Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău. Cum a obținut instituția 17.000€?

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 24.07.2025 - 18:00
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău - Foto: Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău - Foto: Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău
Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău

Criza bugetară a impus o soluție de avarie la Muzeul Județean Buzău. Astfel, instituția a trebuit să găsească fonduri suplimentare pe cont propriu, dat fiind că în actualul context financiar-economic n-a putut primi de la buget suma pe care o solicitase pentru anul 2025.

SHARE

Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău. Vânzările de tricouri, tablouri și alte suveniruri susțin cheltuielile de funcționare a Muzeului Județean Buzău, în contextul măsurilor restrictive din domeniul bugetar.

Doar în prima jumătate a anului profitul generat de cele patru magazine ridicându-se la peste 84.000 lei, aproape 17.000 de euro, sumă utilizată în cercetare, dotări și pentru plata unor facturi.

Criza bugetară și soluția de avarie de la Muzeul Județean Buzău. Cum a obținut instituția 17.000€?

Potrivit directorului Muzeului Județean Buzău, Daniel Costache, de la începutul anului până în prezent a fost încasată suma de 207.000 lei din vânzare de bilete, publicații și prestarea unor servicii arheologice. 

Aproximativ 84.000 lei au fost strânși la bugetul instituției doar din vânzarea suvenirurilor, în situația în care bugetul alocat la începutul anului nu a fost la nivelul așteptat.

Citește și: Furtul tezaurului dacic, zonă crepusculară pentru MNIR. „Deținem informații vehiculate în presă”

Muzeul a solicitat, la începutul anului 2025, un buget de peste 9 milioane de lei, care din motive obiective nu a putut fi acordat.

„Aceste măsuri restrictive din punct de vedere financiar sunt de natură a lovi și în activitatea muzeelor.

În general veniturile provin din prestări de servicii de interes arheologic, expertize de specialitate, chirii, taxe, bilete, precum și venituri din vânzarea de suveniruri și carte științifică. Ne ajută astfel de magazine de suveniruri. 

Tricourile cu imaginea mamutului Otto sunt cele mai căutate de vizitatorii muzeului - Foto: Facebook/Daniel Costache

La nivelul anului 2024, Muzeul Județean Buzău a înregistrat venituri de peste 750.000 lei, din această sumă suvenirurile reprezentând mai bine de 17%, o plus valoare pentru noi”, a declarat Daniel Costache pentru Agerpres.

Managerul muzeului a adăugat că în 2024 doar vânzarea de suveniruri și carte științifică a însemnat peste 134.000 lei, iar raportat la ceilalți ani a fost cea mai mare încasare. 

„Noi am deschis magazine de suveniruri în septembrie 2019. Dacă atunci am înregistrat o sumă de 1.795 lei, în 2020 am strâns 27.000 lei, 86.000 lei în 2021, în 2022 am înregistrat 113.500, 116.300 lei în 2023 și în 2024, 134.435 lei.

Sunt fonduri importante chiar dacă la nivel macro nu sunt spectaculoase”, a mai precizat Costache.

Citește și: Cum s-a furat Tezaurul de la Pietroasa? Metoda hoțului, demnă de Tom Cruise în „Misiune imposibilă”

Cu banii obținuți în urma vânzării suvenirurilor, instituția de cultură a reușit pe parcursul anului 2025 să își acopere o serie de cheltuieli, de la facturi, la achiziționarea unor dotări sau servicii de specialitate.

Muzeul Județean Buzău are patru magazine de suveniruri distribuite tematic. Magazinul de la Muzeul Chihlimbarului din Colți are bijuterii din rășini care imită chihlimbarul, produse realizate de meșteri populari, magneți, căni inscripționate, semne de carte, casete de bijuterii.

La Muzeul de Etnografie „Vergu Mănăilă” din municipiul Buzău sunt mai multe produse imprimate cu motive și însemne tradiționale prezente pe costumele populare specifice Buzăului, opinci, brățări, coliere, poșete.

Podoabele din chihlimbar pot fi găsite la Muzeul din Colți - Foto: Facebook/Muzeul Chihlimbarului (cu rol ilustrativ)

De asemenea, la Casa Memorială „Vasile Voiculescu” din Pârscov sunt produse tematice iar la sediul central al muzeului de istorie avem produse din toate categoriile.

Fiind cel mai diversificat, aici e pot găsi de la tricouri și suveniruri cu imaginea mamutului Otto de la Săpoca, până la tablouri și icoane pirogravate, lucrate de meșteri populari.

„Raportat la nivelul lunii iulie 2024, am depășit suma încasărilor pentru magazinul de suveniruri.

Există un mare interes pentru tricourile cu mamut, au fost atât de multe vândute încât a trebuit să reînnoim comanda către furnizor, sunt vândute zeci de tricouri”, a mai subliniat Daniel Costache.

Citește și: Bolojan: Vom plafona numărul de angajaţi pentru fiecare localitate, în primării şi consilii judeţene

La începutul anului 2025, un incisiv superior aparținând unui mamut lânos - contemporan cu populațiile de homo sapiens, cu primii oameni moderni - a fost descoperit într-o ravenă din comuna Săpoca.

E vorba de o piesă unică prin dimensiune intrată în patrimoniul cultural național administrat de Muzeul Județean Buzău, reprezentând o raritate în zona de sud și sud-est a României.

În cadrul unei campanii, mamutul a primit numele „Otto”, acesta fiind inscripționat ulterior pe căni și tricouri, produse ce pot fi comandate prin intermediul magazinelor de suveniruri. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te