Mișcare surpriză. De ce cumpără Serbia avioane Mig-29 din Ungaria. România își ia F-35 din SUA

DE Mona Lazăr | Actualizat: 06.03.2025 - 15:25
Mișcare surpriză. De ce cumpără Serbia avioane Mig-29 din Ungaria. România își ia F-35 din SUA - Foto: Profimedia images
Mișcare surpriză. De ce cumpără Serbia avioane Mig-29 din Ungaria. România își ia F-35 din SUA - Foto: Profimedia images

Conform unor date,  Serbia și Ungaria își adâncesc legăturile comerciale militare, cel mai recent acord implicând un schimb surprinzător de avioane de luptă MiG-29 din era sovietică și alte echipamente.

SHARE

Conform unor date,  Serbia și Ungaria își adâncesc legăturile comerciale militare, cel mai recent acord implicând un schimb surprinzător de avioane de luptă MiG-29 din era sovietică și alte echipamente.

Mișcare surpriză. De ce cumpără Serbia avioane Mig-29 din Ungaria. România își ia F-35 din SUA

Potrivit ministrului adjunct al apărării al Serbiei, Nenad Miloradović, vorbind cu agentul de aviație sârb Tango Six, Ungaria – membră NATO – a fost de acord să vândă Serbiei nu numai vehicule de luptă de infanterie BTR-80 cu roți, ci și avioane MiG-29. Miloradović a descris condițiile ca fiind „foarte favorabile” și a sugerat că mai multe avioane ar putea fi adăugate la tranzacție în curând, deși detaliile rămân neclare.

Citește și: Ce sisteme moderne de armament a cumpărat MApN în 2024. Costă 10.000.000.000 €

Această evoluție marchează o întorsătură curioasă în dinamica de apărare europeană, deoarece Serbia, adesea privită ca cel mai apropiat aliat al Rusiei în regiune, apelează la o țară NATO pentru a-și consolida forțele aeriene îmbătrânite.

MiG-29 în cauză, identificat de Tango Six ca o variantă de 9.12B zburată cândva de forțele aeriene din Ungaria, are o istorie notabilă. Cunoscută sub numele de „White 11”, a avut sediul la Baza Aeriană Kecskemét și, între 2008 și retragerea sa în 2010, a primit o pitură specială care comemorea cea de-a 70-a aniversare a Forțelor Aeriene Ungare.

Citește și: Românilor nu le e frică de război. Avem un plus de 4.800 de militari înrolați. Care sunt salariile?

Se pare că această vopsire rămâne intactă astăzi, o relicvă a ultimilor ani de serviciu. Dar White 11, ca și restul flotei MiG a Ungariei, a fost blocată de peste un deceniu, adunând praf de când Budapesta și-a mutat atenția asupra avioanelor Saab JAS-39 Gripen închiriate. De ani de zile, Ungaria a încercat să scape de aceste avione de război din epoca sovietică, fără succes, până când Serbia a intervenit.

Nu mai sunt piese de schimb

Cu aproximativ o duzină de MiG-29 în arsenalul său, Serbia s-a străduit să le mențină în stare de navigabilitate, deoarece piesele de schimb au devenit aproape imposibil de găsit din cauza războiului din Ucraina. „Nu mai pot importa aproape nimic din Rusia – cel puțin nimic cu scop militar”, a remarcat președintele sârb Aleksandar Vučić în primăvara lui 2023.

Efectele de undă ale conflictului au făcut Belgradul să caute furnizori alternativi, o situație dificilă care a împins-o către parteneri neconvenționali precum Ungaria.

Acest coșmar logistic este doar o parte a poveștii. Necazurile Serbiei se desfășoară pe fundalul unei schimbări mai ample a strategiei sale de apărare – una care implică o schimbare completă a hardware-ului rusesc. Într-un acord de referință anunțat în 2024, Serbia a fost de acord să achiziționeze 12 avioane de luptă Rafale de la Dassault Aviation din Franța, semnalând o reorientare semnificativă către tehnologia militară occidentală.

Avioanele franceze, abia peste trei ani

Contractul de 3 miliarde de dolari, finalizat în timpul unei vizite a președintelui francez Emmanuel Macron la Belgrad, include armament avansat, instruire și sprijin pentru întreținere. Primele Rafale sunt programate să sosească în 2028, cu livrările eșalonate în următorii ani. Vučić a salutat acordul ca fiind un „schimbător de joc” pentru forțele aeriene ale Serbiei, care s-au bazat mult timp pe sisteme sovietice învechite, nepotrivite războiului modern.

Achiziția Rafale reflectă ambiția Serbiei de a-și moderniza armata și de a consolida legăturile cu Occidentul, chiar dacă menține un act de echilibru delicat cu Moscova. Dar tranziția nu va avea loc peste noapte. Până la sosirea avioanelor franceze, Serbia trebuie să-și mențină operaționalele MiG-29 – o sarcină care a devenit din ce în ce mai urgentă pe măsură ce flota se deteriorează.

Flota de MIG-29 “s-a prăfuit”

Prin urmare, acordul cu Ungaria pare a fi o măsură intermediară, o modalitate de a câștiga timp și de a susține capacitățile aeriene în această perioadă intermediară. Este o mișcare pragmatică, dar una care subliniază provocările mai largi cu care se confruntă Belgradul în timp ce navighează într-un peisaj geopolitic fracturat.

Pentru a înțelege cum a ajuns Serbia în acest punct, merită să urmăriți istoria flotei sale MiG-29. Povestea începe la sfârșitul anilor 1980, când Forțele Aeriene Iugoslave au primit 14 MiG-29 din Uniunea Sovietică.

Aceste avioane, printre cele mai avansate din regiune la acea vreme, reprezentau un punct de mândrie pentru armata Iugoslaviei. Dar dezintegrarea țării în anii 1990 a lăsat Serbia cu un arsenal diminuat.

Reamintim că România a achiziționat F-35, iar pachetul de achiziție va include motoare, muniții, suport logistic inițial, acces permanent la lanțul global de suport al F-35, echipamente și servicii de instruire pentru personalul navigant, personalul de sprijin și cel tehnic-ingineresc, precum și echipamente criptografice cu regim special.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te