vineri 21 noiembrie
EUR 5.0891 USD 4.4184
Abonează-te
Newsweek România

Pentru a monitoriza Rusia, Franța a adus în România un avion de patrulare maritimă. Ce armament are

Data publicării: 29.09.2025 • 17:15 Data actualizării: 29.09.2025 • 17:16
ATL2  - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
ATL2 - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
- Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
- Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Istoria aeronavelor de patrulare maritimă Dassault Atlantic a început la sfârșitul anilor 1950, dar chiar și astăzi acestea rămân relevante pentru armata franceză, care le-a desfășurat împotriva Federației Ruse în România.

Pentru a proteja Marea Neagră de Federația Rusă, Franța a desfășurat în România aeronave de patrulare maritimă ATL2. Și aceasta este o tehnică destul de „antică”, a cărei primă modificare a fost lansată în 1961 și avea aproape același aspect.

Pentru a monitoriza Rusia, Franța a adus în România un avion de patrulare maritimă. Ce armament are

Totuși, la acea vreme vorbeam despre Breguet Br.1150 Atlantic, care era dezvoltat la sfârșitul anilor 1950 pentru a înlocui avionul american Lockheed P2V Neptune. Interesant este că acesta a fost primul proiect de avion NATO construit de un consorțiu de producători europeni, care, pe lângă francezi, includea britanici, belgieni, germani, olandezi și italieni.

La acea vreme, era un vehicul cu echipamente radioelectronice avansate, radar pentru detectarea țintelor de suprafață la o distanță de până la 75 km, balize hidroacustice împotriva submarinelor și război electronic. Armamentul includea torpile, rachete ghidate, bombe aeriene și încărcături de adâncime, putând fi chiar nucleare, arată defence-ua.com.

Operatorii noilor aeronave au fost francezii cu 40 de aeronave, germanii cu 20 de aeronave, Olanda cu 9 aeronave și Italia cu 18 aeronave. Trei avioane Atlantic franceze au fost ulterior transferate în Pakistan, iar Belgia, care participase inițial la proiect, și-a pierdut interesul.

Modernizarea din anii 70

În anii 1970, au apărut programe de modernizare sau înlocuire, dar acestea nu au interesat majoritatea operatorilor, lăsând Franța singură cu această problemă. Astfel a apărut Atlantic Mk.4, sau Atlantique ANG, care a fost numit Atlantique 2, prescurtat ulterior la ATL2, care se baza pe predecesorul său, mai degrabă decât pe o aeronavă nouă.

Vizual, această modificare se putea distinge printr-un vârf de chilă modificat, o turelă cu sistem de vizualizare în infraroșu sub fuselaj și containere cu echipamente de război electronic la vârfurile aripilor. Principalele modificări au fost aduse echipamentului intern, care, printre altele, a fost completat cu sisteme de comunicații digitale și un nou radar. Rachetele antinavă Exocet au fost adăugate armamentului.

O altă inovație majoră a fost instalarea unui computer central de procesare CIMSA 15M125, care conecta toate echipamentele și sistemele de supraveghere, crescând semnificativ eficiența. De asemenea, aeronava a dobândit capacitatea de a acționa ca o aeronavă AWACS datorită noilor sisteme de schimb de date.

Citește și: Ce s-a întâmplat la granițele României după ce am intrat în Schengen? Raportul Poliției de Frontieră

Primul zbor al Dassault Atlantique 2 a avut loc în 1981 cu două prototipuri convertite din vechile Atlantique 1. În același timp, producția aripilor de serie a fost realizată de la zero și a fost aprobată în 1984, primele livrări fiind efectuate abia în 1989.

Citește și: Avioane NATO vânează un submarin al Rusiei care a acționat amenințător față de un portavion al SUA

Francezii plănuiseră inițial să construiască 42 dintre aceste aeronave, dar au fost construite doar 28. De asemenea, au rămas singurii operatori ai acestei modernizări, deoarece alte țări nu au arătat niciun interes pentru aceasta sau pentru un alt proiect îmbunătățit Atlantique 3 din anii 1990.

Cu ce vor fi înlocuite

De fapt, această situație continuă și astăzi, toate avioanele Atlantique originale fiind scoase din uz în toate țările. Doar 18 avioane ATL2 franceze rămân în serviciu, care sunt în curs de modernizare activă la nivelul Standard 6, care include noi radare, electronică și mijloace de detectare. Se preconizează că acestea vor fi înlocuite în viitor de noul Airbus A321MPA.

- Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Cât despre sarcinile pe care le îndeplinesc aceste aeronave cu o istorie interesantă în Marea Neagră, este evident că patrulează regiunea și, poate, chiar ajută ca arme antiaeriene. Chiar și în ciuda vârstei lor destul de respectabilă, avem o platformă care este încă capabilă să îndeplinească sarcinile care îi sunt atribuite.

 

Mai multe articole din secțiunea Actualitate
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră