Inteligența artificială schimbă zborul cu avionul. Cum arată aeronava cu airbaguri pentru accidente?


Inteligența artificială schimbă zborul cu avionul. La doar trei luni după catastrofalul accident al avionului Air India, soldat cu 241 de victime, inginerii au fost inspirați să găsească o soluție potențială. Deși poate părea ciudată, aceasta ar putea salva mii de vieți anual.
Senzorii și software-ul Inteligenței Artificiale pot detecta momentul în care va avea loc un accident, declanșând declanșarea rapidă a airbagurilor din partea frontală, din mijloc și din spate.
Conceptul, denumit Project Rebirth, este un sistem adaptat pentru avioane care utilizează airbaguri masive, similare celor din mașini.
Inteligența artificială va evita impacturile catastrofale ale avioanelor
Airbagurile formează împreună un fel de cocon protector uriaș, asigurând-se că orice coborâre neplanificată la sol nu va fi violentă sau explozivă, indiferent de viteza cu care se deplasează avionul.
Deci, deși aterizarea ar putea fi una zguduitoare, se evită un impact catastrofal, iar pasagerii și echipajul ar fi în siguranță.
Proiectul Rebirth este unul dintre finaliștii prestigiosului premiu James Dyson Award, care recunoaște invențiile care pot schimba lumea.
Citește și: Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri
Proiectul Rebirth este creația inginerilor Eshel Wasim și Dharsan Srinivasan de la campusul din Dubai al Institutului Birla de Tehnologie și Știință, Pilani.
Pe site-ul web al premiului James Dyson, ei îl numesc primul „sistem de supraviețuire în caz de accident alimentat de IA”, inspirat de un „moment de durere” de la începutul acestui an, scrie Daily Mail.
Așa arată conceptul avionului cu airbaguri controlate de inteligența artificială - Foto: Project Rebirth
Pe 12 iunie, zborul Air India 171 s-a prăbușit la doar 32 de secunde după decolarea de pe aeroportul Ahmedabad din India, în drum spre aeroportul Gatwick, ucigând 260 de persoane.
În mod misterios, ambele comutatoare care controlau alimentarea cu combustibil a motoarelor au fost întrerupte, provocând pierderea rapidă a altitudinii avionului și coliziunea cu clădirile de la sol – dar motivul pentru care s-a întâmplat acest lucru este încă în curs de investigare.
Citește și: Insula care a ajuns să facă milioane de dolari cu Inteligența Artificială. Cum trăiesc oamenii?
„După accidentul din iunie 2025 de la Ahmedabad, mama mea nu mai putea dormi”, a spus unul dintre ingineri.
„Se gândea mereu la frica pe care trebuie să o fi simțit pasagerii și piloții, știind că nu există nicio scăpare.
Această neputință ne-a bântuit. De ce nu există un sistem de supraviețuire după o defecțiune?
Am împărtășit acest lucru unui prieten. Această furtună emoțională s-a transformat în ore de cercetare și proiectare”, a adăugat acesta.
Inteligența artificială ia decizii rapide în situații de urgență
Sistemul AI monitorizează altitudinea, viteza, starea motorului, direcția, incendiile și reacția pilotului, astfel încât să poată lua rapid o decizie informată cu privire la o situație de urgență iminentă.
Dacă un accident este inevitabil sub altitudinea de 1.000 de metri, acesta se activează automat – deși pilotul poate interveni în acest moment.
Airbagurile de mare viteză se declanșează din botul, burta și coada avionului în mai puțin de două secunde, potrivit inginerilor.
Fabricate din țesătură stratificată, acestea absorb impactul și protejează corpul avionului atunci când acesta intră în contact cu solul – deși nu este clar dacă și clădirile ar fi afectate în vreun fel dacă ar trebui să aterizeze pe ele.
Dacă motoarele avionului funcționează în continuare în timpul situației de urgență, se activează și tracțiunea inversă pentru a încetini coborârea.
Dacă nu, se activează propulsoarele cu gaz pentru a reduce viteza și a stabiliza avionul.
În același timp, fluidele care absorb impactul din spatele pereților și scaunelor rămân moi, dar se întăresc la impact pentru a reduce rănile.
Citește și: Un bărbat de 75 de ani, îndrăgostit de un model creat de inteligența artificială. A cerut divorțul
Inginerii spun că Project Rebirth poate fi adăugat la avioanele existente sau integrat în cele noi, iar obiectivul lor este acum să colaboreze cu laboratoarele aerospațiale pentru teste suplimentare.
Majoritatea sistemelor de siguranță aviatică previn accidentele, dar puține vă ajută să supraviețuiți în cazul în care acestea se produc.
Project Rebirth, spun cei doi, este diferit deoarece „se pregătește pentru cel mai rău scenariu, când toate celelalte eșuează”.
„Rebirth nu este doar o inovație, este o promisiune: chiar și atunci când toate sistemele eșuează, oamenii merită în continuare o șansă la viață”, adaugă ei.
Premiul James Dyson este un premiu internațional anual de design deschis studenților de nivel universitar sau absolvenților recenți, fondat de inventatorul și miliardarul britanic.
Inginerii Dyson vor reduce acum numărul concurenților rămași la o listă scurtă de 20, care va fi anunțată pe 15 octombrie.
Câștigătorul internațional, anunțat pe 5 noiembrie, va primi 30.000 de lire sterline și oportunitatea de a-și lansa propria afacere.