Cel mai scump tablou, „Salvator Mundi”, cumpărat de prințul saudit, nu este un Da Vinci 100%

DE Adina Mutăr | Actualizat: 08.04.2021 - 22:03
Prințul moștenitor saudit a dat o grămadă de bani pe un Da Vinci discutabil/ Foto: Middle East Monitor

Un documentar francez a aruncat noi îndoieli cu privire la cel mai scump tablou din lume, „Salvator Mundi” creditat lui Leonardo da Vinci, dezvăluind o dispută diplomatică între Franța și proprietarul său, prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman.

SHARE

Pictura înfățișându-l pe Iisus Hristos, supranumită și „Mona Lisa în variantă masculină” datorită unui „aer comun” cu celebrul tablou, a fost vândută la o licitație Christie din New York în 2017 pentru un preț record mondial, de 450 de milioane de dolari.

Cumpărătorul său secret a fost ulterior revelat a fi prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman, deși acest lucru este încă negat la Riad.

„Salvator Mundi”, realizat în atelierul lui Da Viinci, nu chiar de maestru

Însă pictura este de multă vreme în atenția specialiștilor, dintre care mulți susțin că n-ar fi în întregime opera lui Da Vinci, maestrul doar intervenind pe alocuri în munca discipolilor săi.

Această problema a reapărut atunci când tabloul nu a apărut așa cum era planificat la muzeul Luvru din Abu Dhabi în 2018, iar apoi la un spectacol dedicat lui Da Vinci la muzeul Luvru din Paris anul următor.

Citește și 

Portretul lui Suleiman Magnificul, din secolul XVI, vândut cu 481.000 de dolari la Londra

Șeful aeroportului Otopeni și-a pus tabloul la unul din terminalele de călători

 

Acum, un documentar, „Mântuitorul de vânzare” al regizorului Antoine Vitkine, care va avea premiera la televiziunea franceză săptămâna viitoare, își propune să dezvăluie ce se întâmplă în culise.

În film, înalți oficiali din Guvernul francez, care apar sub pseudonime, confirmă că analiza științifică a picturii de la Luvru a concluzionat că, a fost produsă în atelierul lui Da Vinci, dar maestrul însuși a contribuit doar puțin la realizarea acesteia.

Se pare că acest lucru a căzut foarte prost pentru saudiți, care au dat o sumă imensă pentru achiziționarea tabloului, considerându-l un Da Vinci 100%.

Dispute la nivel de guverne

„Lucrurile au devenit mai tensionate”, spune unul dintre oficialii francezi în film.

„Solicitarea lui MbS (prescurtarea numelui prințului saudit) a fost foarte clară: expuneți Salvator Mundi lângă Mona Lisa și prezentați-l ca 100% da Vinci”.

Saudiții au avansat diverse oferte, spune oficialul, dar recomandarea către Elysee însemna, practic, „spălarea” unei opere de artă pe care au dat 450 milioane de dolari”.

Documentarul susține că unii membri ai Guvernului francez, inclusiv ministrul de Externe, Jean-Yves Le Drian, au făcut lobby pentru cererea lui Bin Salman, îngrijorați de impactul asupra relației strategice și economice extinse a Franței cu Arabia Saudită.

Însă Macron a decis în cele din urmă să respingă cererea lui Bin Salman, lăsând la latitudinea Luvrului să negocieze cu saudiții cu privire la modul în care ar trebui să fie prezentată pictura în retrospectiva lor, se arată în documentar.

Niciun acord nu a fost încheiat, iar muzeul a refuzat să comenteze cazul.

„Saudiții se tem de această dezbatere cu privire la autenticitate", spune Chris Dercon, care conduce unul dintre cele mai importante organisme muzeale din Franța și consiliază Guvernul saudit cu privire la artă, în documentar.

„Le este teamă că oamenii vor spune, atât acasă, cât și în străinătate:„ Ați cheltuit toți acești bani pentru ceva care nu este un Da Vinci”.

Pictura a fost cumpărată inițial în 2005 cu doar 1.175 dolari de către un dealer de artă din New York și restaurată în Statele Unite.

Mai mulți experți britanici au autentificat pictura ca un Da Vinci pierdută multă vreme și a fost prezentată ca atare la Galeria Națională din Londra în 2011, înainte de a fi vândută unui oligarh rus pentru 127,5 milioane de dolari doi ani mai târziu.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.