duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

Bombardierul suprem din al II-lea Război Mondial, pe cer la 80 ani. E modelul folosit la Hiroshima

Data publicării: 19.09.2025 • 18:17 Data actualizării: 19.09.2025 • 18:32
Bombardierul înainte de decolare - Foto: profimediaimages.ro
Bombardierul înainte de decolare - Foto: profimediaimages.ro
B-29
B-29

Forțele Aeriene Comemorative (CAF) din SUA operează singurele două avioane Boeing B-29 apte de zbor, cea mai scumpă armă din cel de-al Doilea Război Mondial. Un pilot povestește pentru BBC Future cum se simte să le piloteze.

Sunt două dintre cele mai celebre aeronave care încă zboară astăzi. Cele două Boeing B-29 pilotate de Forțele Aeriene Comemorative (CAF) din SUA sunt ultimele exemplare apte de zbor din cele aproape 4.000 construite la mijlocul anilor 1940, cel mai mare bombardier din lume la acea vreme și un design care a împins tehnologia aviației la limită, arată  BBC.

Avioanele, poreclite „Fifi” și „Doc” de către CAF, participă la spectacole aeriene din SUA în timpul verii, unde fanii aviației pot plăti pentru a participa la zboruri demonstrative de 30 de minute.

Bombardierul suprem din al II-lea Război Mondial, pe cer la 80 ani. E modelul folosit la Hiroshima

Boeing B-29 a fost cel mai avansat bombardier din lume când a intrat în serviciu în 1945: a fost prima aeronavă produsă în serie care avea compartimente presurizate pentru echipaj și putea zbura mai sus și mai departe decât orice altă aeronavă datorită celor patru motoare enorme ale sale.

Aceste motoare l-au ajutat, de asemenea, să zboare aproape la fel de repede ca avioanele de vânătoare ale vremii. Proiectarea și construirea sa au costat mai mult decât bombele atomice pe care B-29 le-ar fi lansat în cele din urmă asupra Japoniei pentru a pune capăt celui de-al Doilea Război Mondial.

Punerea în serviciu a B-29 a fost un proiect industrial colosal care uneori a copleșit Boeing. Motoarele sale erau puternice, dar temperamentale, iar menținerea lor în funcțiune necesita atenția permanentă a unui inginer de zbor dedicat, care supraveghea îndeaproape temperaturile motoarelor pentru a evita ca acestea să se aprindă din cauza supraîncălzirii.

Citește și: NATO a adus iar avioane de spionaj deasupra Marii Negre. Avioanele, escortate de aparate de luptă

Chiar și decolarea unui B-29 pentru misiunea sa deasupra Japoniei a necesitat un efort considerabil în aerul umed al aerodromurilor tropicale. Așadar, la 80 de ani după ce B-29 a contribuit la încheierea celui mai costisitor conflict din lume, cum este să pilotezi unul acum?

Randall Haskin, în vârstă de 52 de ani, este unul dintre puținii norocoși care știu. Când nu pilotează avioane de marfă pentru una dintre cele mai mari companii de livrări din lume, schimbă locul unui avion de linie cu comenzile mult mai intensive ale „Fifi”.

B-29

„Zborul Superfortress este ca o conducere colectivă”, spune Haskin prin Zoom de acasă, din Las Vegas. „Am un inginer de zbor care este responsabil pentru practic toate tipurile de operare și management al motoarelor. În lumea zborului profesional, este normal să ai doi piloți care interacționează unul cu celălalt. Dar acum, faptul că ai un inginer de zbor care este componenta cheie a tuturor aspectelor funcționării motorului face ca a fi pilotul comandant să fie un exercițiu de leadership”.

Citește și: Războiul Rusia-Ucraina se extinde. Alianța NATO ocupă Marea Baltică. Petrolierele rusești, arestate

Sarcina inginerului de zbor era vitală într-un B-29, deoarece nu exista nicio modalitate ca pilotul sau copilotul să poată monitoriza citirile motorului în același timp cu tot ce era necesar pentru a ridica aeronava în aer.

Mai multe articole din secțiunea Internațional

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră