Bucureştiul are 62 de staţii de metrou, pe 5 magistrale, 76,12 km de cale ferată de metrou, la 1,83 milioane de locuitori, adică o densitate de 24 locuitori/km de cale ferată de metrou.
Ca număr de staţii şi număr de kilometri de cale ferată de metrou, stăm cel mai bine, dintre cele patru capitale central-est europene. Dar există şi puncte mai slabe.
Bucureşti stă cel mai bine la metrou
Praga are 61 de staţii de metrou, pe 3 magistrale, însumând 65,2 kilometri de cale ferată de metrou, la o populaţie de 1,309 milioane de locuitori, cu o densitate de 20 de locuitori/km de cale ferată de metrou.
Budapesta are 48 de staţii de metrou, aflate pe 4 magistrale, însumând o lungime de 39,4 kilometri, la o populaţie de 1,756 milioane de locuitori, ceea ce înseamnă o densitate de 44,5 locuitori/km de cale ferată de metrou.
Citeşte şi: Incident grav la metrou. Trenurile au mari întârzieri. Un călător a căzut pe linie
În fine, Sofia are 47 de staţii de metrou, iar sistemul de magistrale ale metroului sofiot însumează 52 de kilometri de cale ferată. Capitala Bulgariei este, paradoxal, printre primele 20 europene cu cele mai extinse reţele de metrou.
Sofia este clasată pe locul 19, în anul 2020, la o populaţie mai mică, de 1,235 milioane de locuitori, având o densitate de 23 de locuitori/km de cale ferată de metrou.
Metroul bucureștean, mai ieftin și cu mai multe stații ca la Sofia și Budapesta. De ce și aglomerat?
Citeşte şi: Un nou depou-service pentru metrouri și trenuri, în centrul Bucureștiului. Îl construiește Alstom
Cam acelaşi nivel de preţ trebuie plătit de cel care călătoreşte cu metroul, în cele patru capitale central-est europene.
La Budapesta, costul biletului single este de 350 de forinţi (ft) (adică 1 $). Costul unui bilet de 10 călătorii/zi este 3 ft, un bilet de călătorie pentru o secţiune scurtă te face să scoţi din buzunar 300 ft (0,80$) şi poate fi folosit pentru până la 3 staţii de metrou, biletul de transfer costă 530 ft (1,50 $), iar un bilet de călătorie pentru 24 de ore costă 1,65 ft. West End City Center te aşteaptă.
La Sofia, Influenţa germană se vede. Metroul sofiot emite carduri, astfel încât nu este nevoie neapărat să-ţi cumperi bilet de călătorie. Şi la Ţum oricum se ajunge uşor.
Citeşte şi: Metroul din Cluj, în linie dreaptă: S-a semnat contractul pentru execuție. „Va transforma orașul”
Dacă doreşti să foloseşti metroul, există totuşi un bilet 30+, care permite efectuarea de transferuri, în decurs de 30 de minute, pentru 1,60 leva (adică 0,80 euro). Folosirea aceluiași card bancar de mai mult de două ori, pe parcursul unei zile, atrage după sine o taxă de 4 leva (adică de 2 euro) pentru un bilet de o zi.
Tranzacția bancară este procesată după miezul nopții, astfel: o singură călătorie 1,60 leva (0,80 euro), două călătorii 3,20 leva (1,60 euro), trei sau mai multe călătorii 4 leva (2 euro).
La Praga, ca să vizitezi Mala Strana şi Palatul Hradcany, ori ca să faci shopping la Palladium, biletul cu o călătorie costă 90 de eurocenţi şi este valabil pentru 30 de minute, iar cel cu două 2 euro şi e valid timp de 90 de minute.
Trenurile pot fi schimbate de câte ori doreşte călătorul, chiar și între diferitele mijloace de transport, iar călătoria poate fi întreruptă. Un bilet pentru o zi de călătorie folosind reţeaua de metrou costă 5,90 euro și este valabil pentru 24 de ore.
Bucureştiul, contactless, ultrauşor
Şi Bucureştiul are un sistem destul de complex de ticketing, la Metrorex, pe care-l vom descrie pe scurt. Printre altele, există un bilet magnetic, un card ultrauşor contactless şi un card reîncărcabil contactless.
Biletul magnetic cu o călătorie costă 3 lei, cel cu două 6 lei, cel cu 10 intră pe discount, costând 25 de lei (adică 2,50 călătoria). Există un card ultrauşor contactless pentru 24 de ore, care costă 8 lei, şi are cronometrare pentru 15 minute de călătorie.
Un abonament lunar costă 80 de lei şi are de asemenea cronometrare la 15 minute de călătorie. Există reduceri pentru studenţi, de exemplu un abonament lunar costă 50%, adică 40 de lei.