12 țări europene s-au unit pentru a vâna petrolierele-fantomă ale Rusiei. Închid „robinetul” lui Putin.
Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Islanda, Letonia, Lituania, Olanda, Norvegia, Polonia, Suedia și Regatul Unit au emis un comunicat în care își declară intenția de a-și coordona acțiunile pentru a descuraja petrolierele rusești care operează în regim străin.
De multă vreme, petroliere ale Rusiei navighează sub steaguri străine pentru eludarea sancțiunilor europene din Marea Nordului și Marea Baltică.
12 țări europene s-au unit pentru a vâna petrolierele-fantomă ale Rusiei. Închid „robinetul” lui Putin
Autoritățile europene susțin că navele „din umbră” ale lui Putin au probleme cu asigurarea și intenționează să folosească acest lucru ca pretext pentru impunerea unor măsuri restrictive în timpul trecerii navelor prin strâmtori cheie, precum Canalul Mânecii și Marea Centura, precum și în Golful Finlandei.
Amenzile, inspecțiile, sancțiunile pentru proprietarii de nave, precum și alte acțiuni de executare în cazul refuzului unei nave de a furniza informații de asigurare sau al absenței acestora sunt menționate ca măsuri posibile.
Coaliția de apărare condusă de britanici reunește un grup de națiuni care au aceleași interese pentru a oferi capabilități expediționare, îmbunătățind în același timp integrarea și interoperabilitatea forțelor armate ale membrilor săi.
Marea Britanie, ca națiune „cadru” a ghidat evoluția JEF în ultimii zece ani, concentrându-se acum pe combaterea amenințărilor hibride și pe consolidarea securității nord-europene.
Sancțiuni pentru „flota-fantomă” a lui Putin
„Flota fantomă” de petroliere din Rusia se confruntă cu o nouă rundă de sancțiuni din partea Uniunii Europene (UE), pe fondul războiului în curs cu Ucraina.
Citește și: Rușii atacă masiv sistemul energetic al Ucrainei de Crăciun cu rachete balistice și de croazieră
Reprezentanții UE au aprobat un nou pachet de sancțiuni împotriva Rusiei din cauza războiului din Ucraina, cu accent pe o vastă flotă din umbră , nave pe care Moscova le folosește pentru a se sustrage restricțiile privind transportul petrolului și carburanților.
Sancțiunile vizează aproximativ 50 de nave descrise ca fiind foarte vechi, care operează ilegal pentru a se sustrage restricțiilor.
Citește și: „NATO în format mic”, discuții despre trupe de menținere a păcii în Ucraina. România nu a participat
Pachetul de sancțiuni vizează și oficiali și entități suplimentare, inclusiv organizații, companii, bănci și agenții guvernamentale, în special în țările care ajută Rusia să-și avanseze tehnologia militară prin eludarea restricțiilor la export.
Scopul acțiunilor împotriva petrolierelor-fantomă este de a sufoca veniturile ce alimentează mașina de război a lui Putin, dar Moscova a răspuns transportând petrol prin nave a căror proprietate este reorganizată pentru a ascunde legăturile cu Rusia, deseori prin companii-fantomă.
În ciuda sancțiunilor, Rusia și-a extins capacitatea de transport de petrol prin flota sa din umbră cu aproape 70% pe an, de la 2,4 milioane de barili pe zi în iunie 2023 la 4,1 milioane în iunie 2024, se arată într-un raport.
Benjamin Hilgenstock, economist senior la KSE Institute și coautor al raportului, a declarat pentru Newsweek că „până acum, am fost norocoși pentru că fie un incident a fost evitat cu puțin timp, fie, când s-a întâmplat, vasul a fost gol. Dar este într-adevăr o chestiune de timp până când norocul se epuizează”.