EURO 20-20=0. Lucrările nu sunt urmărite pe etape

DE Mihai Duță | Actualizat: 25.01.2019 - 10:59
Gheorghe Popescu, consilierul premierului pentru 
Euro 2020, era mai încrezător 
în primăvara anului trecut

Compania Națională de Investiții ne-a transmis că execuția lucrărilor nu a fost etapizată, fiind impus doar un termen final, estimat la nivelul lunilor aprilie-mai 2020.

SHARE

„Precizăm faptul că execuția lucrărilor nu a fost etapizată, fiind impus doar un termen final, la care lucrările trebuie să fie realizate.

Acest termen a fost estimat la nivelul lunilor aprilie-mai 2020, iar urmărirea respectării acestui termen se va face prin verificarea periodică a stadiului lucrărilor de execuție în conformitate cu graficele finale de execuție ce vor fi înaintate de către constructori înainte de începerea efectivă a lucrărilor de execuție.

Până în prezent CNI SA a urmărit respectarea termenelor pentru primele etape de proiectare care presupun obținerea Autorizației de Construire, termene ce s-au menținut potrivit condițiilor contractuale“, susține Compania Națională de Investiții într-un punct de vedere solicitat de Newsweek România.

Citește dosarul integral „Euro20-20=0”

PSD a umilit Europa și la fotbal

Stadionul Steaua

Stadionul Giulești – Valentin Stănescu

Stadionul național Arcul de Triumf

Guvernul știa că va urma un eșec

Gică Popescu spune că a fost înțeles greșit

Contactat de Newsweek România, fostul fotbalist Gheorghe Popescu, acum consilier al premierului pentru Euro 2020, ne-a declarat că singura instituție abilitată pentru a da informații despre stadiul pregătirilor este Compania Națională pentru Investiții, asta și pentru că ultimele sale declarații au fost greșit interpretate. La începutul acestui an, fostul jucător recunoștea, pentru postul tv Digi Sport, că lucrările au început foarte târziu.

„Vor fi gata... Se vor antrena şi pe Ghencea, şi pe Guleşti şi pe Arcul de Triumf. S-ar putea să nu fie gata hotelurile, pentru că fiecare stadion are înglobat câte un mini-hotel. S-ar putea ca respectivele camere să nu fie dotate. Dar se vor putea antrena (n.r. - echipele participante la Euro). Proiectul de la Ghencea a fost îmbunătăţit şi a fost schimbat aspectul. Sunt mai multe spaţii de închiriere, mai multe locuri de parcare în subteran, de la 150 la 300 sau 350. A fost modificat în bine. În perioada aceasta nu se putea lucra, nu poţi pune betoane. Vor fi gata într-un an şi jumătate. Sunt de acord că lucrările au început târziu, foarte târziu. Dar acum totul este la turaţie maximă. Firmele respective sunt obligate să lucreze în două schimburi. Sunt stadioane de antrenament, nu sunt stadioane despre care UEFA să spună că dacă nu le ai nu organizezi. Eu cred că niciunul nu va fi gata sută la sută, vor fi 99%, vor fi 98%, 95%, dar se vor putea antrena. Ceea ce este important. Eu am preluat conducerea acestui proiect anul trecut, în ianuarie, şi din 2018 suntem la turaţie maximă. Mie îmi pare rău că s-au pierdut patru ani, în care se puteau face lucruri... Acum trebuie să ne rugăm să ne lase timpul, pentru că prindem două ierni. La Dinamo trebuie terminat PUZ-ul“, a declarat Gică Popescu, la Digi Sport.

Popescu a mai afirmat că autorizaţia de construcţie pentru linia de cale ferată Gara de Nord - Aeroportul Internaţional Otopeni este aproape de a fi emisă. Fostul fotbalist spune pentru Newsweek România că linia va fi gata la timp, iar trenul va parcurge traseul în 16 minute.

Poziții evazive ale părților implicate

Am solicitat un punct de vedere asupra termenelor de execuție și societăților Construcții Erbașu SA și ACI Cluj SA, însă ambele ne-au comunicat că doar CNI este abilitată să facă declarații în acest sens. Federația Română de Fotbal ne-a trasmis că „arenele din Ghencea, Giulești, Ștefan cel Mare și de la Arcul de Triumf sunt nominalizate exclusiv ca baze de antrenament pentru echipele participante.

A fost angajamentul Guvernului României ca aceste baze să fie modernizate sau reconstruite. Pentru situația în care aceste obiective nu vor fi finalizate au fost identificate și se vor utiliza alte baze de antrenament, care corespund cerințelor. Meciurile oficiale se vor disputa exclusiv pe Arena Națională, care este deja la standardul Campionatului European“.

Pronosticul expertului

Pentru a avea o opinie independentă, Newsweek România a contactat un constructor cu o experiență de peste 20 de ani în domeniu, inclusiv în zona bazelor sportive.

Inginerul Cătălin Ursu a luat în calcul mai multe considerente și spune că stadionul Arcul de Triumf are cele mai mari șanse să fie gata până în iunie 2020, iar stadionul Steaua ar putea fi funcțional pentru antrenamente, dar nu va fi gata sută la sută.

„Trebuie să luăm în calcul că, în construcții, se poate lucra efectiv cam opt luni pe an din cauza condițiilor meteo. Evident, nu poți turna beton iarna. Ridicarea unui stadion precum cel din Ghencea sau cel din Giulești presupune turnarea unor cantități foarte mari de beton.

Apoi, având în vedere facilitățile acestor stadioane, va dura mult realizarea instalațiilor și finisajelor. Pentru astfel de proiecte, timpul de execuție ar fi de cel puțin doi ani.

Un alt lucru de luat în calcul este și mâna de lucru. Chiar dacă asocierile care vor executa lucrările sunt firme serioase care dispun de un număr mare de angajați, nu au doar aceste proiecte și va fi destul de greu să găsească numărul necesar de oameni calificați pentru astfel de lucrări. Mai ales că ar trebui realizate într-un timp atât de scurt. Cel mai probabil, Stadionul Arcul de Triumf va fi gata în termen, asta și pentru că este cel mai mic proiect.

Având în vedere că și la stadionul Steaua stadiul lucrărilor și al avizelor este destul de avansat, este posibil ca terenul să fie funcțional pentru antrenamente până în iunie 2020, dar complexul nu are cum să fie gata sută la sută.

La Rapid, problema este că, deocamdată, nici nu a fost demolat stadionul vechi. În momentul de față nu există nici autorizația de desființare (P.A.D.). În mod normal, lucrările de construcție nu ar putea începe mai devreme de luna iunie, astfel că timpul rămas până la începerea Euro 2020 este foarte scurt.

În privința stadionului Dinamo, este evident că această arenă nu are cum să fie gata la timp pentru că acolo nu există nici măcar PUZ-ul“, susține inginerul consultat de Newsweek România.

Stadionul Dinamo iese din calcul

Într-adevăr, la Dinamo lucrurile stau cel mai prost. Aici nu există nici măcar o imagine pe calculator care să fie prezentată publicului.

S-a finalizat procedura de achiziție pentru întocmirea studiului de prefezabilitate și fezabilitate, s-a desemnat câștigătorul, și în data de 17 iulie 2018, s-a semnat contractul de Proiectare faza SPF/SF și s-a elaborat studiul de prefezabilitate.

Se aşteaptă aprobarea PUZ - ului. Realizarea și supunerea acestuia spre aprobare cade în sarcina Ministerului Administrației și lnternetor prin CS Dinamo.

Ulterior, studiul de prefezabilitate se va supune avizării la nivelul consiliului tehnico-economic al Companiei Naționale de Investiții, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și Ministerului de Finanțe.

Ce meciuri se joacă la București

România va găzdui patru partide cu ocazia EURO 2020, trei meciuri din faza grupelor și o dispută din optimi. Toate meciurile se vor juca pe Arena Națională.

În situația în care România se califică, tricolorii vor disputa două meciuri din faza grupelor la București. Capitala este cuplată cu Amsterdam, astfel că, în cazul în care România și Olanda se califică, vor face parte din Grupa C.

Olanda va juca două meciuri la Amsterdam, iar pentru partida directă se va trage la sorți între cele două stadioane, Arena Națională și Johan Cruyff.

În situația în care România nu ajunge la Euro 2020, o altă țară care nu are oraș organizator, precum Belgia, Franța sau Elveția, se va cupla cu Olanda.

Citește dosarul integral „Euro20-20=0”

PSD a umilit Europa și la fotbal

Stadionul Steaua

Stadionul Giulești – Valentin Stănescu

Stadionul național Arcul de Triumf

Guvernul știa că va urma un eșec

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.