliminată taxa de mediu pentru autovehicule, nimeni nu știe cu exactitate care au fost efectele importului a celor peste un milion de rable din ultimii 2 ani. Altfel, Primăria Capitalei spune că încearcă să reducă poluarea aerului fără a avea însă date certe despre amploarea problemei.
Mai mult de atât, Planul Primăriei conține chiar și măsuri la care se precizează foarte clar că vor contribui la creșterea traficului.
„Or, să identifici traficul rutier ca sursă de poluare, dar să iei măsuri de creștere a acestuia este o dovadă de nepăsare față de sănătatea a milioane de oameni. O minciună frecvent întâlnită în documentul Primăriei este invocarea greșită a unor date din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).
De fapt, prin măsurile de «reducere a poluării», Primăria a redus multe dintre obligațiile care îi reveneau pentru implementarea PMUD. Astfel, dacă PMUD stabilea clar că până în 2018 trebuiau realizate benzi unice pentru transportul public pe o lungime de 25 km, Primăria a redus măsura la doar 8,4 km, pe alte trasee decât cele stabilite și mărind temenul cu încă 2 ani (2020)“, crede președintele OPTAR.
Rețeaua pistelor de biciclete, destructurată
O altă soluție pentru reducerea noxelor, încurajarea mersului pe bicicletă prin amenajarea de piste speciale, a fost adaptată în mod greșit de către Primăria Capitalei.
„Și în privința pistelor pentru biciclete au fost modificate măsurile imperative ale PMUD. În primul rând, a fost destructurată rețeaua, transformând o rețea funcțională, care permitea traversarea orașului pe 8 direcții radiale, într-un traseu circular care ocolește parcul Herăstrău. Trebuie amintită metoda «ingenioasă» a Primăriei de de a măsura lungimile. Astfel, 67 km de piste pentru biciclete se vor realiza pe numai 30 km de străzi“, a adăugat Ivan.
El a precizat că Planul de mobilitate conține 15 pagini cu explicația metodologiei prin care a fost stabilită rețeaua principală cu piste pentru biciclete.
În același timp, Planul Integrat de Calitate a Aerului nu conține nici măcar un paragraf care să ofere vreo justificare pentru care rețeaua de piste pentru biciclete a fost destructurată.
________________
Citește dosarul special „Moartea pe care o respirăm”
Poluarea ucide mai mult decât fumatul
Măsurătorile independente arată dezastrul
Radu Țincu: Amenințare globală
Emisiile de CO2 ale autoturismelor au crescut în 2018
Ciprian Ciucu: Autoritățile ascund adevărul
Undă verde pentru mirosul pestilențial
______________
Cum ne afectează pasarelele pietonale
Un alt exemplu negativ, dat de inițiatorii plângerii prealabile, este construcţia unor pasarele pietonale. Primăria
Capitalei a afirmat că realizarea pasarelelor este în concordanţă cu prevederile Planului de Mobilitate Urbană
Durabilă și că acest tip de pasarele pietonale sunt soluţii adoptate şi de alte capitale europene.
În realitate, în interiorul localităţilor, pasarelele şi pasajele pietonale care nu sunt la nivelul trotuarelor sunt puternic combătute de experţii în mobilitate urbană durabilă. În capitalele europene, multe dintre aceste pasaje şi pasarele pietonale au fost desfiinţate fiind înlocuite cu treceri pentru pietoni.