Alegeri prezidențiale LIVE

Rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 22,95 %
Elena Lasconi 19,17 %
99,97 %
Marcel Ciolacu 19,15 %
George Simion 13,87 %
Click aici pentru rezultate complete

Cum a ajuns Dinică să zică „Nu trage dom' Semaca, sunt eu Lăscărică”, cea mai bună replică de film

DE Alex Darvari | Actualizat: 06.01.2023 - 18:28
Gheorghe Dinică - Foto: Captură Video
Gheorghe Dinică - Foto: Captură Video

Una din cele mai cunoscute replici din filmele românești a fost rostită de Gheorghe Dinică ce interpretează rolul băiatului rău dintr-un film semnat de Sergiu Nicolaescu. Personajul „bun” al filmului a fost, din punct de vedere istoric și în viața reală, unul foarte controversat.

SHARE

Puțini sunt cei ce nu au rostit vreodată: „Sunt eu Lăscărică, nu trage domn Semaca”. El a apărut în primul polițist românesc autentic. Criticii spun că filmul are la bază un fals. Comisarul Moldovan, personajul central al filmului, era departe de a fi un justițiar.

Despre ce este filmul 

Cu mâinile curate, este un film polițist românesc din 1972, regizat de Sergiu Nicolaescu. Rolurile principale au fost interpretate de Ilarion Ciobanu, Sergiu Nicolaescu, Alexandru Dobrescu, Gheorghe Dinică, George Constantin, Ștefan Mihăilescu-Brăila și Sebastian Papaiani. Este considerat de criticii de film drept primul film polițist românesc. Acest film prezintă lupta comisarilor Roman (Ilarion Ciobanu) și Miclovan (Sergiu Nicolaescu) cu grupările de crimă organizată din Bucureștiul de după cel de-al Doilea Război Mondial.

Citește și: Dinică ar fi avut 89 ani. Băiat de cartier, respins la „teatru”. Își întâlnește iubirea la 60 de ani

Cei doi comisari trebuie să anihileze bandele armate ale lui Lăscărică (Gheorghe Dinică), Ciușdea (Jean Lorin Florescu), Pleoarcă (Petre Tanasievici), Burdujel (Cornel Gîrbea) și Șchiopu (Mihai Mereuță), precum și banda lui Semaca (George Constantin), un anticar care dirija din umbră întreaga activitate infracțională din capitală.

Șefii principalelor bande (Ciușdea, Șchiopu, Pleoarcă, Burdujel și Lăscărică) acceptă să-și coordoneze acțiunile sub comanda lui Semaca interpretat de George Constantin. 

Citește și: VIDEO Imaginea pe care o avea Andrew Tate în vila din Voluntari îi pune pe britanici pe gânduri

Pentru a-i anihila, cei doi comisari pun mâna pe Lăscărică, antreprenor de pompe funebre și un gangster periculos și sadic. Banditul este bătut și pentru a-și scăpa viața le dezvăluie că gangsterii se vor întâlni la restaurantul Capșa. Lăscărică. Acesta din urmă nu este cruțat de Semaca în schimbul de focuri decisiv în care este atins și comisarul Moldovan.

Nu trageți dom Semaca

Gheorghe Dinică spunea într-un interviu că replica a ajuns atât de cunoscută încât lumea îl striga pe stradă după „numele” din film.

Personajul Lăscărică, din pelicula "Cu mâinile curate"(1972), şi rolurile care i-au urmat, din seria filmelor cu poliţişti semnate de Sergiu Nicolaescu, au fost primele personaje de succes pe care le-a interpretat marele actor român.

"Şi acum mă opresc puradeii pe stradă: «Nu trageţi, dom’ Semaca!», strigă după mine. «Ia plecaţi, mă, de-aici!», îi reped şi eu", îşi aminteşte marele actor, într-un interviu. Actriţa Diana Lupescu spunea chiar, la un moment dat, că toată lumea a ţinut minte această replică datorită lui Gheorghe Dinică.

Prezentat ca pe un erou, comisarul are și părți întunecate.

Filmele cu polițiști ale lui Sergiu Nicolaescu care i-au prilejuit lui Dinică aceast replică îl au în centru pe un comisar de poliție. În filmul „Cu mâinile curate” se numește Moldovan și este un justițiar. În realitatea, lucrurile nu au stat așa. 

Teoretic comisarul Tudor Miclovan este un comisar de poliție fictiv interpretat de actorul și regizorul de film Sergiu Nicolaescu în filmele Cu mîinile curate (1972), Ultimul cartuș (1973), fiind urmat de Comisarul Moldovan în filmele Un comisar acuză (1974), Revanșa (1978), Duelul (1981) și Supraviețuitorul (2008).

Practic, Nicolaescu s-a inspirat din viața unui un comisar de poliție, ulterior maior de miliție din România, numit Eugen Alimănescu.

„Bandinții dormeau noaptea îmbrăcați în haine de stradă ca să poată să fugă imediat la o adică, în cazul în care oamenii lui Alimănescu încercuiau casele. După ce-i împușca în cap, comsiarul îi lăsa câteva zile la răscrucile străzilor ca să-i vadă și ceilalți infractori și să le piară pofta de rele”, povestește Dan-Silviu Boierescu în „Cartea neagră a Bucureștilor de altădată” completând că aceste lucruri s-au întâmplat aievea din 1944 până în 1946.

Citește și: Adulat de spectatori, Ovidiu Iuliu Moldovan a murit singur și în uitare. Marele regret al actorului

Alimănescu a fost recuperat de comuniști care l-au transformat într-o măciucă împotriva dușmanilor de clasă. Sergiu Niciolaescu l-a folosit atunci când a conturat personajul comisarului Miclovan/Moldovan, dar i-a cosmetizat imaginea. Gheorghe Dinică a interpretat personajul căutat de comisarul Moldovan în film.

Dinică a crescut în Giulești și își amintește că „aceste clanuri mafiote din Giulești erau de nestăpânit până a intervenit în forță celebru, dar controversatul comisar Alimănescu, după unii erou, după alții el însuși un tâlhar mai sofisticat, iar la finalul anilor 50 un odios instrument al organelor de represiune.

Călăul folosit de comuniști


Alimănescu a intrat în Miliție după venirea comuniștilor. Cel mai celebru caz rezolvat de Alimănescu a fost spargerea de la BNR Brașov, în care Voinescu și Cairo, apropiați ai ministrului de interne Teohari Georgescu, au jefuit, ca în filme, sediul băncii și au furat un milion de dolari și 300 de cocoșei de aur.

Se remarcă prin cruzime și utilizarea torturii în cazul grupului Arnăuțoiu. Matilda Jubleanu este torturată pentru a spune unde sunt ascunși părinții și fratele ei.

Cicerone Ionițoiu scrie în "Morminte fără cruce":

„Canalul Morții trebuia săpat, și erau și alte lucrări în perspectivă, o dată ce problema mâinii de lucru nu se mai punea: rezervele erau suficiente. Printre deținuții politici de aici se găsea și un criminal, Alimănescu. Fusese adus de la lagărul Midia dintre cei de drept comun, care voiau să-l linșeze. După ce omorâse sute de borfași cu care operase ani de zile, intrase în securitate. A participat alături de trupele Ministerului de Interne la lichidarea mișcării de rezistență, la început în Banat, împotriva colonelului Uță, apoi în Făgăraș. Dar nu a apucat s-o lichideze, pentru că a fost arestat. De la Ocnele Mari a ajuns la Midia, de unde a fost salvat de administrație din mâinile colegilor de drept comun și adus la Kilometrul 4, lângă Cernavodă."

În vara anului 1949, într-o ședință la cel mai înalt nivel din cadrul Ministerului de Interne, la care au participat ministrul Teohari Georgescu, ministrul adjunct Marin Jianu, directorul Securității, Gheorghe Pintilie și adjunctul său, Alexandru Nicolschi, s-a luat decizia ca toți cei care făcuseră parte din grupurile de rezistență anticomunistă și care fuseseră condamnați la peste 15 ani de închisoare să fie și ei executați extrajudiciar, în condiții cât mai discrete.

Eugen Alimănescu a fost desemnat să ducă la îndeplinire aceste execuții extrajudiciare pe care le-a dus la îndeplinire de-a lungul anului 1950: 6 membri ai grupului Spiru Blănaru, 13 din grupul maiorului Nicolae Dabija, și peste 30 de mebri ai rezistenței dobrogene, închiși la Gherla, Aiud și Pitești.

Înfundat de comuniști


Alimănescu, în realitate un fost interlop, este arestat pentru fraudă în gestiunea banilor folosiți pentru recrutarea informatorilor și este închis la Canal, ca infractor de drept comun. Eliberat după doi ani, ajunge gestionar al unui debit de tutun în zona Pieței Dorobanți din București. Este arestat din nou, pentru nereguli în gestiune și dispare definitiv, în circumstanțe necunoscute. În 1952 este menționat ca fiind deținut la Canal.

Pe 26 decembrie 1951 s-a clasat dosarul, iar actul de deces este datat 1958, amintește într-un portret realizat de wikipedia.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te