Ce este o ”implozie catastrofală” și cum se va stabili cauza tragediei. ”Nu există o cutie neagră”

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 23.06.2023 - 12:08
Submarinul dispărut ar fi suferit o implozie catastrofală Foto: captură BBC

Contraamiralul John Mauger, de la  Garda de Coastă americane, a declarat că submersibilul Titan în care se aflau cinci bărbați ce urmau să ajungă pe epava Titanicului, a suferit o implozie catastrofală. Duminică, nava a pierdut orice legătură cu suprafața

SHARE

După descoperirea sumbră a resturilor de la submersibilul Titan pe fundul oceanului, concentrarea eforturilor de salvare se va îndrepta acum spre înțelegerea cauzei accidentului.

Potrivit contraamiralului John Mauger, ceea ce au descoperit a fost în concordanță cu o „implozie catastrofală”.

Acest lucru se datorează faptului că au găsit două petice de resturi, unul care conținea conul de coadă al lui Titan și celălalt cadrul de aterizare, sugerând că nava a explodat, scrie BBC.

Dar ce este o implozie și cum este diferită de o explozie?

În esență, o implozie este o prăbușire bruscă a navei, în acest caz probabil din cauza presiunii enorme a apei asupra Titanului. O explozie ar fi fost o forță exterioară venită din interiorul navei.

Submersibilul era atât de adânc în mare încât cantitatea de apă de pe el ar fi fost echivalentă cu greutatea Turnului Eiffel, zeci de mii de tone. Oamenii din interior sunt ținuți în siguranță de presiunea din interiorul vasului contracarând presiunea din jurul acestuia. Dar dacă ar exista o ruptură a structurii presiunea din exterior ar fi mult mai mare, comprimând vasul.

Pentru a răspunde la întrebarea de ce s-a întâmplat acest lucru și ce s-ar fi putut face pentru a preveni acest lucru, autoritățile vor aduna fiecare bucată de resturi pe care o pot găsi, potrivit lui Ryan Ramsey, fost căpitan de submarin din Marina Regală a Marii Britanii.

„Nu există nicio cutie neagră, așa că nu veți putea urmări ultimele mișcări ale navei în sine”, spune el, dar, altfel, procesul de investigare nu este diferit de cel al unui accident de avion.

Odată ce anchetatorii aduc piesele înapoi la suprafață, vor căuta structura de rupere în structura fibrei de carbon, care este cheia pentru a-i ajuta să înțeleagă ce s-a întâmplat în acele ultime momente, spune el.
 

Fiecare piesă va fi examinată îndeaproape la microscop pentru a examina direcția filamentelor de fibră de carbon, căutând rupturi care sugerează locul exact în care s-a produs ruptura.

Marea întrebare la care anchetatorii vor încerca să răspundă este dacă cauza a fost o defecțiune structurală.

Dacă ar fi fost, atunci submersibilul ar fi fost supus unor presiuni incredibil de mari, echivalente cu greutatea Turnului Eiffel, spune profesorul Blair Thornton de la Universitatea din Southampton.

„Vorbim despre o implozie foarte puternică a carcasei principale”, spune el.

Dacă acest lucru s-a întâmplat, întrebarea critică este dacă a fost din cauza lipsei de testare adecvată, așa cum au sugerat unii experți.

Citește și: VIDEO La bordul minisubmarinului dispărut în jurul epavei Titanic se află și un miliardar britanic

„Fibra de carbon cedează din cauza defectelor interne ale construcției sale”, spune profesorul Roderick A Smith de la Imperial Imperial College London. Îmbinările dintre fibra de carbon și titan necesită o inspecție foarte atentă, spune el.

Violența imploziei înseamnă că poate fi foarte dificil să se determine succesiunea evenimentelor, adaugă el. „De aici și necesitatea recuperării și a unei examinări minuțioase, dacă este posibil.”

În această etapă nu este clar care agenție va conduce ancheta, deoarece nu există un protocol pentru astfel de incidente cu un submersibil.

Amiralul Mauger a spus că a fost deosebit de complex, deoarece incidentul a avut loc într-o parte îndepărtată a oceanului, implicând oameni de multe naționalități diferite.

Dar, din moment ce paza de coastă americană a jucat până acum un rol principal în operațiune, este probabil că va continua să joace un rol important.

Cât a costat expediția care i-a dus pe cei cinci bărbați la moarte

Expediția subacvatică la epavă, pe care OceanGate o operează din 2021, a costat 250.000 de dolari de persoană, potrivit site-ului companiei.

Întrebările cu privire la siguranța Titanului au fost ridicate în 2018 în timpul unui simpozion al experților din industria submersibilelor și într-un proces al fostului șef al operațiunilor marine al OceanGate, care a fost soluționat mai târziu în acel an.

Căutarea amplă a acoperit peste 10.000 de mile pătrate de ocean. Joi, desfășurarea a două vehicule robot specializate de adâncime a extins căutarea mai departe în adâncurile oceanului, unde presiunea imensă și întunericul negru ca beznă au complicat misiunea.

Soarta submersibilului turistic a captat atenția globală în parte datorită mitologiei din jurul Titanicului.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te