Culorile au fost promovate ca simbol al „redobândirii identității naționale”.
Ceea ce nu a spus Departamentul de Stat este că acestea sunt fabricate de o companie franco-olandeză la o fabrică din Polonia, în conformitate cu normele UE privind achizițiile publice, scrie The Daily Mail.
Contractul pe 11 ani, în valoare de 260 milioane lire sterline, a fost câștigat de Gemalot, o filială a grupului multinațional francez Thales, anul trecut, după ce concurentul său britanic, De La Rue, a pierdut licitația.
În momentul adjudecării contractului, directorul executiv al companiei, Martin Sutherland, a provocat-o pe Theresa May să explice „forței sale de muncă dedicate” cum a fost posibilă externalizarea fabricării unui „simbol național”.
Oferta De La Rue a avut garanții maxime în fața rivalului străin atât pentru calitate, cât și pentru securitate, dar grupul francez a câștigat prin oferta unui preț mai avantajos.
Ca urmare, toate noile pașapoarte vor fi făcute la fabrica companiei franceze din orașul polonez Tczew și apoi vor fi importate de Marea Britanie.
Iar oferta de preț mai avantajoasă se răsfrânge asupra salariilor și condițiilor de muncă ale munictorilor polonezi, care deja și-au manifestat nemulțumirile, atrăgând o investigație a celui mai mare sindicat din țară, Solidarnosc, după ce The Daily Mail a dezvăluit că personalul este prost plătit și rău tratat.
Muncitorii care lucrează la pașapoartele britanice câștigă aproape 400 de lire sterline pe lună - jumătate din salariul mediu din zonă, mult sub venitul unei chelnerițe, de exemplu. Iar condițiile de muncă sunt atât de sărace, încât mulți asemuie fabrica cu o închisoare.
Ancheta The Daily Mail arată că salariile sunt atât de mici, încât unii angajați intră în concedii medicale plătite, astfel încât să poată avea un al doilea loc de muncă.
Mai mult, muncitorii sunt obligați să folosească două sau trei mașini diferite simultan, crescând riscul de accidentare.
Se lucrează în ture de 12 ore, dar compania încurajează orele suplimentare, ceea ce este epuizant.
Salariul mediu în industrie în Polonia este de 745 de lire sterline pe lună.
Thales, al cărui contract cu Guvernul Regatului Unit pentru a produce pașapoarte este în valoare de 260 de milioane de lire sterline, a declarat: „Compania a fost întotdeauna în conformitate cu legile muncii aplicate în cele 68 de țări în care este prezentă.”
Pașapoartele albastre au fost folosite pentru prima dată în 1921 și au rămas așa până când Regatul Unit a aderat la UE.
Toate pașapoartele britanice emise de la jumătatea anului 2020 vor fi albastre, înlocuind echivalentele de vișiniu ale Uniunii Europene.
Noile pașapoarte, asigură Home Office, sunt cele mai ecologice și avansate din punct de vedere tehnologic, cu funcții de securitate noi și actualizate pentru a păstra securitatea datelor personale.