Înregistrarea unei discuții a unui agent al Poliției Rutiere din Sibiu cu un contravenient, în care se negociază o șpagă, a devenit publică, iar dialogul este revoltător.
În luna mai a anului trecut, 25 de polițiști de la Poliția Județeană Sibiu erau acuzaţi de 115 fapte de luare de mită. Atunci au fost reținuți 13 agenți care lucrau la Biroul Drumuri Naţionale şi Europene.
Câți copii ai? Ce să fac eu cu tine? De Las Vegas ai auzit?
Iată o parte din discuția agentului de la Rutieră cu un conducător contravenient:
Polițist: Câți copii ai?
Șofer: Unul
Polițist: Ce să fac eu cu tine? 870 de lei e amenda.
Șofer: O săptămână de lucru
Polițist: O săptămână?
Șofer: O săptămână , dar să fie bună.
Polițist: Dacă ți-ai făcut și întreprindere individuală, o săptămână mucești, mă?
Șofer: Cam da
Polițist: Facerea de bine e f... de mamă.
Șofer: Nu întodeauna.
Polițist: Nu întodeauna? Rămâi la mașină că te chem eu, da?
Șofer: Bine, mulțumesc.
Polițist: Ce faci, așteptați? Ți-l iau?
Șofer: Rămâne la latitudinea dumneavoastră, nu pot să vă spun eu.
Polițist: 145 de lei, merge?
Șofer: Mult mai bine
Polițist: Mult mai bine, nu? Patru luni ți-am luat permisul. Glumesc, hai
Auzi măi Adriane, de Las Vegas ai auzit? Ce se întâmplă în Las Vegas, acum aici îi Las Vegasul tău, aici rămâne, da?
Citește și: Toți locuitorii unei localități din Ungaria, inclusiv primarul, își fac plinul în România
Ce s-a întamplat cu polițistul care a luat șpaga
Conform fostului polițist Marian Răduinea, înregistrarea este din februarie 2020.
Citește și: Mărturia unui polițist de la Rutieră: Dacă nu veneam la voi, mă lichidau. Am intrat în bârlogul lor
"Limbajul si atitudinea din înregistrare sunt interzise persoanelor sub 18 ani!
Avem aici fapte de "abuz in serviciu" si "fals intelectual" , deoarece șoferul a încălcat o regula de circulație privind depășirea neregulamentară, pentru care trebuia să i se rețină permisul de conducere, însă a fost sanctionat în mod nereal, pentru altă contravenție, respectiv "nepurtarea centurii de siguranță", sancțiunea constând într-o amendă mai mică (145 de lei) si doar cu puncte de penalizare.
Citește și: Un deținut, despăgubit pentru pozele porno confiscate. CEDO: Aveau un impact liniștitor asupra lui
Si acest material a ajuns la ofițerul de informații, dar nu a mai ajuns la procurorul de caz". spune Răduinea.
Dosarul polițiștilor șpăgari de la Sibiu
Anul trecut, dintre cei 25 de poliţişti anchetaţi, 13 au fost imediat reţinuţi. La scurt timp, 10 aveau deja să fie arestaţi preventiv, iar alţi cinci - puşi sub control judiciar.
Citește și: VIDEO Chioru, Rogojină și Marian au furat un seif cu 300.000 de euro de la un arbitru de câini
În tot biroul nu au mai rămas decât doi angajaţi, sarcinile agenţilor anchetaţi fiind preluate de către colegi de la alte birouri.
Cum s-a aflat de șpăgarii de la Serviciul Rutier Sibiu
Situaţia de la Drumuri Naţionale şi Europene - Serviciul Rutier intrase în atenţia anchetatorilor încă din 2019, când mai mulţi şoferi au început să se plângă despre cum au fost păcăliţi ca să dea mită. Informaţii s-au scurs, însă, şi din interior, de la colegi care ştiau ce se întâmplă. Poliţiştii vizaţi au fost urmăriţi, perioadă în s-au adunat aproximativ 200 de capete de acuzare împotriva lor, din care mai bine de jumătate pentru luare de mită.
Citește și: Cum a corupt-o interlopul oltean Rechinu pe frumoasa politiciană Laura Fernández
Souneau că iau mită pentru sponsorizarea echipei de fotbal
Ion Veştemean, şeful procurorilor sibieni a menţionat că, doar în nouă luni, cei 20 de poliţişti anchetaţi au comis 191 de infracţiuni de la luare de mită, la abuz în serviciu şi favorizarea infractorului.
Apoi, a detaliat modalităţile ingenioase prin care reuşeau poliţiştii să-i convingă pe şoferi să dea mită, de la „măsluirea” radarului” până la intimidarea şi păcălirea conducătorilor auto.
Anchetatorii au identificat două moduri de operare dezvoltate de agenţii de circulaţie şi aplicate preponderent.
Cert este că mita era negociabilă, suma varia între 50 şi 500 de lei, o parte din sumele obţinute mergând în buzunarul agenţilor, iar altă parte pentru sponsorizări.
În timpul cercetărilor, poliţiştii au motivat că recurgeau la astfel de tactici pentru a „ajuta” echipa de fotbal a Inspectoratului Judeţean de Poliţie Sibiu, nicidecum pentru a se îmbogăţi.
Porneau radarul, dar nu înregistrau
Anchetatorii au descoperit că poliţiştii porneau radarul din dotarea autovehiculelor MAI, dar nu acţionau şi butonul de înregistrare al aparaturii. Astfel, şoferii puteau vedea abaterea surprinsă, dar nefiind memorată ulterior, superiorii sau oricine ar fi dorit să verifice nu puteau să se prindă de schema concepută.
Urma etapa de legitimare a şoferilor, în care „se purtau discuţii cu acele persoane pentru a se putea trage concluzia asupra <siguranţei>în privinţa săvârşirii unor fapte de corupţie”, au mai descoperit procurorii. Practic, „poliţistul îl descose pe potenţialul mituitor”, pentru a se convinge că va păstra „secretul mituirii”.
Cum îi făceau să scoată banii
Exista în acest proces şi o etapă de intimidare, în sensul că şoferii erau speriaţi, timoraţi când aflau că au fost înregistraţi de radar, ceea ce nu era adevărat, fapt ce ar fi urmat să fie sancţionat pe măsură. Ba se insista şi pe ideea că riscă să piardă dreptul de a conduce, temporar.
„Scopul determinat era de a i se inocula pretinsului contravenient ideea că urmează a suferi rigorile legii, urmând a-i fi suspendată exercitarea dreptului de a mai conduce autovehicule pe drumurile publice - măsură complementară care era apreciată de către covârşitoarea majoritate a contravenienţilor drept cea mai aspră sancţiune”, a mai explicat prim-procurorul Ion Veştemean despre cum erau determinaţi şoferii să fie de acord să dea mită.
Interesant este şi modul prin care agenţii de circulaţie intrau practic în posesia mitei: mergeau la şoferi cu un clip-board în care se afla un top cu procese-verbale tipizate. Acestea aveau rolul de a ascunde sumele primite. Mita era practic dată fie în interiorul actului anterior restituit de poliţist, fie în interiorul clip-boardului care era închis imediat, ca manevra să nu poată fi observată de alţi ochi curioşi.
La finalul dialogului dintre agentul de circulaţie şi şoferul oprit la control, cel dintâi crea impresia că i-a făcut un favor celui din urmă, prin faptul că l-a scăpat de rigoriile legii.