Brandurile românești, la marginea prăpastiei. Producătorii spun că produsele de calitate nu se caută

DE Miruna Moldoveanu | Actualizat: 27.11.2020 - 15:40
Irina Filip la fabrica sa de înghețată/FOTO: Investigatoria
Irina Filip la fabrica sa de înghețată/FOTO: Investigatoria

Produse curate, de calitate, fabricate în România, nu sunt listate în magazinele retailerilor iar brandurile românești ajung, încet, dar sigur, o specie pe cale de dispariție, asta și pentru că nu primesc niciun ajutor de la autoritățile politice, scrie Investigatoria.

SHARE

Soluții la orizont nu prea se întrevăd, de vreme ce autoritățile nu se implică și, prin neimplicare, girează abuzul. Vom analiza, în cele ce urmează, situațiile particulare ale unor producători români, cu precizarea că ele sunt valabile pentru aproape toți cei care insistă să producă sub brandul propriu produse care să se ridice la niște standarde de calitate pe care retailerii n-au niciun interes să le aibă în gestiune.

Irina Filip produce una dintre cele mai bune înghețate de pe piața românească. Iar afirmația aceasta nu este o reclamă deșănțată. Produsul este românesc, are lapte în compoziție, nu are stabilizatori și are gustul pe care numai o înghețată adevărată îl are. În plus, înghețata ei este clasificată, în toate studiile de profil, în topul produselor cele mai calitative din categorie.

De la gând la faptă au trecut 7 ani. Iar astăzi, în comuna Nanov din Teleorman există o fabrică de înghețată, realizată la standarde înalte, perfect dotată din punct de vedere tehnic, care ar putea produce înghețată în cantități suficiente pentru a acoperi nevoia din întreaga țară.

Dar deschiderea fabricii n-a venit la pachet cu interesul retailerilor, ci dimpotrivă, cu indiferența lor și chiar cu reticența lor de a lista în magazine un brand de calitate. Și vom vedea, în cele ce urmează, mărturia Irinei Filip, cât și demersurile pe care ea le-a făcut din dorința normală de a-și distribui produsul pe piață.

“Și am pus totul la bătaie și a fost foarte greu încă de la început, inclusiv să găsesc o bancă să-mi finanțeze proiectul, deși era un proiect foarte frumos și gândit în toate detaliile. Am conceput acest brand în așa fel încât să nu creeze vreun dram de ineficiență viitorilor colaboratori. Am mers pe cele mai căutate și mai vândute variante de produs, pe cele mai vândute variante de capacitate, mi-am dotat fabrica cu cele mai eficiente sisteme de control, așa încât să nu apară niciun fel de probleme. Mi-am  dotat firma cu camioane de transport lapte, de transport produs finit, ca să pot să livrez în orice condiții, oriunde în țară. În 2017 am început implementarea proiectului tehnic, iar la finalul  lui 2018 fabrica era funcțională. Reacția pieței a fost una mai mult decât pozitivă. Dar acum depinde ce înțelegem prin piață. Dacă ne referim la consumatorul final, reacția ne-a depășit tuturor așteptările. Am făcut în vara lui 2019 zeci de degustări în mai multe hipermarketuri și reacția a fost unanimă de wow.  Și e un deliciu să vezi reacțiile copiilor. Înainte ca fabrica să existe, am discutat cu mai mulți retaileri despre intenția mea, dar nefiind ceva concret atunci, au spus că sunt interesați să distribuie astfel de produse. În schimb, când s-a făcut fabrica și au existat produsele, au început amânările, tăcerile, manifestările de indiferență, nici măcar un departament de achiziții nu a manifestat un dram de entuziasm la ideea că mă duceam să le ofer niște produse de cea mai înaltă calitate, așa cum mai aveau foarte puține pe rafturi, și acelea foarte scumpe.”, ne-a mărturisit, cu tristețe, Irina Filip.

Iar ea spune că situația nu este una doar a ei, ci cam a tuturor producătorilor din țară care se încăpățânează să-și păstreze brandul și produsul la standardele la care ele au fost concepute.

 

“E o lipsă generală de interes pentru calitatea produselor care se pun pe piața din România. Poate să se supere cine vrea, pe piața din România, retailerii, de la primul la ultimul, nu au niciun fel de considerație pentru producătorii români care le oferă produse curate și sănătoase. Într-o discuție față în față cu unul dintre achizitori, îmi tot spunea că produsele mele sunt produse fără stabilizatori, pretențioase, trebuie ținute neapărat la temperatura standard. Și îl întrebam: “Dar nu așa e normal să fie?”, și-mi răspundea: “Eh…” Și omul acela decide ce vor mânca milioane de consumatori, care cumpără din rețeaua pe care o aprovizionează el.”, mai spune ea.

Din peste 3500 de magazine ale retail-ul modern din Romania, produsele Irinei Filip au fost acceptate în puțin peste 200, ceea ce înseamnă sub 10%. De la deschiderea fabricii și până acum, ea a trimis zeci de mail-uri către retaileri, la multe dintre ele neprimind niciun răspuns, a scris Investigatoria.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te