Ți-e teamă că ai telefonul mobil ascultat ? De fapt, situația este mult mai înfricoșătoare

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 20.11.2023 - 13:58
Telefonul nostru nu ne ascultă conversațiile. De fapt situația este mult mai înfricoșătoare Foto: freepik.com - rol ilustrativ

Foarte mulți oameni cred că telefoanele noastre ne înregistrează conversațiile și trimit către companiile de publicitate iar acestea ne livrează anunțuri despre ce spunem noi că am avea nevoie. În realitate lucururile nu stau chiar așa. Este un pic mai înfricoșătoare situația.

SHARE

Există o credință larg răspândită în cercurile urbane că telefoanele noastre mobile sunt ca mierea. Prin miere, ne referim la datele noastre personale colectate de telefoanele noastre mobile și de browsere.

Dar telefoanele noastre mobile nu colectează date pentru a vă vinde lucruri. Cu siguranță nu ne ascultă conversațiile, așa cum spune legenda urbană. De fapt, este mult mai rău.

Telefonul nostru nu ne ascultă conversațiile. De fapt situația este mult mai înfricoșătoare

Atunci când discutăm cu partenerul nostru sau cu un prieten apropiat despre cumpărarea unei șurubelnițe fără fir, pentru că am avut nevoie de atâtea ori de una, și primim pe telefonul mobil o reclamă la șurubelnițe fără fir, suntem șocați. Suntem oare ascultați? Cum de avem parte de o publicitate atât de precisă și înfricoșătoare?

Citește și: Orice telefon mobil poate fi ascultat de la distanță. Tariful pentru care un hacker ar face asta

Nu am vorbit niciodată cu nimeni despre șurubelnițe fără fir până acum, dar nu ne interesează, nu le-am căutat niciodată și nu ne-am uitat la ele pe site-urile dealerilor. Se presupune că telefonul nostru mobil ne ascultă. Are un microfon pe el, așa că de ce să nu trimitem vocea noastră la Google sau la sediul central al Apple sau oriunde altundeva, astfel încât aceștia să ne trimită anunțul potrivit? Nu este cazul, dar există o explicație mai ciudată.

Desigur, ați putea spune că telefonul dumneavoastră vă ascultă în fiecare moment, dar acest lucru nu este adevărat - nu vă înregistrează și transmite vocea, ci înregistrează și transmite datele dumneavoastră. Dacă nu ar fi așa, aplicațiile de asistent personal nu ar funcționa atunci când spunem "Hei, Siri" sau "Hei, Google".

Telefonul nu ascultă (cel puțin nu așa)

Telefonul nu transmite în mod obișnuit conversațiile către companiile de publicitate pentru ca acestea să interpreteze ceea ce spuneți și să vă trimită reclame. Acest lucru ar necesita cantități uriașe de resurse și ar încălca legile privind interceptările telefonice și alte legi privind confidențialitatea. 

Citește și: O femeie care avea noaptea telefonul la încărcat a trecut pe lângă tragedie. Erau scântei peste tot

Nicio companie nu ar risca așa ceva și ar avea puțin sens. Cantitatea de date care ar trebui procesată ar fi prea mare, iar informațiile ar cădea pur și simplu pe jos și ar duce la concluzii fără sens. În prezent, tehnologia nu este (încă) capabilă de așa ceva.

În loc să ne intercepteze și să ne stocheze conversațiile, așa cum presupun mulți, aplicațiile, telefoanele, ceasurile, consolele de jocuri, computerele și chiar mașinile de spălat și frigiderele colectează cu nerăbdare toate datele pe care le pot colecta. Acestea includ informații despre locație, căutare, navigare, istoric de achiziții și interacțiuni fizice (adică modul în care utilizați fizic un dispozitiv).

Foto: Freepik- rol ilustrativ

Aceste informații sunt, în general, mult mai valoroase și mai utile decât orice altceva despre care vorbește el și, practic, oricine le poate cumpăra. În general, companiile de publicitate nu leagă aceste date de nicio informație sensibilă care ar putea fi utilizată pentru a identifica pe cineva în mod specific (cum ar fi numele și adresa).

Citește și: Metoda prin care poți afla dacă telefonul îți e ascultat: Ce trebuie să faci pentru a testa

Acest lucru nu ar fi dificil de realizat, dar nu ar fi de mare folos pentru agenții de publicitate. Aceștia știu tot ceea ce faceți 24 de ore pe zi, așa că ce mai contează un nume? Procesul în sine se numește urmărire (tracking, fingerprinting) și permite agenților de publicitate să urmărească pe oricine prin intermediul site-urilor web și al aplicațiilor.

Lumea înfricoșătoare a publicității online

Orice agent de publicitate are nevoie de câteva informații de bază pentru a-și face o idee aproximativă despre cum să facă publicitate eficientă. Dacă locuiți în "Budapesta, Várnegyed" și ați petrecut recent o oră pe site-ul web al unui producător de mașini de lux, probabil că sunteți un tip bogat care caută o mașină nouă.

Pe vremuri, acest lucru ar fi fost suficient pentru a vă viza cu, să zicem, un panou publicitar în jurul locului dvs. de reședință sau ceva de genul acesta. Dar publicitatea bazată pe comportamentul online colectează atât de multe alte informații - cum ar fi faptul că ați cumpărat un cort luna trecută sau că v-ați uitat la Star Trek duminică seara - încât direcționarea poate fi înfricoșător de precisă, până la punctul de a părea aproape supranaturală.

Acest lucru explică de ce reclamele pot fi atât de specifice intereselor dumneavoastră, dar nu și de ce ați putea primi reclame după ce ați purtat o conversație cu cineva.

Citește și: FOTO Cum arăta o cameră de ascultare a telefoanelor de la Securitatea lui Ceaușescu

Lucrurile devin și mai complicate

Agențiile de publicitate vor compara identitatea dvs. "anonimă" cu identitățile persoanelor cu care petreceți mult timp (de exemplu, soțul/soția, prietenul) pentru a vă prezice interesele și preferințele de cumpărare.

Astfel, ei știu că vă întâlniți cu Peter la o cafenea (deși nu vă cunosc numele) și că Peter petrece mult timp uitându-se pe site-ul web al unui producător de mașini de lux.

Ei știu ce gândesc, ce cumpără și ce simt alți tipi bogați, iubitori de mașini ca tine și Peter. Așa că, atunci când apare o reclamă la o mașină de lux, nu este pentru că Peter v-a vorbit despre mașina lui. Ci pentru că tu și Peter împărtășiți o pasiune pentru aceeași mașină de lux și vă întâlniți tot timpul.

Suntem deprimant de previzibili

Chiar dacă știm cum funcționează, publicitatea direcționată poate părea imposibil de precisă. Uneori, acestea afișează reclame pentru lucruri la care te gândești și care nu au nicio legătură cu istoricul tău de căutări, cu locația ta, cu cine te întâlnești sau cu orice altceva. Dar acest lucru este, de asemenea, ușor de explicat.

"Bărbaților bogați le plac mașinile scumpe" este o asociere pe care oamenii o fac pe baza experiențelor anterioare, a așteptărilor și a prejudecăților personale.

Cu toate acestea, computerele nu au presupunerile sau constrângerile pe care le avem noi, oamenii. Ei compară neîncetat seturi uriașe de date și fac conexiuni care nu pot fi explicate de bunul simț.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te