Peste o mie de români au participat la un sondaj despre consumul de alcool și condusul mașinii. Un șofer din cinci a recunoscut că s-a urcat la volan după ce a consumat alcool. Peste jumătate din participanți au mai spus că printre cunoscuţii lor există persoane care s-au urcat în stare de ebrietate la volan. Mai mult, procentul persoanelor care consideră că şoferii băuţi sunt cel mai mare pericol pe şosele este unul foarte mic.
„Aproape 20% (17,62%) dintre respondenţii unui studiu referitor la atitudinea românilor faţă de consumul de alcool la volan admit că au condus autoturismul după ce au băut. În acelaşi timp, peste 60% dintre respondenţi au spus că printre cunoscuţii lor există persoane care s-au urcat la volan după ce au consumat băuturi alcoolice. Totodată, doar 16% dintre respondenţi au apreciat că şoferii care se urcă băuţi la volan reprezintă cel mai mare pericol la adresa siguranţei în traficul din România iar mai mult de o treime au spus că pedepsele mai aspre pentru şoferii care comit infracţiuni ar duce la îmbunătăţirea siguranţei rutiere”, se arată într-un comunicat dat publicităţii luni de „Spirits România” şi „Consumă responsabil”, conform News.ro.
Citește și: Berea pe care o bei după ce faci sport și după antrenament la sală. Beneficiile, dovedite științific
Şoferii care au admis că au urcat băuţi la volan, au vorbit şi despre motivele care i-au determinat să facă acest lucru. Peste 60% dintre ei au explicat că nu erau beţi ci doar consumaseră puţin alcool, în timp ce o treime (33,77%) au explicat că aveau de parcurs un drum scurt şi care le era familiar. Pentru 5% dintre respondenţi presiunea anturajului a stat la baza acestei decizii, arată realizatorii sondajului.
„Atunci când în calitate de pasager au întâlnit un şofer aflat sub influenţa alcoolului, peste 81% dintre respondenţi spun că au ales să coboare din maşină, în timp ce aproximativ 10% spun că au ignorat acest aspect iar 8% au ales să sesizeze poliţia. Pe de altă parte, dintre cei care au admis că au în cercul lor cel puţin o persoană care a condus autoturismul sub influenţa alcoolului, puţin peste jumătate (56%) au spus că au atenţionat persoana respectivă asupra posibilelor consecinţe ale gestului lor în timp ce 30% au spus că au intervenit pentru a împiedica respectiva persoană să plece la drum. Pe de altă parte, 13% spun că au ales să nu intervină în niciun fel”, precizează sondajul.
Cercetarea a inclus întrebări referitoare la legislaţia rutieră.
Citește și: De ce unele beri din România au gust diferit de cele din alte țări. Factorii care duc la diferențe
În acest sens, 42,33% dintre respondenţi au arătat că legislaţia existentă este suficient de dură, dar nu este aplicată corespunzător, în timp ce 41,96% spun că actuala legislaţie nu este suficient de restrictivă încât să prevină evenimentele rutiere.
Cei chestionaţi au vorbit şi despre pericolele la adresa siguranţei rutiere din România, doar 23,89% au indicând lipsa unei legislaţii suficient de dure încât să descurajeze comportamentele necorespunzătoare. „Cei mai mulţi (33,51%) au spus că principalul pericol îl reprezintă lipsa de respect a şoferilor faţă de reguli în timp ce doar 15,89% au spus că principalul pericol este reprezentat de şoferii care se urcă băuţi la volan. Procente aproximativ egale de respondenţi au identificat drept principal pericol atitudinea prea permisivă a poliţiei (13,81%) sau lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate (12,9%). Aproximativ două treimi dintre respondenţi (63,58%) spun că au auzit despre legea Anastasia şi un procent similar (63,4%) spun că aceasta va avea un impact pozitiv asupra reducerii accidentelor rutiere doar dacă va fi aplicată riguros. De altfel, studiul a mai arătat că aplicarea de sancţiuni mai dure este considerată de peste o treime (38,7%) dintre respondenţi drept metoda cea mai bună de îmbunătăţire a siguranţei rutiere în timp ce peste 25% au spus că aplicarea strictă a legislaţiei existente poate duce la o creştere a siguranţei”; mai arată rezultatele sondajului.
Sondajul a fost realizat online la solicitarea Asociaţiei Spirits România, organism ce reuneşte principalii actori din industria băuturilor spirtoase. Cercetarea a fost făcută în cadrul campaniei NOT alCOOL la volan #ConsumaResponsabil şi a analizat opiniile a 1101 respondenţi. Campania are ca obiectiv prevenirea consumului de alcool la volan şi se desfăşoară în perioada mai-decembrie 2024, în parteneriat cu Brigada Rutieră Bucureşti şi cu sprijinul Corpului Naţional al Poliţiştilor.