Hollywood Reporter, despre filmul „Dracula” al lui Radu Jude: Prea multe scene de YouPorn

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 13.08.2025 - 13:34
Hollywood Reporter, despre filmul „Dracula” al lui Radu Jude: Prea multe scene de YouPorn - Foto: ICR
Hollywood Reporter, despre filmul „Dracula” al lui Radu Jude: Prea multe scene de YouPorn - Foto: ICR

Filmul „Dracula” al lui Radu Jude, aflat în competiție pentru Leopardul de Aur la festivalul de la Locarno, este aspru criticat de specialiștii Hollywood Reporter. Aceștia afirmă că tragi-comedia excesivă amestecă prea multe filme la un loc și conține prea multe scene de YouPorn.

SHARE

„Dracula”, filmul zgomotos și plin de felații al regizorului român Radu Jude, producătorul prolific al filmelor „Nu te aștepta la prea multe de la sfârșitul lumii” și „Kontinental ‘25”, conține prea multe filme la un loc, titrează The Hollywood Reporter.

Hollywood Reporter, despre filmul „Dracula” al lui Radu Jude: Prea multe scene de YouPorn

„Deși contele Dracula este creația unui scriitor irlandez din secolul al XIX-lea, el a fost întotdeauna un personaj negativ autentic românesc – sau un erou, în funcție de cât de sensibil ești.

Ascuns într-un castel situat în Munții Carpați, cel mai notoriu dintre toți vampirii a fost inspirat de o mașină de ucis medievală reală, cunoscută sub numele de Vlad Țepeș, ale cărui metode brutale de tortură erau mult mai groaznice decât orice a făcut Dracula vreodată în cărți sau pe ecran.

Vlad s-a născut în Transilvania, o regiune din centrul României care a devenit de atunci sinonimă cu vampirismul, colții falși și tot felul de conținut și produse, de la francize hollywoodiene de miliarde de dolari până la costume de Halloween perverse.

Citește și: VIDEO Ești fan Avatar? Vezi trailerul noului film „Avatar: Fire and Ash”! Când ajunge la cinema?

Prin urmare, pare evident că, la un moment dat, un cineast român respectat ar dori să se apuce de legenda vampirilor.

Mult mai derutant este rezultatul acestui demers: filmul zgomotos și excentric al scenaristului și regizorului Radu Jude, care pune la încercare răbdarea spectatorilor timp de trei ore, intitulat simplu „Dracula”.

Ca un sketch al Monty Python dus la extreme artistice implacabile, acesta este un film destinat fie fanilor înrăiți ai vampirilor, fie fanilor înrăiți ai celebrului autor (mai ales în cercurile festivalurilor), a cărui filmografie eclectică acoperă o gamă largă, de la satire politice moderne (Bad Luck Banging or Looney Porn, Do Not Expect Too Much From the End of the World) la un western istoric epic în alb și negru (Aferim!) și la o dramă comică dură despre maturizare (The Happiest Girl in the World).

De fapt, Jude a fost atât de prolific în ultimul deceniu încât a filmat un alt film – drama socială caustică „Kontinental ’25”, care a avut premiera la Berlin anul trecut – în timp ce realiza acest film, folosind în mare parte aceeași distribuție și aceeași echipă.

Citește și: Sondaj îngrijorător! 75% din români cred că filmele/emisiunile făcute în comunism erau mai bune

Filmul respectiv nu a fost neapărat pe placul publicului, dar descrierea sa usturătoare a diviziunii sociale din România a dat naștere unui film minimalist intrigant, care părea atât spontan, cât și relevant.

Problema cu „Dracula” este că este aproape opusul: umflat și sinuos, ca să nu mai vorbim de faptul că este deliberat murdar și copilăros, pare a fi opera cuiva care a putut să realizeze orice film cu vampiri a dorit, apoi a ales să realizeze o duzină de filme nebunești cu vampiri în același timp.

La fel ca filmele sale anterioare, pelicula de 170 de minute a lui Jude este plină de mesaje politice incisive, sarcasm, umor vulgar și o doză puternică de fatalism românesc.

De asemenea, este prea lung, realizat neglijent (aparent intenționat, cu ajutorul AI) și conține mai multe scene de felație – fie discutate, sugerate sau simulate – decât orice film cu vampiri care nu este în prezent în premieră pe YouPorn.

Într-un fel, trebuie să-i acordăm credit regizorului pentru că a îndrăznit să ducă Dracula acolo unde nimeni (nici măcar Andy Warhol) nu a mai fost până acum. Dacă veți dori să vedeți rezultatul este o altă întrebare.

Împărțit în 14 capitole legate între ele de aceeași temă generală – practic, vampirismul în toate formele sale (literal, istoric, politic, metaforic, social, sexual etc.) – filmul este narat de un regizor de film fictiv sarcastic (Adonis Tanta), care îl înlocuiește pe Jude însuși.

Folosind o interfață de tip ChatGPT pentru a testa o varietate de genuri și tehnici, inclusiv filme de epocă, o satiră la adresa mediului de lucru, un docudramă despre turism, teatru muzical erotic și ceva numit „Dracula TikTok”, regizorul prezintă fiecare nouă lucrare ca și cum Vincent Price ar prezenta o serie de filme de groază de proastă calitate la televizor, târziu în noapte.

Amestecul de povești începe cu un montaj în care vampiri renderizați cu ajutorul inteligenței artificiale exclamă: „Eu sunt Dracula și voi toți puteți să mi-o sugeți!”.

Acest lucru dă mai mult sau mai puțin tonul pentru următoarele trei ore, care sunt pline de glume vulgare și tot felul de sex fals, fie oral, fie de alt fel.

Punctul culminant al perversiunii este o fabulă despre o fermieră care descoperă penisuri magice crescând în lanul ei de porumb. Ea le vinde ca pe legume la marginea drumului, permițându-le concetățenelor sale să experimenteze aceleași orgasme intense ca ale ei.

Nu este foarte clar ce legătură are Dracula cu această poveste, iar propunerea lui Jude poate părea atât confuză din cauza materialului exhaustiv, cât și prea evidentă în unele momente.

El îl vede pe Dracula ca pe cel mai mare agresor capitalist din ficțiune, care exploatează forța vitală a altora pentru propria plăcere, fie ea financiară sau fizică.

Dar vampirul a fost exploatat și de mulți capitaliști, în special cei din industria cinematografică și turistică. (La un moment dat, se menționează un parc tematic Dracula care trebuia construit în România în anii 1990, dar care a fost în cele din urmă abandonat.)

Mesajul exploatării este auzit clar și răspicat într-un segment contemporan despre programatorii de jocuri video care intră în grevă împotriva șefului lor malefic („Este un monstru!”, strigă unul dintre ei) — un șef care apoi îi atacă împreună cu o hoardă de zombi mâncători de carne, culminând cu un masacru la locul de muncă.

Această secțiune se apropie probabil cel mai mult de filmele recente ale lui Jude, care tratează tulburările sociale și politice din țara sa, în special rasismul și șovinismul evident al claselor conducătoare.

O altă poveste, care se desfășoară pe tot parcursul filmului Dracula și care servește ca un fel de comentariu la tot restul, urmărește un actor ratat (Gabriel Spahiu) care joacă rolul vampirului într-un teatru subteran cu cină, oferind numere muzicale pentru adulți turiștilor beți, precum și finaluri fericite celor dispuși să scoată din buzunar câțiva dolari în plus.

Incapabil să joace la comandă, actorul îmbătrânit fuge pe străzi împreună cu sexy-soția sa de pe scenă (Oana Maria Zaharia), scăpând de o bandă de clienți nemulțumiți (inclusiv criticul de film Neil Young, zărit printre mulțime).

În aceste segmente obositoare, Jude pare să comenteze modul în care Dracula a trecut de la legendă nemuritoare acum mai bine de un secol la victimă mizerabilă forțată să fugă de fanii furioși care vor sângele lui.

Problema – și aceasta se extinde la o mare parte a filmului – este modul în care Jude o spune, obligându-ne să urmărim o duzină de scene de urmărire în stilul Benny Hill, filmate într-un format digital care arată foarte mult a videoclip.

Filmul său pare uneori intenționat ieftin, ca și cum regizorul ar imita toate imaginile de unică folosință găsite pe rețelele sociale și platformele de streaming, inclusiv valul de AI slop care inundă în prezent ecranele noastre.

Dracula poate fi o încercare sinceră de a critica astfel de imagini, precum și multe alte aspecte ale lumii noastre extrem de exploatatoare.

Este puțin probabil ca o astfel de critică să fie văzută sau auzită de mulți, sau că va dăinui mai mult decât Dracula însuși, notează The Hollywood Reporter.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te