Documentul este semnat și de Uniunea Liceenilor Maghiari din România, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor și Asociația Elevilor din Maramureș
Ne exprimăm astfel îngrijorarea față de modul în care autoritățile centrale din domeniul educației și sănătății publice acționează pentru pregătirea acestor examene naționale,din multiplele declarații contradictorii din ultima perioadă (ministrul Educației anunță că examenele se vor susține în luna iunie, pentru ca ulterior să se anunțe decizia că examenele se vor desfășura conform calendarului inițial, urmând ca ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, să afirme faptul că varianta susținerii examenelor online nu este exclusă). Elevii aflați în clasele terminale sunt abandonați de către Guvernul României într-o stare profundă de incertitudine, la care se adaugă factorii care contribuie la amplificarea efectelor crizei provocate de Coronavirus.
Pentru ca examenele naționale să se desfășoare în condiții normale, fără a pune în pericol siguranța niciunui elev, din oricare mediu ar proveni acesta, solicităm Guvernului României asumarea următoarelor măsuri:
1. Elevii, profesorii și personalul auxiliar vor primi măști (măcar două bucăți) care vor fi puse la dispoziția acestora înainte și după examen. Acestea trebuie să fie puse la dispoziția elevilor în cadrul unității de învățământ preuniversitar;
2. Toate unitățile de învățământ preuniversitar vor fi igienizate înainte și după probele scrise, iar autoritățile centrale vor asigura dotarea corespunzătoare cu materiale igienico-sanitare necesare pentru a organiza examenele în condiții optime;
3. Instruirea prealabilă în cadrul tuturor comunităților școlare privind măsurile care se impun pentru ca examenele să se desfășoare în condiții optime și nimeni să nu fie în pericol de a fi infectat de COVID-19;
4. Monitorizarea condițiilor igienico-sanitare de către Direcțiile de Sănătate Publică din unitățile de învățământ preuniversitar, respectiv impunerea unor sancțiuni pentru conducerea unităților de învățământ care nu respectă normele igienico-sanitare;
5. Realizarea unor parteneriate cu instituțiile publice și instituțiile de învățământ care dispun de spații în care se vor putea desfășura examenele naționale respectându-se, totodată, normele de distanțare socială;
6. Introducerea posibilității ca elevii să poată susține examenele naționale în școlile aflate în proximitatea domiciliului, pentru a evita impactul condițiilor insalubre din mijloacele de transport în comun;
7. Rezolvarea punctuală a sistemelor de igienizare în cadrul unităților de învățământ preuniversitar din mediile defavorizate, din mediul rural (în special cele care încă nu dispun de un grup sanitar situat în interiorul școlii), pentru ca niciun elev și niciun profesor să nu fie în pericol, indiferent de școala în care se va organiza examenul.
Susținem organizarea examenelor naționale în condiții optime, astfel încât niciun elev să nu fie supus riscurilor aferente și dezavuăm posibilitatea ca examenele naționale să fie echivalate cu mediile anuale, având în vedere subiectivismul procesului de evaluare în sistemul educațional din România, dar și diferențele majore, inechitățile privind sistemul de notare, regăsite nu doar analizând școlile din mediul urban vs. școlile din mediul rural, ci chiar și diferențe majore în cadrul aceleiași comunități școlare. Mediile din clasele V-VIII obținute de elevii care au fost notați cu medii de 4 sau ușor peste 4 la examenul de Evaluare Națională au fost, în peste 90% din situațiile analizate în cadrul unui studiu recent, mai mari cu cel puțin 3 puncte. În unele cazuri, diferența dintre mediile obținute de elevi la școală și cele obținute la Evaluarea Națională sunt mai mari chiar și cu 4 puncte. De asemenea, menționăm fenomenul notelor acordate din pixul profesorului, efectul utilizării evaluării drept mecanism de coerciție drept elemente care demonstrează faptul că sistemul de evaluare din România nu este calibrat nevoilor și intereselor generației actuale de elevi.
Menționăm că aceste măsuri trebuie asumate în mod ferm de Guvernul României, nu sub forma unor promisiuni, ci sub forma unor reglementări clare și a unor achiziții publice de materiale igienico-sanitare pentru fiecare școală din România. Ne dorim ca promisiunile și declarațiile contradictorii din ultima perioadă venite din partea autorităților centrale să se transforme în certitudini, în măsuri asumate și probate transparent, întrucât noi, cei care îi susținem și îi reprezentăm pe elevii aflați în clasele terminale dorim ca acestora să le fie asigurată siguranța, iar haosul care a caracterizat comunicarea publică a demnitarilor ne-a îndepărtat de la acest obiectiv major pe care îl avem. Dacă Guvernul României nu își poate asuma aceste măsuri cheie de siguranță, atunci considerăm că trebuie asumat faptul că elevii nu trebuie să mai fie cei care plătesc pentru greșelile și neasumarea autorităților.
Reiterăm nevoia elevilor care nu au acces la instrumentele digitale prin care se pot pregăti pentru examenele naționale: Ministerul Educației și Cercetării trebuie să se asigure că fiecare elev are șansa de a se pregăti, prin intermediul învățării asistate de tehnologie, indiferent de factorii socio-economici care limitează accesul la educație pe parcursul suspendării cursurilor. Astfel, solicităm Ministerului Educației și Cercetării achiziționarea de urgență a dispozitivelor conectate la Internet pentru elevii care urmează să susțină examene naționale și care nu dispun, la momentul actual, de aceste resurse.