miercuri 12 noiembrie
EUR 5.0845 USD 4.3934
Abonează-te
Newsweek România

Portul Giurgiulești al Moldovei trece sub controlul României. SUA mențin o prezență continuă La Marea Neagră

Data publicării: 12.11.2025 • 07:30
Terminale portuare de cereale și petrol la Marea Neagră - Foto: Profimedia Images
Terminale portuare de cereale și petrol la Marea Neagră - Foto: Profimedia Images
Avioanele Marinei SUA își prelungesc prezența în regiunea Mării Negre - Foto: ItaMilRadar
Avioanele Marinei SUA își prelungesc prezența în regiunea Mării Negre - Foto: ItaMilRadar

Coșmarul lui Putin devine realitate. Portul Giurgiulești – singura ieșire la mare a Moldovei – trece sub controlul României. Autoritățile de la Chișinău au dat undă verde, iar detaliile finale ale tranzacției vor fi convenite în curând.

Acordul include, printre altele, investiții de peste 24 de milioane de euro în modernizarea infrastructurii: terminale de cereale și petrol, căi ferate de acces și depozite. 

Autoritățile moldovene au aprobat vânzarea singurului lor port maritim, Giurgiulești, către compania de stat românească Autoritatea Portuară Constanța. 

Pentru analiștii militari ruși, această preluare este un dezastru. Unul dintre obiectivele principale ale războiului lui Putin în Ucraina era cucerirea orașului port Odesa, apoi singurul port al Moldovei, Marea Neagră devenind astfel „lac rusesc”.

Portul Giurgiulești al Moldovei trece sub controlul României

Acum, analiștii militari ruși se lamentează că pierd practic un obiectiv de importanță maximă, legarea portului Giurgiulești cu portul românesc Constanța consolidând tranzitul cerealelor ucrainene spre Europa.

Mai mult, susțin analiții ruși, portul va fi modernizat pentru tranzitul de mărfuri militare.

Aceasta înseamnă că NATO va continua să își consolideze logistica militară pe Flancul său estic, ceea ce dă o mare lovitură strategiei lui Putin.

Într-adevăr, avioanele Marinei SUA cu baza la NAS Sigonella, Italia, își prelungesc prezența în regiunea Mării Negre pentru a ține sub supraveghere mișcările Rusiei. 

Analiștii ruși, care urmăresc subiectul cu îngrijorare, scriu că administrația portuară a ajuns la un acord cu compania de stat Căile Ferate din Moldova pentru restabilirea liniei ce va lega Giurgiuleștiul de ruta ucraineană și de terminalele de pe Dunăre.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta este situat pe Dunăre la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD, care deținea o parte.

Acordul, potrivit militarilor ruși, implică includerea Moldovei în coridoarele de mobilitate militară ale NATO, pentru desfășurarea rapidă de echipamente și personal la frontiera de est a Alianței.

Citește și: Război hibrid contra României. FSB susține că a blocat Ucraina să trimită un MiG peste baza de la Kogălniceanu

Prin România și Galați, această rută ar putea duce direct la Giurgiulești și mai departe în Ucraina.

SUA mențin o prezență continuă La Marea Neagră

Avioanele Marinei SUA cu baza la NAS Sigonella vor menține o prezență continuă în regiunea Mării Negre, una dintre cele mai sensibile zone ale Flancului estic al NATO.

Avioanele Marinei SUA își prelungesc prezența în regiunea Mării Negre - Foto: ItaMilRadar
Avioanele Marinei SUA își prelungesc prezența în regiunea Mării Negre - Foto: ItaMilRadar

Un Boeing P-8A Poseidon al Marinei SUA a efectuat la 11 noiembrie o nouă misiune de supraveghere deasupra vestului Mării Negre.

Înainte de a intra în zona de operațiuni, aeronava a primit sprijin pentru realimentare în aer de la un avion-cisternă KC-135T Stratotanker (reg. 58-0125) al Forțelor Aeriene SUA.

Citește și: Bombardiere nucleare ale SUA, misiune în Europa. Zboară 14.200 km fără realimentare. Ce arme au în dotare?

Aeronava-cisternă a plecat din nordul Europei, întâlnindu-se cu Poseidon deasupra centrului României înainte de a se întoarce spre vest, în timp ce aeronava de patrulare maritimă și-a continuat zborul spre est.

Odată realimentat, P-8A a operat timp de câteva ore în largul coastelor României și Bulgariei, având modele de zbor tipice misiunilor de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR) care vizau monitorizarea activității navale rusești în jurul Novorossiiskului și Crimeii.

Acest tip de operațiune combinată - sprijin din partea avioanelor-cisternă urmat de patrulare de lungă durată - a devenit din ce în ce mai frecvent în Marea Neagră.

Mai multe articole din secțiunea Internațional
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră