Când a apărut prima trecere de pietoni din lume? Toată lumea cunoaște „zebra”,atât de familiară tunci când trebuie să traversăm strada, care oferă pietonilor prioritate permanentă, dacă nu cumva trecerea e dotată cu semafoare.
Sunt șanse mari să folosiți zilnic o trecere de pietoni zebră în drum spre serviciu, dar v-ați întrebat vreodată de ce arată așa? De ce au dungi și de ce sunt albe și negre, spre deosebire de orice altă culoare sau model?
Când a apărut prima trecere de pietoni din lume? Cine a botezat-o „zebră”? Care e cea mai faimoasă?
La 12 iunie 1934, în Marea Britanie, a fost prima oară când oamenii au pășit pe o astfel de „zebră” cu scopul de a traversa strada în siguranță.
Însă, atunci, trecerea de pietoni nu semăna cu cea de astăzi, cu linii orizontale, ci era marcată cu linii punctate trasate pe carosabil.
Ministrul britanic al Transporturilor din acele timpuri a vrut ca zebrele să poată fi văzute și pe timpul nopții, astfel că le-a prevăzut cu o pereche de stâlpi vopsiți cu dungi negre și albe dungi ce susțineau o lumină intermitentă de culoare portocalie.
Citește și: Ce scria revista Time despre Regina Maria, în 1924? Suverana a apărut pe coperta celebrei publicații
Ceva mai târziu, primele treceri de pietoni zebrate cu dungi albe și negre au fost cele 1.000 de versiuni experimentale instalate în Regatul Unit în 1949, în timpul „Săptămânii siguranței pietonilor”. De asemenea, au fost testate benzi albastre și galbene și roșii și albe, conform guinnessworldrecords.com.
Dar prima instalare oficială și permanentă a unei treceri de pietoni a fost făcută la 31 octombrie 1951, în Slough, Anglia, un orășel de pe Valea Tamisei, nu departe de Londra, ca o soluție pentru a face traversarea drumului mai sigură pentru toată lumea. Î
În urma războiului, cantitatea de trafic pe drumurile din Marea Britanie a crescut de la an la an.
Deși nu se compara cu numărul de mașini pe care îl avem astăzi, creșterea traficului combinată cu pietonii care nu erau obișnuiți cu mașinile a însemnat că numărul deceselor cauzate de accidente era deosebit de ridicat.
Cea mai cunoscută „zebră” din lume este cea din Abbey Road, Londra, care a apărut pe coperta albumului cu același nume al legendarei trupe Beatles - Foto: Profimedia Images
Una dintre principalele probleme era faptul că trecerile de pietoni erau marcate prin stâlpi metalici. Aceste marcaje erau ușor de văzut dacă erai cel care traversa strada pe jos, dar nu la fel de ușor de văzut din perspectiva șoferului.
Acest lucru însemna că, de obicei, acestea nu erau observate de conducătorul auto până când nu era prea târziu să oprească. În curând a devenit evident că era nevoie de un stil mai vizibil de trecere a pietonilor.
Citește și: O chitară a lui John Lennon, scoasă la licitație. Alt instrument de-ale sale s-a dat cu 2.400.000 $
De altfel, în timpul experimentelor cu diferite marcaje rutiere efectuate în mii de locații din Marea Britanie, la sfârșitul anilor 1940, a existat un model care s-a dovedit a fi cel mai eficient, potrivit groundtoground.org.
Acesta a fost, desigur, cel cu dungile albe și negre pe care le cunoaștem astăzi. Nu numai că dungile erau vizibile de la mare distanță, oferind șoferilor suficient timp pentru a-și reduce viteza, dar pietonii care traversau strada se observau, de asemenea, mult mai clari pe fundal.
Originea numelui zebrei este evidentă, dar cine a fost prima persoană care a făcut comparația între traversarea în dungi și dungile exotice ale animalului din savana africană?
Povestea spune că Jim Callaghan, care a fost membru al Parlamentului la sfârșitul anilor 1940 și care a devenit ulterior chiar și prim-ministru, a fost cel care a inventat porecla.
Se pare că el a vizitat marcajele experimentele privind trecerea de pietoni și a observat că acestea semănau cu creatura cu dungi numită zebră, iar numele a „prins” și a rămas.
Cea mai cunoscută trecere de pietoni este chiar o parte emblematică a culturii pop datorită apariției ei pe coperta albumului „Abbey Road” din 1969, al formației The Beatles, în care cei patru membri ai grupului trec pe acea „zebră”.
Albumul a fost fost ultimul înregistrat de cei patru Beatles înainte de ruptura definitivă a trupei, în 1970.
Astfel, această trecere de pietoni ce se află pe artera londoneză după care a fost denumit albumul Beatles, se goăsește încă la locul ei și a devenit un loc turistic foarte popular în Londra, mulți turiști pozând pentru a recrea celebra fotografie de pe coperta discului.