Comisia a anunţat recent că, acum doi ani, 16 milioane de persoane din UE, Spaţiul Economic European (SEE), Asociaţia Europeană de Liber Schimb (AELS) şi Elveţia locuiau sau lucrau în afara propriei zone.
SEE este compus din Norvegia, Islanda și Liechtenstein, prin reprezentanţi, dar și din observatori din Elveția și ai Autorității de Supraveghere AELS.
Românii din Diaspora câştigă din asta
Pentru mulţi cetăţeni ai UE, obţinerea accesului rapid la serviciile medicale sau sociale din alte state membre ale Uniunii Europene poate fi complicată.
La fel şi rambursarea cheltuielilor pentru aceste servicii medicale, atunci când respectivii români se întorc acasă. Totul poate fi complicat, este nevoie de multă răbdare şi de completarea unor documente.
De exemplu, să zicem că un român din orăşelul Tg. Frumos, din Moldova, lucrează trei ani la Londra, într-o bucătărie din cartierul Brixton. El are un accident de muncă şi revine în ţară.
Citeşte şi: Informatizare în Dolj: notă telefonică, scrisă cu pixul, către directorii școlilor din județ
Pentru că accidentul de muncă s-a produs în Marea Britanie, există prestaţii medicale pe care trebuie să le primească de la UK, iar pentru asta trebuie să completeze o serie de documente complicate.
Acum, aceste formalităţi birocratice se vor simplifica, prin informatizare. Comisia Europeană a anunţat că solicită statelor membre să accelereze punerea în aplicare a schimbului electronic de informaţii de securitate socială (EESSI), astfel încât acesta să fie pe deplin operaţional în toată Europa, până la sfârşitul anului viitor.
”EESSI digitalizează schimburile dintre instituţiile naţionale de securitate socială, pentru a se îndepărta de procedurile pe hârtie, consumatoare de timp şi greoaie”, se arată în comunicatul Comisiei, conform News.ro.
Citeşte şi: SCANDALOS 45% din cheltuielile în proiectul ratat de informatizare ANAF, tocați pe consultanță
Cu alte cuvinte: cauţi pe Internet formularul, de la tine de-acasă, din Tg. Frumos, orăşel din judeţul Iaşi, din Câmpia Jijiei.
Te duci să dai print, la colţul străzii, să completezi formularul de mână. Apoi semnezi, faci o scanare a documentului. Există posibilitatea ca autoritatea britanică să-ţi mai ceară şi să o autentifici documentul la notar.
Apoi, repeţi procedura aceasta greoaie şi lentă, consumatoare de timp, cu alte patru acte asemănătoare. Totul mai costă şi o mulţime de bani.
Fără birocraţie
După care te întorci cu formatul electronic al documentelor acasă şi le trimiţi prin e-mail autorităţilor britanice. În loc, din 2024, totul s-ar completa online.
De asemenea, doreşte ca statele membre să ofere mai multe proceduri de coordonare a securităţii sociale complet online, pentru a facilita mutarea şi munca în străinătate şi pentru a se asigura că au acces rapid la beneficiile lor eligibile.
Beneficiile, pentru românii care vor să lucreze în Diaspora, sunt la fel de mari. Comisia a declarat că va oferi statelor membre sprijin tehnic şi financiar şi a cerut Parlamentului European şi Consiliului să îi aprobe planul.