Scandal. OMS a dictat politici Covid-19 pe baza datelor inexacte ale unei companii obscure

DE Adina Mutăr | Actualizat: 04.06.2020 - 21:52

Dubioasa companie Surgisphere, ai cărei puțini angajați includ un scriitor de ficțiune și un „model pentru public adult”, a stat la baza unor studii despre tratamentul COVID-19 publicate în prestigioasele Lancet și New England Journal of Medicine, potrivit The Guardian.

SHARE

O anchetă The Guardian a dezvăluit că Surgisphere, înregistrată în SUA, a furnizat date pentru studii multiple despre Covid-19, numind drept coautor pe directorul său executiv, Sapan Desai, dar până acum nu a reușit să explice în ce mod a obținut datele și care este metodologia sa.

În timp ce Surgisphere susține că administrează una dintre cele mai mari și mai rapide baze de date de spitale din lume, nu are aproape nicio prezență online. Contul pe Twitter are mai puțin de 170 de urmăritori, fără postări între octombrie 2017 și martie 2020.

Până la început acestei săptămâni, orice contact solicitat pe pagina de start a Surgisphere era redirecționat către un șablon WordPress pe un site de cryptocurrency, ridicând întrebări despre modul în care spitalele sau oricine interesat ar fi putut contacta compania pentru a se alătura bazei sale de date.

Organizația Mondială a Sănătății și o serie de guverne și-au schimbat politicile și tratamentele Covid-19 pe baza datelor defectuoase furnizate de această companie dubioasă.

Datele pe care compania susține că le-a obținut în mod legal de la mai mult de o mie de spitale din întreaga lume au stat la baza unor articole științifice cum sunt cele în urma cărora OMS și institutele de cercetare din întreaga lume au decis să oprească tratamentul cu controversatul medicament hidroxiclorochina.

Miercuri, OMS a anunțat că se va relua tratamentul global cu hidroxiclorochină, după ce Comitetul său de monitorizare a siguranței datelor a constatat că nu există un risc crescut de deces pentru pacienții cu Covid.

Directorul general al OMS, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, a declarat că toate elementele ce alcătuiesc programul Solidaritatea, ce investighează o serie de tratamente medicamentoase potențiale pentru COVID-19, au convenit să continue tratamentul cu hidroxiclorochină. Până în prezent, peste 3500 de pacienți din 35 de țări și-au dat acordul să participe la program.

„Pe baza datelor disponibile privind mortalitatea, membrii Comisiei au recomandat că nu există motive de modificare a protocolului terapeutic”, a spus Tedros.

„Grupul executiv a primit această recomandare și a aprobat continuarea tuturor tratamentelor din programul Solidaritatea, inclusiv cu hidroxiclorochină."

La 22 mai, Lancet a publicat un studiu blockbuster, care a găsit că hidroxiclorochina, medicamentul antimalarie promovat de Donald Trump, a fost asociată cu o rată mai mare de mortalitate la pacienții cu Covid-19 și cu probleme cardiace crescute.

Trump a declarat că ia acest „medicament minunat” preventiv pentru Covid-19.

Două dintre principalele reviste medicale ale lumii - Lancet și New England Journal of Medicine - au publicat studii bazate pe datele furnizate de Surgisphere, semnate în calitate de co-autor și de directorul executiv al firmei, Sapan Desai.

Studiul Lancet a susținut că a analizat datele Surgisphere colectate de la aproape 96.000 de pacienți cu Covid-19, de la 1.200 de spitale din întreaga lume, care au primit hidroxiclorochină ca singur medicament sau în combinație cu antibiotice.

Rezultatele negative au făcut înconjurul globului, iar OMS a luat decizia să oprească administrarea de hidroxiclorochină pacienților COVID-19.

Însă, după numai câteva zile de la publicarea studiului, cotidianul The Guardian Australia a dezvăluit erori mari în datele incluse în studiu, așazis furnizate din Melbourne și Sydney.

Ulterior, Lancet și-a exprimat „îngrijorarea” cu privire la datele din studiul publicat. New England Journal of Medicine a emis, de asemenea, o notificare similară.

Editorul Lancet, Richard Horton, a declarat pentru The Guardian: „Având în vedere întrebările ridicate cu privire la fiabilitatea datelor culese de Surgisphere, am emis astăzi o Expresie de îngrijorare, în așteptarea unei investigații suplimentare.”

The Guardian a luat legătura cu directorii a cinci spitale din Melbourne și două din Sydney, a căror cooperare ar fi fost esențială pentru a ajunge la numărul de pacienți australieni din baza de date. Toți au negat orice rol într-o astfel de bază de date și au spus că nu au auzit niciodată de Surgisphere. Desai nu a răspuns la cererile de a comenta declarațiile lor.

Un alt studiu care utilizează baza de date Surgisphere, din nou cu Desai coautor, a descoperit că ivermectina, un medicament anti-paraziți, a redus ratele de deces la pacienții cu Covid-19 grav bolnavi.

Acesta a fost publicat online în rețeaua de științe medicale, ceea ce a determinat Guvernul din Peru să adauge ivermectină în ghidul național terapeutic pentru Covid-19.

Una dintre întrebările esențiale pentru corectitudinea studiilor elaborate de comunitatea științifică este în ce mod Surgisphere, o firmă înființată de Desai în 2008 ca o companie de educație medicală, a devenit proprietara unei baze de date internaționale puternice.

Contactat de The Guardian, Desai a spus că firma sa are 11 angajați, dar jurnaliștii au descoperit pe LinkedIn că cei mai mulți s-au înregistrat ca făcând parte din echipa Surgisphere în urmă cu doar două luni. Iar cei mai mulți nu au un fond științific sau statistic, menționând expertiză în strategie, redactare, leadership și achiziție.

Desai a declarat pentru The Guardian: „Surgisphere a fost în afaceri din 2008. Serviciile noastre de analiză a datelor de asistență medicală au început cam în aceeași perioadă și au continuat să crească încă din acel moment. Folosim o mulțime de sisteme de inteligență artificială și de învățare automată pentru a automatiza acest proces pe cât posibil. ”

Dar tot nu a pus la dispoziție acorduri de schimb de date de la atâtea spitale din lume, inclusiv din cele cu tehnologie limitată și nici n-a explicat cum a reușit să deslușească diferite limbi și sisteme de codare, invocând „protecția datelor”, subliind doar că au fost obținute legal.

Niciuna dintre informațiile din baza de date a lui Desai nu a fost făcută publică, nici măcar numele spitalelor care i-ar fi furnizat date sau doar ale celor reprezentative.

Pagina de Wikipedia, în care Desai se prezenta ca având doctorat în Drept și un doctorat în Anatomie și Biologie celulară, precum și alte calificări medicale, a fost ștearsă.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -