Firmele întâmpină probleme serioase cu programul e-Factura. Se plâng că se blochează constant

DE Alin Crișan | 12.01.2024 - 22:44
Firmele întâmpină probleme serioase cu programul e-Factura. Se plâng că se blochează constant - Foto: Ziarul de Iași
Firmele întâmpină probleme serioase cu programul e-Factura. Se plâng că se blochează constant - Foto: Ziarul de Iași

Administratorii firmelor din Iaşi se confruntă cu provocări majore în urma schimbărilor legislative privind încărcarea facturilor în SPV.

SHARE

Aceştia se plâng de faptul că sistemul se blochează constant, dar ridică şi întrebări legate de modalitatea de gestionare a situaţiilor în care au clienţi în diferite zone din ţară unde nu există acces la internet şi, implicit, nu pot accesa sistemul naţional de facturare electronică.

Firmele întâmpină probleme serioase cu programul e-Factura. Se plâng că se blochează constant

În plus, costurile considerabile aferente actualizărilor necesare pentru eFactura şi SAF-T (Fişierul Standard de Control Fiscal) adaugă o presiune suplimentară asupra resurselor financiare ale companiilor.

Administratorul unei firme ieşene de import şi distribuţie echipamente electrice în zona Moldovei consideră că mulţi clienţi pe care îi are vor da faliment.

Şi prof. dr. Liviu-George Maha (FOTO) de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi a identificat mai multe probleme în contextul implementării noului sistem de facturare.

De la 1 ianuarie 2024 a devenit obligatorie încărcarea în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura a tuturor facturilor între operatorii economici (indiferent de forma juridică - SRL, PFA sau altele), termenul limită fiind de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii. În cazul în care se depăşeşte acest termen, agenţii economici primesc amenzi usturătoare: între 5.000 - 10.000 lei (contribuabili mari), între 2.500 - 5.000 lei (contribuabili mijlocii) şi între 1.000 - 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice. Totuşi, până pe 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită nu se sancţionează.

“Şoferul nostru pierde cu un singur client două ore”

„Ziarul de Iaşi” a discutat cu administratorul unei firme din Iaşi care produce în China sub brandul propriu o gamă complexă de echipamente electrice, printre care surse de iluminat cu led şi încărcare solară, aparataj electric şi prelungitoare, dar şi o gamă variată de corpuri de iluminat decorative, clasice şi cu led.

Omul de afaceri ne-a explicat de ce consideră el că această schimbare legislativă pare să creeze un decalaj semnificativ între teoria impusă într-un birou şi realitatea terenului: 

„Noi zilnic avem cel puţin 100 de facturi de încărcat în SPV. Înaintea de modificarea legislaţiei, sistemul se bloca în perioada 20-25 a fiecărei luni, când exista obligativitatea depunerii declaraţiilor fiscale de către agenţii economici, iar atunci traficul de date nu era la fel de ridicat cum este acum.

În aceste zile, SPV se blochează constant, iar noi ne confruntăm deja cu probleme în desfăşurarea activităţii firmei. 

De exemplu, şoferul nostru încarcă zilnic o dubă cu marfă pentru 60 clienţi din zona Moldovei. Ei spun că nu mai eşti obligat ca marfa să fie însoţită de facturi, ci să le transmiţi electronic către partenerii de afaceri, dar altfel se vede situaţia când scrii legea din birou şi alta este situaţia pe teren.

Cum faci să livrezi marfa în aceeaşi zi la atâţia clienţi, în condiţiile în care ajungi la primul client, acolo şoferul aşteaptă să descarce clientul factura din SPV ca să facă recepţia mărfii. 

Aştepţi, îţi faci o cruce mare ca să nu se blocheze sistemul, pe urmă aştepţi clientul să îşi servească la rândul său clienţii pe care îi are în magazin… şoferul nostru pierde cu un singur client cel puţin 2 ore, iar el mai are de livrat la alţi peste 50 de clienţi marfa, unde este nevoit să reia acelaşi proces. În acest fel activitatea agenţilor economici este îngreunată şi va avea efecte dezastruoase asupra comerţului B2B”, explică administratorul firmei din Iaşi.

„Avem şi clienţi din diferite comune şi sate din regiunea Moldovei care nu au acces la internet, ori internet care să funcţioneze continuu, să ne spună cei responsabili cum se va proceda în aceste situaţii.

Ca să nu mai vorbim despre costurile pe care le implică, aproape 8.000 de lei ne-a costat să facem update la un program de contabilitate foarte cunoscut pentru implementarea acestor actualizări legate de eFactura şi SAF-T. 

În plus, mai sunt şi clienţi ai căror activitate pe care o desfăşoară nu necesită deţinerea unui program de contabilitate foarte complex, iar acum se regăsesc în situaţia achiziţionării unor astfel de programe care implică nişte costuri de mii de euro. Consider că mulţi vor da faliment”, a adăugat administratorul firmei ieşene.

Citește mai multe pe Ziarul de Iași. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te