A lua voucherele de vacanţă, acest catalizator al industriei, cred că este o crimă economică împotriva dezvoltării şi trebuie să le punem la loc, poate într-un format mai deştept care să ajute şi angajaţii din domeniul privat, susțin patronate din turism:.
Patronate din turism: A lua voucherele de vacanţă este o crimă economică împotriva dezvoltării
"Când te obişnuieşti cu binele, nu îţi mai aduci aminte sau nu mai crezi că a putut să fie aşa de rău. Când toată ţara e luminată, nu mai te gândeşti că am trăit pe vremea lui Ceauşescu pe întuneric, cu o oră de televizor şi cu apa caldă, pic, pic... Acum avem turism peste tot în România, nu mai suntem doar de 1 august şi de 31 decembrie la Mamaia şi-n Sinaia. Acum, turismul s-a democratizat. Avem turism în toată perioada anului - şi este meritul voucherelor de vacanţă - şi în toate localităţile, pentru că în trecut aveam doar câteva staţiuni turistice acreditate. Erau aproximativ 50 de interes naţional şi 50 de interes local, arată Agerpres.
Citește și: Turiști australieni, uimiți de frumusețea locurilor din România: Artă și cultură în orice colț
Astăzi, Baia Mare este o staţiune turistică. Şi oraşele turistice înainte erau nişte simple oraşe. Clujul... Ce s-a întâmplat cu un festival major care aduce 300.000 de oameni? Dar ce se întâmplă cu Târgul de Crăciun şi de Paşte de la Craiova, care peste noapte a devenit vedetă? (...) Toată România a devenit o ţară turistică şi în timp, şi în spaţiu. A lua voucherele de vacanţă, acest catalizator al industriei, eu cred că este - folosesc un cuvânt dur - o crimă economică împotriva dezvoltării şi nu ne dăm seama. Ni se pare că aşa ar fi fost şi fără ele. Nu, n-ar fi fost fără ele şi trebuie să le repunem la loc, poate într-un format mai deştept, care să ajute şi angajaţii din domeniul privat, nu doar pe cei din cel public. Asta este una dintre criticile mari, dar să nu dea Dumnezeu să simţim puterea lor când ele lipsesc", a afirmat Voican, la o întâlnire cu presa, organizată la Baia Mare cu ocazia unui eveniment de promovare a zonei Maramureşului.
Citește și: Burcea (ANAT): Am reușit cu dârzenie să ocupăm un binemeritat ultim loc în Europa la turiști străini
Şeful ANAT a atras atenţia că "e riscant să scoţi din priză ceva care aducea un motor în economie", în contextul intrării României în spaţiul Schengen, când "trebuie să ştii şi cine fluieră primul şi-i atrage în grădina lui pe vizitatori".
"În ianuarie a fost o creştere de 10% a turismului în România, dar în februarie am scăzut cu 3,5%. Şi dacă în ianuarie am avut foarte multă zăpadă şi s-a spus în Prahova şi în Braşov că a fost cel mai bun an de turism, cu 100 de zile de schi, realitatea este lipsa voucherelor de vacanţă, deschiderea spaţiului Schengen unde contează foarte mult - dacă drumul e liber - cine e mai deştept în promovare: ei să ne atragă pe noi sau noi să îi atragem pe ei aici? Deci, e o competiţie.
S-a lansat nevoia asta de promovare odată cu Schengen-ul. E bine să fie deschisă graniţa, dar trebuie să ştii şi cine fluieră primul şi-i atrage în grădina lui pe vizitatori. E o competiţie reală. Deci, da voucherelor de vacanţă! Mare atenţie, că e riscant să scoţi din priză ceva care aducea un motor în economie", a susţinut Voican, care este fondator şi manager al agenţiei Bibi Touring.
La rândul său, Dan Goicea, vicepreşedinte al ANAT şi director general al agenţiei de turism Cocktail Holidays, a subliniat avantajele aduse de tichetele de vacanţă pentru statul român.
"Transpare din discuţii că este numai interesul nostru, al agenţiilor de turism, cu aceste tichete de vacanţă şi poate multă lume să ne acuze: 'Uite-i pe ăştia, vor să facă profituri şi de-aia vor tichete de vacanţă'. Însă acestea au două mari avantaje de când au fost introduse: unu - că fiscalizează în primul rând activitatea, despre care ştim cu toţii că o mare parte este la "negru" în rândul pensiunilor, hotelurilor din zonele turistice (...) al doilea şi cel mai important avantaj - şi spun asta pentru minister - că nu promovăm numai de dragul de a avea noi o activitate.
Comision mic
Oricum, comisionul nostru aici este foarte mic. Nu câştigăm mare lucru - în anul în care s-a introdus - la nivel de 30% sau 40% din valoarea tichetelor se întorcea la bugetul de stat ca taxe şi impozite, ceea ce este un mare ajutor inclusiv pentru stat, că fiscalizează şi că primeşte retur o grămadă de bani din bugetul respectiv. Deci, nu trebuie calculat că dăm pe tichete 100 de milioane de euro. Trebuie să calculăm la nivelul Guvernului că dăm 100 de milioane de euro, dar de fapt dăm doar 60 (de milioane de lei, n.r), că 40 le primim înapoi", a punctat Goicea.
Acesta a menţionat că voucherele de vacanţă au dat prilejul unor oameni care nu au mai fost de mult timp în concediu să se plimbe şi să aibă un randament mai bun la locul de muncă.
"În al treilea rând, sunt oameni în România care de ani de zile n-au mai făcut concedii. În felul acesta, având aceste tichete de vacanţă, s-au dus, s-au mai plimbat, şi-au mai deschis minţile. Au văzut Litoral, au văzut munte, au văzut diverse destinaţii şi s-au întors fericiţi la serviciu şi recuperaţi, pentru că cine munceşte 12 luni din 12 nu se recuperează şi îi scade şi randamentul", a explicat directorul general al Cocktail Holidays.