Un mic avion cu motor electric cu hidrogen ar putea fi cheia zborului cu zero emisii de carbon

DE Alexandru Pop | Actualizat: 21.01.2023 - 17:48
Un mic avion cu motor electric cu hidrogen ar putea reprezenta cheia zborului cu zero carbon emisii - Foto: Aerocardal Chile, Wikipedia

Pe măsură ce criza climatică se intensifică, presiunea asupra industriei aviației, de a reduce emisiile de carbon, crește şi ea. Industria a făcut un pas înainte, cu un zbor de testare reușit al unui motor electric cu hidrogen, ce nu produce emisii de carbon.

SHARE

Aeronava cu două motoare Dornier 228, de 19 locuri, de la ZeroAvia, a finalizat un zbor de testare de aproximativ 10 minute, în Marea Britanie.

19 locuri înseamnă desigur un avion minuscul, în comparație cu aeronavele obișnuite de pasageri. Este însă cea mai mare aeronavă care a realizat un zbor de succes, cu un motor alimentat pe sistemul hidrogen-electric.

Folosind hidrogen lichid pentru alimentarea celulelor de combustibil, tehnologia elimină emisiile de carbon, în timpul zborului.

Citeşte şi: VIDEO Panică într-un avion cu peste 100 de pasageri la bord. Un motor s-a defectat în plin zbor

Aceasta face parte din cursa pentru decarbonizare a industriei aviației, care reprezintă în prezent aproximativ 2,5% din emisiile globale de carbon, deși contribuția sa globală la climă este estimată a fi mai mare, datorită celorlalte gaze şi vapori de apă.

Hidrogenul a fost identificat ca o soluție promițătoare de combustibil pentru avioane, deoarece nu produce gaze cu efect de seră, atunci când este ars.

Cu toate acestea, cu excepția cazului în care hidrogenul este produs folosind energie regenerabilă, procesul de creare a acestuia se bazează pe combustibili fosili.

Dornier 228 a fost echipat cu un prototip de grup motopropulsor hidrogen-electric de dimensiuni mari, care conține două stive de celule de combustibil, pe aripa stângă a aeronavei.

Citeşte şi: Moarte la indigo după 16 ani. Copilotul avionului prăbușit în Nepal a pierit la fel ca soțul ei

Pachetele de baterii litiu-ion au fost folosite în timpul decolării, în timp ce rezervoarele de hidrogen și sistemele de generare a energiei cu celule de combustibil au fost amplasate în interiorul cabinei, între scaunele îndepărtate.

Jumătate din putere provine de la celulele de combustie și jumătate din baterii, a confirmat un reprezentant al companiei, conform CNN.

Aripa dreaptă avea un motor obișnuit, din motive de siguranță – deși nu a fost folosită în timpul zborului.

Pornind de la Aeroportul Cotswold, avionul a decolat, a făcut un circuit complet de zbor și a aterizat, toate pe motorul electric cu hidrogen.

A atins o viteză de 120 de noduri sau 139 de mile pe oră. „Toate sistemele au funcționat conform așteptărilor”, a spus compania.

Pentru un zbor comercial, desigur, rezervoarele de hidrogen și sistemele de generare a energiei cu celule de combustibil ar fi găzduite în exteriorul aeronavei. Compania își propune acum să finalizeze configurația și să o trimită spre certificare, până la sfârșitul anului.

Un reprezentant al companiei a spus că nu există planuri deocamdată, de a instala generatoare hidrogen-electrice (mecanismul care conduce avionul, inclusiv rezervoarele de combustibil și motorul) pe ambele aripi, dar a adăugat: „Totul este posibil și învățăm”.

Zborul ZeroAvia face parte din proiectul HyFlyer II, susținut de Guvernul Regatului Unit, care își propune să dezvolte un grup motopropulsor de 600 kW, care să permită zborul cu emisii zero, pentru aeronave cu 9-19 locuri, și vizează o autonomie de 300 de mile marine.

Zborul a fost efectuat în baza unui permis de zbor complet eliberat de Autoritatea Aviației Civile din Regatul Unit.

Compania a parcurs un drum lung din septembrie 2020, când a finalizat un zbor cu hidrogen electric al unui Piper Malibu, cu șase locuri, folosind un grup motopropulsor hidrogen-electric de 250 kW. De atunci, a efectuat peste 30 de zboruri, cu motorul mai mic.

Compania – care are deja parteneriate cu șapte producători de avioane – are 1.500 de precomenzi, pentru diferite variante de motoare, potrivit fondatorului și CEO-ului Val Miftakhov.

Până la 700 dintre ele sunt pentru dimensiunea motorului care a fost testat în Marea Britanie.

„Știm că piața există pentru asta, acum este vorba de a împinge acest proiect până la designul final”, a adăugat el.

Compania își propune să deservească zboruri comerciale cu această tehnologie, până în anul 2025.

De asemenea, își propune să extindă tehnologia la avioane mai mari, cu 90 de locuri, cu o extindere ulterioară în avioane de mari dimensiuni, în următorul deceniu. Până în anul 2027, firma își propune să poată s[ livreye un zbor de 700 de mile, cu un avion cu 40-80 de locuri.

Aceasta din urmă nu este o sarcină simplă.

În timp ce aeronavele alimentate cu hidrogen au fost dezvoltate de la mijlocul secolului al XX-lea, ele s-au confruntat cu obstacole semnificative, în principal cu densitatea scăzută de energie în volum a hidrogenului, în comparație cu kerosenul - ceea ce înseamnă că ar ocupa de aproximativ patru ori spațiul combustibilului pentru avioane - și cel din urmă / disponibilitate și preț scăzut.

Infrastructura necesară pentru producerea și distribuirea hidrogenului lichid este de asemenea o problemă.

La Airbus Summit-ul din acest an, un eveniment din industrie găzduit de producătorul de avioane, șeful Airbus, Guillaume Faury, a avertizat că aceasta este o mare îngrijorare și ar putea da peste cap planurile companiei, de a introduce o aeronavă alimentată cu hidrogen până în anul 2035.

Airbus a anunțat planuri în decembrie de a testa un motor cu pile de combustibil alimentat cu hidrogen, pe un A380, în 2026.

Cu câteva zile înainte de anunțul Airbus, Rolls-Royce și compania aeriană cu buget redus EasyJet au declarat că au transformat cu succes un motor obișnuit de avion, pentru a funcționa cu hidrogen lichid – o premieră mondială, susțin ei.

Între timp, alte companii dezvoltă tehnologie care urmărește să livreze avioane electrice.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te