Sărbătoarea Floriilor, prăznuită după 40 de zile de la începutul Postului Paştelui, aminteşte de intrarea lui Iisus Hristos în Ierusalim, precedând Săptămâna Patimilor, înaintea Învierii Domnului, a afirmat, duminică, Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieşteanul, care a oficiat, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, Sfânta Liturghie în această zi de sărbătoare la Altarul Mare de vară al Catedralei Patriarhale.
"Această sărbătoare în popor se mai numeşte şi Duminica Floriilor. Unii consideră că acest nume vine din faptul că strămoşii noştri romani, în religia lor păgână, în vremea primăverii, aveau o sărbătoare închinată florilor. Dar, noi, creştinii, suntem convinşi că această sărbătoare a intrării Domnului în Ierusalim, numită şi Duminica Floriilor, poartă acest nume în amintirea ramurilor de finic pe care le-au adus evreii şi copiii acestora în momentul intrării triumfale a Domnului şi ne aminteşte de florile şi ramurile de răchită, de salcie pe care generaţiile anterioare şi noi cei de astăzi le aducem la biserică în această zi de luminoasă prăznuire", a menţionat episcopul.
Potrivit acestuia, praznicul Intrării Domnului în Ierusalim este sărbătorit după 40 de zile ale Postului Paştelui şi după ce, cu o zi înainte, Biserica "a arătat încă o dată" că "oamenii sunt chemaţi la viaţă veşnică" prin "marea minune a Învierii lui Lazăr".
PS Varlaam Ploieşteanul a adăugat că Hristos ştia că intră în Ierusalim ca împărat şi ca rege, recunoscut ca atare de oameni, de mulţimea pelerinilor, iar copiii, inspiraţi de Duhul Sfânt, strigă 'Osana!', adică 'Mântuieşte!'.
"Era un strigăt de salut, de entuziasm şi de admiraţie adresat împăraţilor, pentru că ei erau aşteptaţi, mai ales în momente de criză, de pericolul de a fi invadaţi de puteri străine, să-i mântuiască, să-i izbăvească din încercarea în care se aflau. Şi îl numesc fiul lui David, epitet care s-a dat întotdeauna, unsul lui Dumnezeu. Şi îl numesc împăratul lui Israel", a detaliat ierarhul.
Episcopul vicar a îndemnat la trăirea "cu toată intensitatea sufletească" a slujbelor din Săptămâna Mare de dinaintea Învierii Domnului.
"Să urmărim slujbele, pe cât posibil la biserică, iar în Noaptea de Paşti, ca bucurie şi revanşă a suferinţelor pe care le-am îndurat la Paştele anterior şi pe tot parcursul anului, când n-am putut veni decât unii şi în condiţii speciale la biserică, să fim împreună anul acesta ca împreună să cântăm, ca şi copiii evreilor, în Noaptea Învierii nu doar 'Osana bine este cuvântat cel ce vine în numele Domnului Împăratul lui Israel!', ci şi troparul care dă sens vieţii noastre pe acest pământ 'Hristos a înviat din morţi, cu moartea pe moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le!", a încheiat Episcopul Varlaam Ploieşteanul.