Portavioanele-muzeu ale Chinei. Va mai trece un deceniu până să poată lupta eficient cu armata SUA

DE Florin Budescu | Actualizat: 06.05.2023 - 00:35
Portavionul chinezesc Liaoning, construit dintr-o navă de război rusească - Foto: Profimedia Images
Portavionul chinezesc Liaoning, construit dintr-o navă de război rusească - Foto: Profimedia Images

China a folosit luna trecută unul dintre cele 2 portavioane ale sale în funcţiune, Shandong, la est de Taiwan, parte a exercițiilor militare din jurul insulei. Aceasta a demonstrat o capacitate militară încă nerafinată complet, care ar însemna ani de muncă.

SHARE

Pe măsură ce Beijingul îşi modernizează armata, formidabilele sale rachete și nave de diferite tipuri, precum crucișătoarele de ultimă generație, declanşează preocuparea SUA și aliaţilor.

Mai e de lucru la portavioanele Chinei

Ar putea trece mai mult de un deceniu până când China poate fi o amenințare credibilă la capitolul portavioane, departe de țărmurile sale, potrivit a patru atașați militari și șase analiști ai Apărării familiarizaţi cu desfășurarile navale regionale.

Portavioanele Chinei sunt mai degrabă un exerciţiu de propagandă, care naşte îndoieli cu privire la valoarea lor, într-un posibil conflict cu SUA, asupra Taiwanului, și cu privire la faptul că China le-ar putea folosi în misiuni pe distanțe mai lungi, în Oceanele Pacific și Indian, au spus experţii chestionaţi, conform Reuters.

Ministerul chinez al Apărării nu a răspuns la întrebările despre programul său de transport, deși zeci de articole din reviste de stat dezvăluie gradul de conștientizare, în rândul analiștilor militari chinezi, cu privire la deficiențele existente.

Citeşte şi: Marea Britanie avertizează asupra consecințelor devastatoare ale unui război China - Taiwan

În timp ce o parte din presa regională, bazată parțial pe rapoartele mass-media de stat chineză, a descris exercițiile recente din jurul Taiwanului ca fiind patrule active și o provocare militară pentru SUA și alţi aliaţi, portavioanele chinezești sunt încă efectiv setate pe modul de antrenament, au spus opt dintre experți.

Aterizarea aeronavelor pe timp de noapte și pe vreme rea de exemplu, crucială pentru operațiunile obișnuite, rămân departe de rutină, au spus câțiva dintre atașați și analiști.

Într-un conflict, portavioanele chineze ar fi vulnerabile la atacuri cu rachete și submarine, au spus unii experți, remarcând că Marina Chineză nu a perfecționat operațiunile de protecție, în special în ce priveşte războiul antisubmarin.

Citeşte şi: NATO avertizează China împotriva „sprijinului militar direct” acordat Rusiei. Geoană: O linie roșie

„Spre deosebire de alte părți ale modernizării lor militare, există ceva dramatic din punct de vedere politic, cu privire la desfășurarea portavioanelor Chinei, până acum”, a declarat Trevor Hollingsbee, fost analist britanic de Informații Navale.

„Operațiunile transportatorului sunt un joc foarte complicat și China trebuie să-și dea seama de asta singură. Mai are un drum lung, lung de parcurs”, a spus Hollingsbee.

Uneori, piloții avioanelor de pe portavioanele Chinei s-au bazat pe aerodromuri terestre, pentru decolare sau aterizare, precum și pentru acoperire și supraveghere aeriană suplimentară, au declarat atașații, sub rezerva anonimatului, deoarece nu erau autorizați să vorbească în public.

Portavioane cu hopa-sus pentru avioane

Deşi portavioanele Chinei, Liaoning și Shandong, au navigat fiecare în Pacificul de Vest, în ultimele luni, apropiindu-se de bazele americane din Guam, ele au rămas în raza de acțiune a aerodromurilor de coastă chineză, potrivit Rira Momma, profesor de studii de securitate la Institutul de Studii Mondiale al Universității Takushoku, care a revizuit datele de urmărire ale Ministerului Apărării Japonez.

Atât Liaoning - navă ex-sovietică transformată în portavion, geamănă cu cea din care ruşii au construit singurul portavion rusesc, Admiral Kuzneţov, care acum cîţiva ani a scufundat docul uscat, cât și Shandong, construit complet în China, au rampe de salt pentru decolare, care limitează numărul și raza de acțiune a aeronavelor de la bord.

Elicopterele antisubmarin operează atât de pe portavioane, cât și de la crucișătoarele de tip 055 ale Chinei, dar transportatorii încă nu au desfășurat o aeronavă de avertizare timpurie, bazându-se până acum pe avioane terestre, au spus cei 10 experți.

Un nou avion, KJ-600, conceput să îndeplinească un rol similar cu E-2C/D Hawkeye, lansat de pe portavioanele americane, este încă în testare, potrivit celui mai recent raport anual al Pentagonului privind armata Chinei.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te