Totuși, ceea ce au adesea în comun este faptul că vor încerca să vă determine să acționați rapid.
Citește și: Escrocheria cu creditul a fost reiventată: ”Am fost sunată de la bancă, Poliție și BNR”. Ce au cerut
De exemplu, un escroc poate suna pretinzând că este de la echipa antifraudă a băncii dvs. și să vă spună că contul dvs. a fost compromis și că trebuie să vă mutați urgent banii într-un cont „sigur”, care aparține de fapt escrocului.
Potrivit unei companii de securitate a site-urilor web, unul dintre cele mai frecvent utilizate cuvinte în e-mailurile de phishing este „urgent”.
Citește și: Escrocheria cu poliția care sună de pe număr necunoscut. Dacă spui aceste cuvinte, rămâi fără bani
Organismul comercial bancar din Anglia desfășoară o campanie antifraudă intitulată Take Five, care îi sfătuiește pe consumatori „să se oprească un moment și să se gândească” înainte de a da bani sau detalii personale. Aceasta afirmă că „doar infractorii vor încerca să vă grăbească sau să vă panicheze ... Întrebați-vă - ar putea fi fals? Adresați-vă cuiva de încredere pentru o a doua opinie”, arată Guardian
Citește și: O nouă escrocherie prin telefon. ”M-au sunat insistent după ce mi-am schimbat device-ul” Ce a urmat?
Unde au loc 75% din escrocheriile online
Barclays a dezvăluit recent că, dintre toate tipurile diferite de înșelăciuni raportate de clienții săi, 75% au început pe rețelele sociale și pe platformele tehnologice.
Cumpărătorii online trebuie să fie deosebit de atenți, spune banca Lloyds: „Majoritatea rapoartelor de înșelăciune privind cumpărăturile online pe care le primim se referă la lucruri cumpărate prin Facebook sau Instagram. Dacă vânzătorul oferă bunuri scumpe la prețuri foarte mici sau are articole care altfel nu sunt disponibile, este un semnal de alarmă major.”
De asemenea, în ultimii ani s-a înregistrat o creștere a înșelătoriilor de tipul „Bună, mamă”, în care escrocii se dau drept persoane dragi pe WhatsApp. Cineva ar putea lua legătura pretinzând că este un membru al familiei și spunând că are nevoie de bani rapid pentru a plăti o factură, deoarece a fost blocat de la serviciul bancar online după ce a primit un telefon nou.
Din nou, încercați să nu lăsați escrocii să vă panicheze. Verificați dacă mesajul este autentic luând timp să contactați membrul familiei folosind numărul de telefon pe care îl aveți pentru el sau prin intermediul unui alt canal. De asemenea, puteți testa persoana de la celălalt capăt al mesajului punând o întrebare la care numai persoana care pretinde că este ar ști să răspundă.
Escrocheria „Bună.mamă” care te lasă lefter. Când citești acest cuvânt. închide telefonul imediat! - Foto: Freepik
Escrocheria care vine pe e-mail
Un e-mail fraudulos poate părea autentic la prima vedere, dar la o inspecție mai atentă adresa de e-mail este ușor diferită de cea a persoanei sau companiei legitime. Poate că o literă, un număr sau un simbol a fost schimbat.
Un e-mail sau un text de la un escroc poate include, de asemenea, greșeli de ortografie sau gramatică slabă, deoarece engleza nu este adesea prima lor limbă.
De asemenea, aveți grijă să nu faceți clic pe un link sau pe un atașament dintr-un e-mail sau text până când nu sunteți absolut sigur că este legitim. Ar putea să vă ducă pe un site web fals sau să conțină programe malware menite să vă fure informațiile personale.
Escrocheria care vine prin bancă
Multe escrocherii încep cu un apel la telefonul fix sau mobil. Poate fi cineva care pretinde că este de la banca dumneavoastră sau de la un organism oficial, sau cineva care încearcă să vă convingă să cumpărați sau să investiți în ceva.
Dacă nu vă așteptați la un apel și nu puteți fi 100% sigur cu cine vorbiți, închideți imediat și găsiți numărul de telefon oficial pentru a suna înapoi compania sau organizația dacă doriți să vorbiți cu ea.
„Fiți conștienți de faptul că escrocii vă pot ține linia telefonică deschisă chiar și după ce ați închis. Folosiți un alt telefon, sunați mai întâi pe cineva cunoscut pentru a verifica dacă linia este liberă sau așteptați cel puțin 10-15 minute între apeluri pentru a vă asigura că escrocii au închis.”
Multe telefoane vă permit să vedeți numărul persoanei care vă sună înainte de a răspunde, dar escrocii își pot deghiza identitatea imitând un număr de telefon oficial. Acest lucru este cunoscut sub numele de „spoofing de număr” și poate fi utilizat, de asemenea, pentru a face să apară un mesaj fals într-un lanț de mesaje text autentice de la o companie sau organizație.
Mai sus am prezentat doar câteva escrocherii construite de hoți care acționează rapid și în mediul online. Verificați de mai multe ori înainte să dați datele dvs personale.