UPDATE 13 aprilie: La nouă zile de la publicarea textului, Direcția de Asistență Socială a Sectorului 5 a transmis Newsweek România că nu a trimis niciodată către Direcția Generală de Asistență Socială vreo solicitare prin care să ceară să nu trimită mâncare caldă la vârstnicii din sector, pentru că „instituția noastră nu are în subordine nici o cantină socială, orice persoană aflată în dificultate, domiciliată pe raza Sectorului 5, se poate adresa cantinelor sociale coordonate de DGASMB și, dacă întrunește condițiile de eligibilitate, poate beneficia de respectivele servicii”.
DGASPC Sector 5 a mai susținut că, din cei 5.920 de vârstnici de pe raza sectorului, a contactat aproximativ 4.000, pe care i-a „consiliat asupra măsurilor preventive și au fost luate în evidență în vederea acordării de sprijin material, constând în bunuri alimentare și produse de igienă”. Totodată, Asistența Socială mai spune că a trimis 979 de carnete cu tichete sociale pentru persoanele cu dizabilități și 2.599 pentru vârstnici.
----
Articol publicat în 4 aprilie 2020:
De la Dispeceratul Social, din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială București (DGASMB), reporterului Newsweek România i s-a spus că cele două direcții de asistență socială din sectoarele 3 și 5 au cerut redirecționarea beneficiarilor către ei.
În schimb, reprezentanții Sectorului 3 spun că n-au făcut o asemenea solicitare, dar și că nu au primit solicitări pentru a furniza mâncare caldă la domiciliu, iar cei de la Telefonul Vârstnicului, din Sectorul 5, spun că ei se ocupă doar de pachetele cu hrană rece.
Pe de altă parte, din informațiile Newsweek România, nici una din cele două direcții de sector nu a trimis o circulară către direcția generală, prin care să ceară redirecționarea persoanelor vulnerabile către ei, în cazul în care acestea solicită o masă caldă.
Totodată, și DGASMB spune că nu are cunoștință de o asemenea cerere, dar și că a livrat în ultimele două zile mâncare caldă la peste 80 de oameni din cele două sectoare.
Răspunsul Dispeceratului Social - 0800 821 218
La întrebarea dacă livrează mâncare în toate sectoarele, operatoarea de la Dispeceratul Social, numărul la care bucureștenii vulnerabili pot suna pentru a cere livrarea unei mese calde, reporterul Newsweek România a primit, vineri dimineață, următorul răspuns: „Mai puțin în Sectorul 5 și 3, că se ocupă ei, ne-au trimis circulară ca să-i redirecționăm”.
- Bună ziua, ați sunat la Dispeceratul Social. Vă rugăm așteptați. Veți fi preluat de un operator în cel mai scurt timp.
- Alo, bună ziua!
- Bună ziua, doamnă, mă scuzați că vă deranjez, aș dori să vă pun și eu câteva întrebări despre mâncarea caldă la domiciliu.
- Așa...
- Eu știu o doamnă care este în vârstă, nu are venituri, este foarte săracă și aș vrea să trimiteți și la ea, dacă se poate.
- Mergeți la sector, trebuie să facă dumneai solicitare. Dvs. ce relație aveți cu doamna? Rudă, vecină?
- Doar o mai ajut.
- Da, da. Sau aveți telefonul doamnei, doamna răspunde la telefon? Aude?
- Da, o pun pe dumneai să vă sune.
- Voiam să vă întreb, dvs. livrați în toate sectoarele?
- Mai puțin în Sectorul 5 și 3, că se ocupă ei, ne-au trimis circulară ca să-i redirecționăm.
- Doamna stă în Sectorul 5, de-aia vă întreb.
- Pot să vă dau nr. de la 5 sau Telefonul Vârstnicului, special pentru aceste probleme.
- Da, vă rog!
- Numai puțin. 0799 41 36 36. S-ar putea să sune mult ocupat, că sunt foarte multe solicitări.
- La numărul ăsta, cine răspunde?
- Este DGASPC-ul Sector 5. Telefon special pentru vârstnici.”
DGASPC Sector 3 spune că nu a trimis solicitare către DGASMB în privința mesei calde
„Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 nu a transmis către DGASMB o solicitare prin care să ceară ca persoanele vulnerabile pe raza Secorului 3 să nu beneficieze de masă caldă la domicili.
Totodată, specificăm faptul că nu am avut solicitări ale persoanelor vulnerabile de pe raza Sectorului 3 în ceea ce privește asigurarea unor mese calde. Persoanele vulnerabile care ne-au contactat au solicitat pachete cu alimente sau au dorit să le efectuăm cumprături (alimente, medicamente, produse de igienă personală)”, este răspunsul DGASPC Sector 3 la solicitarea Newsweek România.
Newsweek România a mai întrebat și ce se întâmplă dacă vor exista solicitări ale oamenilor vulnerabili pentru a primi mâncare caldă la domiciliu. DGASPC Sector 3 nu a răspuns încă întrebării.
DGASPC Sector 5: Pachete cu hrană rece, nici o precizare despre masa caldă
Pentru Sectorul 5, numărul la care oamenii sunt redirecționați să sune este Telefonul Vârstnicului – 0799. 41.36. 36. La acest număr, angajata DGASPC Sector 5 ne-a explicat că nu știe despre redirecționarea oamenilor care cer hrană caldă la domiciliu, specificându-ne că ea se ocupă de preluarea cererilor pentru trimiterea unor pachete cu hrană rece către persoane în vârstă, de peste 65 de ani, imobilizate, persoane cu dizabilități și persoane fără venituri. Ne-a recomandat să ne adresăm echipei din cadrul Primăriei Sectorului 5. La acel număr de telefon, însă, nu răspunde nimeni.
Newsweek România a trimis o solicitare scrisă pentru a lămuri situația și către DGASPC Sector 5.
Precizările Primăriei și ale Direcției Generale de Asistență Socială
Pe de altă parte, Direcția de Asistență Socială a Municipiului București spune, într-un răspuns pentru Newsweek România, că a livrat, vineri, pachete de bază, cu alimente neperisabile, la 13 persoane din Sectorul 3 și la 25 de persoane din Sectorul 5. De asemenea, DGASMB precizează că a livrat la domiciliu, în ultimele două zile, hrană caldă la 60 de persoane din Sectorul 3 și la 24 de oameni din Sectorul 5.
Primăria Capitalei ne-a precizat că livrează mâncare caldă și în Sectoarele 3 și 5, dar și nu are cunoștință de un astfel de document/circulară.
„Prin intermediul unui proiect pilot, Primaria Capitalei asigura zilnic o masa calda - meniu complet, pe perioada mentinerii starii de urgenta, pentru persoanele ce apartin grupurilor vulnerabile din Bucuresti, din toate sectoarele Capitalei, inclusiv in sectoarele 3 si 5. Directia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti nu are cunostinta de un astfel de document/circulara.
Beneficiarii acestui proiect sunt: varstnici, adulti cu dizabilitati, familiile monoparentale care indeplinesc cumulativ aceste conditii: sunt nedeplasabile, sunt singure/singuri (nu au familie sau sustinatori/asistenti personali) si au venit sub 1000 lei.
Pentru a beneficia de aceste servicii, beneficiarii completeaza un formular tip, cu mentionarea unui set minim de informatii. Daca la data primei livrari informatiile nu se confirma, persoanele respective sunt indreptate spre alte servicii de hrana, fie ale DGASMB fie ale DGASPC de sector.
Pentru persoanele nedeplasabile/ greu deplasabile DGASMB asigura transportarea alimentelor la domiciliul acestora. Solicitarile in acest sens sunt preluate prin intermediul TEL verde 0800821218. Pentru persoanele nedeplasabile, DGASMB asigura inregistrarea lor in proiectul pilot”, este răspunsul Primăriei Capitalei, la solicitarea Newsweek România.
Amintim că, din 23 martie, la o săptămână după declararea stării de urgență în România, pe fondul epidemiei de coronavirus, Primăria Capitalei a anunțat un program de masă caldă pentru vârstnici, pentru persoanele cu dizabilități, familiile monoparentale și oamenii fără adăpost.
Pentru a beneficia de această masă caldă, trebuie să completați un formular și să sunați la numărul 0800 821 218. Valoarea unei mese calde este de 10 lei.
Persoanele nedeplasabile pot primi mâncare caldă la domiciliu din două în două zile sau un pachet cu alimente de bază, o singură dată, conform precizărilor Direcției de Asistență Socială.
Citește și: Exercițiu de imagine. Gabriela Firea se filmează când le duce mâncare oamenilor în vârstă
Newsweek România îi îndeamnă pe cititori să semnaleze dacă au întâmpinat probleme cu primirea mesei calde până în prezent.
Articol în curs de actualizare.