Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina într-un atac

DE Adina Mutăr | Actualizat: 04.06.2025 - 07:56
Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Distrugerile de avioane de la bazarusească Belaia - Foto: Profimedia Images
Distrugerile de avioane de la bazarusească Belaia - Foto: Profimedia Images

Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina într-un atac. Atacurile dronelor FPV ucrainene asupra aviației strategice rusești a fost o operațiune „istorică”, ce a dus la pierderea a o treime din rachetele de croazieră ale Rusiei.

SHARE

Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina într-un atac.

Pierderea a o treime din rachetele de croazieră cu rază lungă de acțiune reprezintă daune colosale pentru Rusia.

Serviciul de securitate al Ucrainei - SBU a calculat că Operațiunea „Web” înseamnă pierderi de aproximativ 7 miliarde pentru Federația Rusă.

Rusia are nevoie de 20 de ani să-și refacă flota aeriană strategică distrusă de Ucraina într-un atac

Dar în acest caz, pierderea unei treimi din triada nucleară aeriană a Rusiei, calculul pierderilor reale depășesc evaluarea financiară. 

Metoda corectă de calculare a costurilor armamentului este costul restaurării. Mai ales când este vorba despre pierderi ireversibile pentru inamic, deoarece au fost lovite și avioane ce nu mai pot fi reparate.

Distrugerile de avioane de la bazarusească Belaia - Foto: Profimedia Images

De la mijlocul anilor 1990, Federația Rusă nu a mai produs bombardiere strategice noi. Posibilitățile reale de a produce noi aeronave pe termen scurt sunt legate doar de utilizarea rezervei sovietice de fuselaje fabricate, dar neechipate, potrivit Defense Express.

În special, acest lucru este valabil pentru Tu-160M2, care sunt asamblate din ceea ce a fost produs în URSS. Și până acum, au reușit să asambleze două din 2022, iar alte două se află în diferite stadii de producție.

Alte Tu-160 sunt abia în curs de modernizare. Trebuie reamintit că, în total, Federația Rusă are, conform diferitelor estimări, între 12 și 18 astfel de aeronave, iar cinci Tu-160 dintre ele se află în prezent la uzina din Kazan.

În total, Federația Rusă are, conform diferitelor estimări, între 40 și 60 de aeronave Tu-95MS, dintre care nu toate sunt în stare de zbor. Din acest număr de aeronave, între 18 și 27 Tu-95MSM au fost modernizate pentru a fi utilizate cu rachete Kh-101.

Modernizările avioanelor strategice ale Rusiei stagnează cu anii

Tu-22M3, un bombardier cu rază lungă de acțiune, nu este strategic, nu poartă rachete de croazieră, ci doar Kh-22 și Kh-32 de mare viteză.

În total, în Federația Rusă există mai puțin de 55 de exemplare, deoarece aceste aeronave au fost lovite la sol și s-au prăbușit, iar cele care au rămas nu sunt toate în stare de zbor.

În prezent, Federația Rusă are un program de modernizare a Tu-22M3 la nivelul lui Tu-22M3M, care stagnează foarte mult. Posibilitatea de a asambla șase exemplare noi din carenele din epoca sovietică, care stau în aer liber de 30 de ani, este anevoioasă.

Singura posibilitatea a Rusiei de a recupera pierderile ar fi doar producția unei noi aeronave. Și este vorba despre proiectul PAK DA, cunoscut și sub numele de „Produsul 80”, care trebuia să înlocuiască toate Tu-95MS și Tu-22M3.

Conform primelor planuri din 2009, acesta trebuia să zboare în 2025, cu o dată foarte optimistă de recepționare în serviciu în 2027.

Însă în 2021, după 12 ani, a fost aprobată doar schița finală. În acest moment, se știe doar că nu există nici măcar un prototip, ci o mostră statică pentru teste la sol.

Citește și: Propagandiștii ruși cer distrugerea Ucrainei într-un atac nuclear. Putin, umilit de Zelenski

Astfel, primul zbor, finalizarea întregului ciclu de testare și abia după aceea începerea producției în serie, sunt încă departe. Poate 10-20 de ani, deși există în general îndoieli cu privire la capacitatea reală a Federației Ruse de a duce la final PAK DA.

Miliarde de dolari pe care Putin nu are de unde să-i scoată

Și astfel, pentru a calcula pierderile inamicului doar în bombardiere strategice, estimând costul de înlocuire, este necesar să se afle costul programului de creare a PAK DA. 

Citește și: VIDEO Ucraina a distrus 40 de bombardiere rusești dintr-o lovitură. Pagubă de 6.000.000.000 euro

De exemplu, bombardierul american B-2 Spirit, cu care se presupune că seamănă PAK DA rusesc, a ajuns la un cost de aproximativ 2,13 miliarde de dolari per aeronavă, fiind construite doar 21 de bombardiere.

Comparativ, restaurarea pierderilor în bombardiere strategice pentru Federația Rusă reprezintă pierderi cu adevărat de miliarde de dolari, semnificativ mai mult decât 7 miliarde de dolari, pe termen mediu și lung.

Cu sancțiunile impuse Rusiei, Putin nu va găsi aceste sume pentru a construi o nouă flotă strategică.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te