duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

CFR vrea să demoleze o gară care datează din 1871. Vor să facă o altă clădire în locul monumentului

Data publicării: 23.03.2025 • 19:13 Data actualizării: 23.03.2025 • 19:32
CFR vrea să demoleze o gară care datează din 1871. Vor să facă o altă clădire în locul monumentului Foto: Pro Patrimonio/Facebook
CFR vrea să demoleze o gară care datează din 1871. Vor să facă o altă clădire în locul monumentului Foto: Pro Patrimonio/Facebook

Fudația Pro Patrimonio atrage atenția asupra faptului că conducerea CFR a decis că gara Leorda, din județul Botoșani, urmează să fie demolată. Decizia ar fi fost luată deoarece clădirea a fost părăsită deja de ceva vreme, în locul ei urmând să fie ridicat un nou imobil.

Arhitecții fundației atrag atenției asupra faptului că această decizie de demolare și înlocuire cu o clădire nouă va duce la dispariția unui imobil istoric și cer Direcție Județene pentru Cultură Botoșani să recunoască importanța acestuia și să-l includă pe lista monumentelor.

Gara Leorda a fost inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).

CFR vrea să demoleze o gară care datează din 1871. Vor să facă o altă clădire în locul monumentului

Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava, arată experții fundației, conform ProTV.

Citește și: Incendiu la locomotiva unui tren de călători în Prahova. În vagoane se aflau 100 de pasageri

Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.

Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din jud. Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15.12.1888, a liniei Leorda – Dorohoi.

Mai multe articole din secțiunea Actualitate

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră