duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

General: 150 trenuri militare prin România, organizate de Franța. Se stă zeci de zile la frontiere

Data publicării: 05.10.2025 • 16:30 Data actualizării: 05.10.2025 • 18:04
Transportul militar, îngreunat de proceduri la trecerea frontierelor - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Transportul militar, îngreunat de proceduri la trecerea frontierelor - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței - Foto: COSTF
Generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței - Foto: COSTF

Generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport (COSTF) al Franței și a organizat sute de transporturi militare, cere UE urgentarea procedurilor de trecere a frontierelor.

UE a promis că va rezolva barierele rămase în calea mobilității militare în cadrul unei propuneri de reglementare din acest an.

Însă obiectivul ca procedurile de trecere a frontierelor militare să nu dureze mai mult de cinci zile lucrătoare nu a fost atins.

Obținerea aprobării pentru traversarea țărilor vecine cu un convoi militar durează astăzi mult mai mult decât obiectivul Uniunii Europene de cinci zile - „mai degrabă zeci de zile”, a declarat generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței.

General francez: Se stă zeci de zile la trecerea frontierelor. Procedura trebuie scurtată

Franța a organizat 150 de trenuri militare internaționale în 2024, potrivit generalului de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței, comparativ cu mai puțin de cinci astfel de trenuri cu un an înainte ca Rusia să invadeze Ucraina. 

Transporturile feroviare au susținut un batalion francez desfășurat în România și au inclus trenuri care se îndreaptă spre Polonia cu echipamente pentru Ucraina la un „interval extrem de regulat”.

Generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței - Foto: COSTF
Generalul de brigadă Fabrice Feola, care comandă Centrul pentru Operațiuni și Sprijin pentru Transport al Franței - Foto: COSTF

Lecțiile învățate din desfășurarea Franței în România au fost „extrem de valoroase” pentru Centrul pentru Operațiuni și Sprijin de Transport, cu o proiecție a forței „la o scară rar atinsă în ultimii ani”, a declarat Feola, potrivit Defense News.

Franța este una dintre puținele țări europene care dețin o flotă de vagoane militare de cale ferată, alături de Germania și Olanda.

„Căile ferate sunt un mod de transport absolut esențial, mai ales într-un context în care centrul nostru de greutate pentru operațiuni s-a mutat din Africa în Europa și, în special, în Europa de Est”, a spus Feola.

Franța caută coridoare capabile să gestioneze vehicule și convoaie militare spre Francul estic

O problemă care necesită mult timp astăzi este verificarea fezabilității rutei, de exemplu dacă un tunel poate găzdui un tren care transportă echipamente militare, a spus Feola.

Pentru ca un nou set de reguli UE privind mobilitatea militară să fie dezvăluit anul acesta, Franța face eforturi pentru a găsi coridoare capabile să gestioneze vehicule și convoaie militare, cu tuneluri, poduri și drumuri suficient de mari și robuste.

Întrucât războiul Rusiei din Ucraina ridică posibilitatea unei desfășurări majore pe flancul estic al NATO, Franța continuă să se confrunte cu obstacole birocratice care ar putea încetini avalanșa de trupe și tancuri către regiune, potrivit generalului francez responsabil cu coordonarea transportului militar.

Un conflict pe frontul estic al NATO ar putea „mobiliza resurse la o scară nemaiîntâlnită de ani de zile”, a declarat Feola.

 „Eforturile trebuie optimizate pentru a asigura continuitatea proiecției, în cazul în care ne vom confrunta cu o angajament major în est, și a recepției, în special în rolul nostru de națiune gazdă pentru aliații de pe coasta Atlanticului.”

Rețeaua de transport suprateran a Europei trebuie să poată gestiona fluxuri mari de armament

Rețeaua de transport suprateran a Europei trebuie să fie mai bine cartografiată „pentru a reveni la ceea ce am avut în timpul Războiului Rece”, fără îndoieli sau ambiguități cu privire la capacitatea drumurilor și căilor ferate de a gestiona fluxuri mari, potrivit generalului.

O mobilizare majoră ar crea concurență pe rețeaua de transport terestru, inclusiv din partea Statelor Unite, care, în cazul activării planurilor NATO, ar debarca la scară largă pe coasta Atlanticului și ar trebui să traverseze țări pentru a ajunge la poziții mai la est, a spus Feola.

Citește și: Dacă Rusia ar ataca România, tancurile NATO nu ar putea ajunge la timp. Nu le țin drumurile

„Această noțiune de concurență ne conduce inevitabil la coordonarea la nivel internațional pentru a utiliza resursele cât mai bine posibil”, a adăugat el.

„Soluția, și la aceasta lucrăm în prezent, este crearea acestor coridoare, pentru a evita timpii excesivi de procesare”, a spus Feola.

Citește și: General american: Baza Kogălniceanu, vitală pentru viitorul Ucrainei. „Un Ramstein al Estului”

Germania, Olanda și Polonia au semnat o declarație de intenție în 2024 pentru a crea un astfel de coridor, cu planuri de abordare a punctelor de blocare a infrastructurii, cum ar fi podurile joase, și de reducere a birocrației pentru transportul transfrontalier de muniții și alte mărfuri periculoase.

UE are în vedere simplificarea procedurilor în întregul bloc comunitar, a spus Feola.

„Accelerarea timpului necesar pentru obținerea autorizației de traversare a teritoriilor, digitalizarea unui număr de documente vamale, toate acestea sunt realizabile, la îndemână, iar situația actuală subliniază în continuare importanța și necesitatea rezolvării lor pe termen scurt”, a spus Feola.

Deși Franța are acorduri permanente de trecere a frontierei cu alte țări europene pentru un anumit număr de convoaie militare standard, acestea vin cu constrângeri precum numărul de vehicule și prezența armelor la bord.

Responsabilii logistici francezi solicită, de asemenea, o autoritate de coordonare pentru guvernanța mobilității militare în Europa, care să poată „asigura că totul se potrivește de la o țară la alta, de la un coridor la altul și că nu există nicio discontinuitate între coridoare și rute”, a declarat Feola.

Mai multe articole din secțiunea Internațional

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră