Impactul generat coronavirus pe “drumurile chinezești ale mătăsii”

DE Adelina Sahlean | Actualizat: 21.05.2020 - 11:58

Să-ți salvezi economia afectată de coronavirus sau să dai banii înapoi Chinei? Aceasta este dilema tot mai multor țări care se alăturaseră noilor “drumuri ale mătăsii”, vastul program de investiții chinezești, scrie France 24, citată de Rador.

SHARE

Unul din programele pilot ale președintelui chinez, Xi Jinping, este pe cale să se transforme într-un spin dureros în piciorul Beijingului, după pandemia de Covid-19. Noile “drumuri ale mătăsii”, vastul plan de investiții în infrastructură în afara Chinei, pune țara într-o situație foarte inconfortabilă, în situația în care un număr tot mai mare de țări raportează dificultăți în a împăca planul de sprijinire a economiei lor și rambursarea împrumuturilor acordate de autoritățile chineze, potrivit France24.

Noile “drumuri ale mătăsii”, lansate în 2013 de Xi Jinping, au făcut China să investească peste 450 de miliarde de dolari în aproape 140 de țări, repartizate atât în Asia, în Europa, în America de Sud sau în Africa. Promisiunea este în continuare aceeași: Beijingul împrumută bani partenerilor săi pentru construirea de infrastructuri vitale – căi ferate, drumuri, porturi, uzine – în schimbul gasiri de noi debușee pentru întreprinderile chinezeșți. Dar odată cu pandemia, au început să se adune norii deasupra acestui program.

“Noi avem conștiința unui mare număr de țări care caută să negocieze termenii acestor împrumuturi, este un proces care va lua timp”, a recunoscut pentru “Financial Times” un analist al Băncii de dezvoltare chineze, una din instituțiile care supervizează crearea “drumurilor mătăsii”. O mare parte a acestor cereri provin din țări africane care se află în centrul programului de investiții chinez, dar sunt și națiuni care au sistemele financiare cele mai puțin solide pentru a face față crizei actuale, amintește “New York Times” într-un articol publicat luni, 18 mai.

Deja acuzat de o parte a comunității internaționale că nu au dat dovadă de transparență la începutul pandemiei de Covid-19, pus sub presiune de președintele american, Donald Trump, care amenință să relanseze conflictul comercial, Xi Jinping s-ar lipsi cu plăcere de acest nou front.

Bejingul este astfel prins în menghină între două imperative: să-și sprijine economia greu încercată de criza sanitară, “ceea ce rămâne prioritatea sa nr. 1”, potrivit lui Mary-Françoise Renard, și să vină în ajutorul “prietenilor” săi de pe “drumurile mătăsii”, cărora superputerea asiatică le-a promis marea cu sarea în schimbul sprijinului lor pentru acest program de investiții masive.

Din fericire, în opinia specialistei franceze în economia chineză, China dispune încă de mijloace pentru a face față acestui mare decalaj financiar. Dar, în schimb, Xi Jinping va trebui să înghită două pilule amare: rambursări care nu vor veni atunci când țara are cea mai mare nevoie de ele și proiecte de infrastructură care vor acumula întârzieri din cauza unor economii care merg cu încetinitorul.

“Calea ferată dintre China și Malaysia și proiectul de tren de mare viteză din Thailanda, finanțate de Beijing, au trebuit deja să fie puse între paranteze”, subliniază departamentul de studii al agenției de rating Fitch într-o notă consacrată impactului coronavirusului asupra drumurilor mătăsii, publicată la începutul lui aprilie.

Lucruri care pot avea și un impact politic pentru Xi Jinping. Liderul chinez a făcut din noile “drumuri ale mătăsii”, un program inițiat în 2013, semnătura domniei sale în materie de politică economică. Ele au fost deja criticate în ultimii ani pentru lipsa de transparență care înconjoară condițiile împrumuturilor acordate și realitatea beneficiilor pentru țările care participă la ele.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te