Cum poți ajunge să ți se taie curentul dacă îți vine factura cu întârziere. ”Trebuie să soliciți”

DE Valeria Cupă | Actualizat: 11.04.2023 - 07:18
Facturile pentru curentul consumat în 2022 au început să ajungă la consumatori Imagine cu rol ilustrativ Foto: Profimedia Images

Facturile la energie au început să ajungă la consumatori după luni bune în care aceștia nu au primit niciun document în baza căruia să achite vreo sumă. Și pentru că acum vin câte 2-3 facturi pe lună, oamenii pot plăti reeșalonat. Însă dacă nu sunt atenți pot rămâne fără curent.

SHARE

Facturile la curent electric au început să ajungă la consumatorii casnici. Însă acum vin câte 2-3 iar unii clienți nu pot plăti toată suma. Pot plăti reeșalonat însă aici trebuie să aibă mare grijă. 

De fapt ei trebuie să facă cerere de reeșalonare. Altfel dacă nu plătesc în termenul prevăzut pe factură, pot rămâne fără curent. 

Cum poți ajunge să ți se taie curentul dacă îți vine factura cu întârziere

Pe un grup dedicat clienților Hidroelectrica găzduit de platforma Facebook, oamenii se sfătuiesc ce să facă pentru că acum furnizorul a început să trimită facturile din urmă și ajung să le vină și câte 2-3 pe lună. 

 Consultat de Newsweek, expertul în energie Dumitru Chisăliță a explicat că, având în vedere cadrul legislativ în vigoare, oamenii pot plăti reeșalonat. Însă ei trebuie să solicite acest lucru. 

Citește și: Un client nu a mai primit de un an facturi de la Hidroelectrica. Suma imensă pe care o are de plătit

 ”Nu e chiar atât de dramatic că oamenii nu și-au primit până acum facturile. Dramatic este că o să trebuiască să plătească totuși o sumă mare la un moment dat.

 Pentru unii consumatori o să fie greu. Adică când o să-ți vină, nu știu, într-o lună de zile două-3-4-5 facturi o să fie greu să le plătești.

 Și multă lume n-a înțeles că eșalonarea se face doar la cerere. Deci eu sunt convins că o să rămână foarte mulți fără energie electrică datorită faptului că au auzit la televizor, că se face reeșalonare.

 Citește și: Sunt afectaţi aproape 500.000 de clienţi finali. Hidroelectrica nu a emis facturi către aceştia

 Oamenii vor zice: ”ok, mi-au venit facturile pe 4 luni, lasă că plătesc luna aceast ao pătrime, luna viitoare o pătrime și tot așa”. 

 Doar că nu este așa, pentru că dacă tu nu anunți că vrei eșanuare și nu plătești practic în intervalul de timp care scrie în contact ți se taie curentul.

 Este o chestiune de procedură și eu sunt convins că omul care-i stă acasă și aude la televizor că se poate reeșalona, reține doar acest mesaj. Nu că trebuie să faci cerere pentru acest lucru.

 Având în vedere că avem în momentul de față un cadru legislativ în vigoare, există posibilitatea că dacă factura vine cun întârzii cu întârziere să plătească eșalonat pe aceeași perioadă, doar că trebuie să anunțe furnizorul”, a spus Dumitru Chisăliță.

Citește și: Care e valoarea medie a facturilor pe iulie emise de Hidroelectrica. Când poți plăti cu telefonul

 Ce spune ANRE

 Conform legislației în vigoare, furnizorii de energie electrică vor fi obligați să accepte plata eșalonată a facturilor pe care le-au emis cu întâziere, potrivit noilor reguli impuse de ANRE. 

Totodată, viitoarele facturi vor conține, obligatoriu, informații despre cum a evoluat consumul de energie al clientului în ultimul an, scrie Digi 24.  

Noul Regulament introduce o serie de beneficii, cele mai importante fiind următoarele:

  •  furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare
  • clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • clientul final are dreptul să i se notifice în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale
  • clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să îşi regularizeze propriul consum de energie electrică
  • clientul final are dreptul să încheie contracte de energie electrică la preţuri dinamice, cu condiţia să aibă un sistem de contorizare inteligentă
  • furnizorul are obligația de a deține o pagină de internet prin care pune la dispoziţia clientului final prin acces parolat, gratuit, în timp real şi securizat informații esențiale la datele proprii privind valoarea facturilor emise și istoricul de consum aferent locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea și gestionarea solicitărilor/reclamațiilor, respectiv un ghid cu explicaţii privind elementele din conţinutul modelului de factură de energie electrică utilizat în relaţia cu clienţii.

Ce se întâmplă cu clienții Hidroelectrica

În ceea ce privește Hidroelectrica, Dumitru Chisăliță a precizat că nu consideră că există risc să le taie oamenilor curentul.

”Din punctul meu de vedere nu cred că putem să discutăm de vreun pericol la nivel Hidroelectrica, pentru că el e producător. Nu trebuie să ia energia de undeva și apoi să o plătească. Deci din punctul ăsta de vedere nu cred că se pune problema.

Dar, tot din punctul mei de vedere, poate fi o problemă din perspectiva padonului. Adică eu dacă aș fi patron și cineva nu mi-ar aduce banii pe anul 2022 pentru că nu au fost în stare să facă un sistem, m-aș cam supăra.

Dar statul e băiat bun”, a mai spus Dumitru Chisăliță. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te