Prețurile medii ale biletelor de avion au crescut aproape de două ori mai puternic în comparație cu inflația. Pentru 600 dintre cele mai populare rute din lume, tarifele curselor aeriene s-au „îmbunătățit” cu o rată anuală medie de 27,4% în februarie 2023, ultima lună pentru care sunt disponibile date.
Mai mult, luna februarie a marcat a 15-a lună consecutivă de creștere cu două cifre pentru biletele de avion, potrivit unei analize a Financial Times a datelor companiei Cirium.
Citește și: FOTO Un șofer a intrat cu „vila pe roți cu piscină” într-un copac. Conducea un Maybach de 250.000 €
Analiza ia în calcul tarifele medii pentru o singură călătorie la clasa economic, fără taxe și comisioane. Iar raportat la 2019, anul pre-pandemie, pe anumite rute, avionul s-a scumpit și cu 50%.
Costul mediu al unui zbor transatlantic dus-întors la clasa economic, de la Londra Heathrow la JFK din New York, de pildă, a fost de 343 de dolari în luna februarie a acestui an, cu 23% mai mare decât în aceeași lună din 2019.
Iar Tarifele între New York și Singapore au fost cu 45% mai mari, ajung în medie la 887 de dolari, în timp ce biletele între Dubai și Frankfurt s-au scumpit cu 51%, la 360 de dolari.
Citește și: Clienți captivi: Tichetele de vacanță, „speranța” turismului în România, 25% din vacanțele din 2022
În ciuda scumpirilor, cererea de bilete de avion este în creștere
Disponibilitatea pasagerilor de a plăti tarife ridicate subliniază revenirea furibundă a cererii de zboruri în ultimul an și modul în care companiile aeriene se bucură de o recuperare accelerată a pierderilor suferite în urma pandemiei.
American Airlines a raportat venituri record în primul trimestru din 2023, în timp ce Lufthansa a declarat că se așteaptă ca profitul ajustat să depășească nivelurile din 2019 în această primăvară.
British Airways și Air France au prezis, de asemenea, sezoane de vară extraordinare în acest an.
Cererea mare de călătorii vine într-un moment în care companiile aeriene transferă costurile ridicate către clienți, inclusiv cele cu combustibilul și forța de muncă.
Tarifele cresc și din cauza faptului că mulți transportatori au întârziat să își refacă programele de zbor de dinaintea pandemiei, în parte din cauza unui deficit global de aeronave și de personal.
Companiile aeriene au fost unul dintre cele mai afectate sectoare în timpul pandemiei și își refac finanțele după ce au pierdut în total aproape 200 de miliarde de dolari între 2020 și 2022, potrivit IATA.