Istoria și dezvoltarea telecomunicațiilor este strâns legată de securitatea națională. La fel cum țările NATO nu cumpără avioane militare din China, există restricții privind infrastructura critică și echipamentele de comunicații produse în această țară. În aceeași măsură, China care cumpără echipamente fabricate în SUA pentru funcțiile sale critice ar fi suspectă pentru guvernul chinez.
Contractul încheiat de AT&T pentru First Responder Network Authority (FirstNet) interzice utilizarea de echipamente fabricate în China în cadrul rețelei.
În Regatul Unit, odată ce Everything Everywhere (EE) a fuzionat cu operatorul tradițional BT, echipamentele de rețea de bază de la Huawei au fost eliminate din serviciile de urgență (ESN).
Motorola Solutions construiește și administrează rețelele de siguranță publică din Danemarca (SINE) fără tehnologie de fabricație chineză.
1. În 2021, guvernul român a făcut o lege a securității care a impus furnizorilor să aibă o aprobare din partea Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) pentru a vinde echipamente 5G. Legislația prevede că echipamentele de la furnizorii care nu sunt de încredere trebuie înlocuite până în 2026 (rețea centrală) și 2028 (echipamente RAN).
2. Pentru a furniza echipamente 5G în rețelele de telefonie mobilă din România după 2026 (Core) / 2028 (RAN) , vânzătorul trebuie să solicite o aprobare din partea Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). În perioada 2021 - 2024, Huawei a ales să nu solicite o astfel de autorizație. Asta în ciuda echipamentelor de telecomunicații comercializate și vândute în România, care au o durată de viață care se extinde dincolo de 2026/2028.
3. În mass-media, România apare ca o țară care a introdus o legislație care limitează opțiunile Huawei pe baza dorințelor/cerințelor americane. Adevărul este că restricțiile legate de utilizarea echipamentelor chinezești în infrastructura vitală nu au avut originea în SUA și, mai mult, sunt mult anterioare activităților americane.
4. Prima țară din lume care a luat o poziție oficială încă din 4G a fost Australia, unde, în 2012, premierul social-democrat Julia Gillard a interzis utilizarea echipamentelor chinezești. Alte țări au urmat ulterior exemplul Australiei.
5. Pentru a proteja securitatea și reziliența, UE a dezvoltat o abordare fundamentală și unică la nivel mondial a securității rețelelor 5G prin intermediul EU 5G Toolbox. UE consideră că rețelele 5G sunt esențiale pentru rolul lor orizontal care stă la baza furnizării de servicii de sănătate, energie, producție, media și mobilitate.
6. Comisia Europeană, Agenția pentru Securitate Cibernetică a Uniunii Europene (ENISA) și Organismul autorităților europene de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice (OAREC) au elaborat o evaluare coordonată a riscurilor la nivelul UE. Pe baza unui set de riscuri identificate, a fost elaborat setul de instrumente 5G al UE și s-a convenit să includă măsuri de atenuare strategice (non-tehnice) și tehnice. În concluzie, Comisia Europeană și statele membre ale UE pun în aplicare măsuri-cheie în două domenii: măsuri de securitate strategice (non-tehnice) și tehnice, ambele evaluări și măsuri de atenuare trebuind să fie îndeplinite pentru a considera furnizorii de echipamente 5G ca fiind siguri și de încredere.
7. EU European Union 5G Toolbox a fost dezvoltat inițial de statele membre ale UE. În cel de-al doilea raport de progres al setului de instrumente 5G al UE (iunie 2023), toate cele 27 de state s-au angajat să pună în aplicare integral instrumentele 5G ale Uniunii. Până în iunie 2023, 24 de state membre au adoptat setul de instrumente sau erau în curs de a face acest lucru, de exemplu, prin pregătirea unor măsuri legislative care conferă autorității locale competența de a efectua evaluări de securitate. Până în iunie 2023, doar 11 state membre luaseră măsuri de punere în aplicare a restricțiilor privind furnizorii cu risc ridicat. Întrucât toate țările UE sprijină setul de instrumente 5G, punerea sa în aplicare se îndreaptă spre eliminarea de facto a Huawei și ZTE din rețelele mobile europene.
8. Nu este nimic nou în dorința națiunilor de a avea securitate în aprovizionare. Stabilitatea, reziliența și producția locală sunt pietre de hotar în politicile comerciale, deși aceste concepte pot fi manipulate în favoarea unui anumit interes. Telecomunicațiile sunt doar o industrie care poate fi evidențiată; transporturile sunt o alta.
9. Furnizorii străini de tehnologie s-au confruntat cu blocaje sistematice în Republica Populară Chineză (RPC), precum și cu restricții bruște, inexplicabile și nedeclarate. IPVM explică în raportul "How the PRC Blocked Out Foreign Tech Products Claiming Security Risks" (Cum a blocat RPC produsele tehnologice străine, invocând riscuri de securitate) că diferența dintre SUA și țări precum România este că orice efort de restricționare a tehnologiei se desfășoară printr-un proces constituțional îndelungat care permite furnizorului un proces echitabil și o cale de atac judiciară. Instrumentele de reglementare sunt adaptate pentru a limita restricțiile la produse și perioade de timp specifice, din motive precise. Furnizorii străini din RPC nu se bucură de un astfel de tratament echitabil; în ceea ce privește 5G, cota de piață a Huawei și ZTE în China este de 98%. (Priviți acest video).
10. Studiu de caz: Tehnologiilor și operatorilor străini li s-a refuzat accesul la cea mai mare piață online din lume, la sute de milioane de utilizatori de internet și la o oportunitate de mai multe trilioane de dolari. Chinezilor li se refuză libertatea de a se angaja pe un internet deschis. Bazându-se pe cadrele de cenzură din mass-media tradiționale, care au fost în vigoare timp de decenii în RPC, Consiliul de Stat a adoptat norme și reglementări pentru a controla traficul pe internet începând cu 1996. Au fost interzise categorii largi de informații, inclusiv cele care aduc atingere securității naționale, secretelor de stat sau stabilității sociale, precum și tot ceea ce este considerat sugestiv din punct de vedere sexual. Ulterior, furnizorilor de servicii de internet li s-au impus o serie de cerințe: licențe pentru furnizarea de conținut pe internet, distribuirea traficului prin intermediul punctelor de schimb oficiale, răspundere intermediară și certificarea faptului că tot conținutul din rețelele lor este legal. Ulterior, RPC a elaborat un set de politici tehno-naționaliste pentru a promova fabricarea hardware-ului și software-ului internetului în RPC, precum și proiecte pentru o nouă arhitectură a internetului. Aceasta cuprinde întregul lanț valoric al internetului, de la SMIC pentru semiconductori, Huawei pentru echipamentele de rețea, Lenovo pentru laptopuri, Inspur pentru servere și Alibaba, Tencent și Baidu pentru aplicații, precum și alte firme din RPC. Pentru mai multe informații, citiți: "Your are not welcome: An Analysis of Thousands of Foreign Technology Companies Blocked by China Since 1996" (Nu sunteți bineveniți. O analiză a miilor de companii tehnologice străine blocate de China începând cu 1996).
11. Studiu de caz: Mulți oameni vorbesc despre mașinile electrice și, nu în ultimul rând, despre succesul pe care mulți producători chinezi îl au în acest domeniu. Oamenii uită pur și simplu că o mașină electrică este un smartphone pe roți, că are mai mulți senzori integrați decât un telefon mobil și că trimite în permanență date către producătorul auto. În China, producătorii de automobile sunt obligați să împărtășească aceste date cu autoritățile. O mașină electrică modernă nu poate fi folosită doar pentru a-i spiona pe cei care stau în mașină, ci poate fi controlată de la distanță și folosită ca o armă împotriva celor care merg pe străzi. Uitați-vă, vă rog, la acest raport: "Security recall: The risk of Chinese electric vehicles in Europe" (Rechemare de securitate. Riscul vehiculelor electrice chinezești în Europa).
12. Studiu de caz: Sistemele de poziționare globală sau GPS reprezintă un caz. Chiar dacă SUA au inventat sistemul de navigație prin satelit și acesta este disponibil gratuit în întreaga lume, Europa a lansat Galileo; Japonia - QZSS; Rusia - GLONASS; India - IRNSS și China - BeiDou. Aceste soluții de navigație au un rol proeminent în apărare pentru națiunile respective.
13. Studiu de caz: În 2017, China a pus în aplicare o lege națională privind serviciile de informații care obligă orice subiect chinez să desfășoare activități de spionaj în numele guvernului (articolul 7). În timp ce cetățenii obișnuiți pot fi obligați să spioneze, operaționalizarea supravegherii pasive în cadrul rețelelor prin backdoor-uri și alte mijloace este mai eficientă. Având în vedere integrarea din ce în ce mai mare a software-ului în echipamentele de rețea, aceste backdoor-uri sunt din ce în ce mai greu de detectat, deoarece pot fi livrate în actualizări ulterioare ale software-ului sau activate după încheierea autorizațiilor de securitate.
14. Studiu de caz: În prezent, China suprimă nu numai drepturile fundamentale ale omului, ci și capacitatea oamenilor de a practica religia în care cred. S-au scris multe articole despre modul în care China monitorizează și reprimă uigurii din Xinjiang. Vorbim despre oameni care sunt plasați în lagăre de prizonieri cu scopul de a le suprima religia și de a-i reeduca cu valorile pe care dictatura chineză consideră că ar trebui să fie luate în considerare în China.
15. Studiu de caz: Și alte religii se confruntă cu aceeași opresiune. Biserica Catolică și alte biserici creștine nu au cele mai bune condiții în China. Anul trecut, China a adoptat o “Lege a educației patriotice”, care consolidează controlul Partidului Comunist Chinez asupra educației, inclusiv asupra celei religioase. Noua lege, care a fost adoptată în timpul unei sesiuni a Comitetului permanent al Congresului Național al Poporului, va impune bisericilor și grupurilor religioase să își adapteze activitățile educaționale pentru a promova ideologia oficială a partidului.
Mass-media face reportaje cu sufletul la gură despre restricțiile UE și SUA privind comerțul cu tehnologie sensibilă cu China, însă rareori se ocupă de blocarea de către China a unor întregi categorii de bunuri și servicii străine timp de decenii. Aceste blocade sunt în general impuse fără un proces echitabil sau posibilități de recurs.
Dacă factorii de decizie politică din țările democratice adoptă restricții, aceștia trebuie să respecte statul de drept, să urmeze un proces administrativ definit și să ofere părților afectate posibilitatea de a se apăra și de a contesta hotărârile. Într-adevăr, companiile chineze pot avea acces la avocați de top la nivel național pentru apărare, iar părțile chineze primesc mai multă deferență în instanțele din lumea liberă decât și-ar putea imagina vreodată părțile străine în China.
Dacă doriți să aflați mai multe despre securitatea rețelelor, echipamentele de telecomunicații și politica Chinei - ascultați podcastul cu două ore de cunoștințe concentrate sau urmăriți un film de câteva minute de la Huawei. Pentru a afla mai multe despre această problemă complexă, consultați numeroasele rapoarte ale Strand Consult despre China și securitatea cibernetică.
John Strand este directorul executiv al companiei Strand Consult, fondată în urmă cu 27 de ani. Compania se numără printre cei mai importanți experți în securitatea rețelelor de telecomunicații mobile. Rapoartele sale privind utilizarea furnizorilor care nu prezintă încredere în 102 rețele mobile europene din 2019 și 2023 au fost un element esențial în dezbaterea europeană. Strand Consult studiază politicile și practicile guvernului chinez și efortul acestuia de a influența dezvoltarea tehnologică internațională.