MApN precizează într-un comunicat că a solicitat aprobarea prealabilă a Parlamentului României pentru demararea procedurilor de achiziţie a acestor aeronave operate până în prezent de Forţele Aeriene Regale Norvegiene, având în vedere compatibilităţile tehnice cu aeronavele din prima escadrilă - Escadrila 53 Vânătoare de la Borcea, precum şi avantajele economice ale pachetului propus de Norvegia, "configuraţie superioară faţă de cele aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române şi posibilitatea modernizării aparatelor de zbor în România".
Potrivit sursei citate, avioanele vor fi transferate în deplină stare operaţională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziţie de minim 10 ani, către avioanele de generaţia a V-a. Astfel, achiziţia avioanelor de la Guvernul Norvegiei "reprezintă în fapt un transfer de capabilitate între două ţări NATO aliate".
"Avându-se în vedere complexitatea programului care presupune implicarea a trei părţi şi modernizare în ţară a celor 32 de avioane, după finalizarea modernizării primei escadrile, resursele financiare necesare vor fi stabilite cu exactitate după iniţierea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie şi începerea discuţiilor cu reprezentanţii Guvernului Norvegiei şi Guvernului Statelor Unite ale Americii", arată MApN.
Fondurile estimate pentru achiziţie sunt de circa 454 de milioane de euro, fără TVA, care includ atât pachetul propus de Guvernul Norvegiei, cât şi bunurile şi serviciile pentru modernizarea aeronavelor care vor fi achiziţionate de la Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale din domeniul aeronautic în executarea lucrărilor de mentenanţă şi modernizarea avioanelor F-16, prin operatorul economic Aerostar S.A., desemnat centru de mentenanţă de către Guvernul României pentru aeronavele F-16.
Prin Concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului "Avion multirol al Forţelor Aeriene", aprobată prin Hotărâre a CSAT, este prevăzută realizarea graduală a Capabilităţii Operaţionale Aeriene de Tranziţie, prin continuarea dotării cu avioane F-16 transferate din excedentul altor state şi constituirea unei capabilităţi formate din minimum trei escadrile a câte 16 avioane F-16 fiecare, necesare apărării spaţiului aerian pe timp de pace, criză şi război, precum şi asigurării contribuţiei naţionale la apărarea colectivă.