Veşti bune pentru datornicii la bănci. Statul vrea prelungirea duratei creditelor cu probleme

DE Florin Budescu | Actualizat: 19.06.2023 - 13:42
Veşti bune pentru datornicii la bănci -  Foto: Pixnio/Bicanski/CC0
Veşti bune pentru datornicii la bănci - Foto: Pixnio/Bicanski/CC0

Veşti bune pentru datornicii la bănci. Ei vor avea parte în curând de o protecţie legală suplimentară, cu efecte factuale majore. Statul doreşte prelungirea duratei creditelor. Firmele care administrează creditele acestea vor avea obligaţii punctuale.

SHARE

Guvernul pregătește transpunerea noii directive europene privind administratorii de credite, prin noi obligații pentru firmele de recuperare creanțe.

Veşti bune pentru datornicii la bănci

De asemenea, pentru băncile și instituțiile financiare care au acordat credite consumatorilor ce au ajuns să înregistreze dificultăți la plată.

Băncile vor fi obligate, potrivit noilor reglementări pregătite, să furnizeze soluții de refinanțare și restructurare clienților aflați în dificultate (cum ar fi amânările la plată, reducerea dobânzii sau a soldului, printre altele) indiferent dacă aceștia au credite ipotecare sau de consum, conform Profit.ro.

Legea vrea să transpună în norma românească Directiva UE 2021/2167 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și de modificare a directivelor 2008/48 și 2014/17 (care reglementează creditele de consum și pe cele ipotecare).

Citeşte şi: Se schimbă treaba cu creditele bancare. Veşti bune pentru cei care au împrumuturi la bănci

Directiva are ca obiectiv declarat crearea unui set de norme comune la nivel european privind administratorii de credite neperformante, astfel încât piața să devină mai competitivă, creditele restante peste 90 de zile să fie scoase cât mai rapid din bilanțurile băncilor și, totodată, să crească prețul plătit băncilor de societățile care cumpără împrumuturi neperformante.

Legea propusă diferențiază între administratorul de credite și cumpărătorul de credite, deși o firmă poate avea ambele calități în cazul unui credite neperformant, adică să cumpere creanța și să o administreze.

Administratorii de credite sunt firmele care, în numele unui cumpărător de credite, administrează și execută drepturile și obligațiile creditorului ce decurg dintr-un contract de credit neperformant.

Citeşte şi: În cazul decesului părinților, creditele se moștenesc ? După trei luni, au sunat recuperatorii

Cumpărătorul este firma sau persoana fizică autorizată ce a achiziționat drepturile aferente unui credit neperformant sau contractul de credit neperformant în sine în cursul activității sale profesionale.

Astfel, un cumpărător de credite este în general firma care a cumpărat un credit neperformant de la bancă sau o instituție financiară nebancară.

Firmele trebuie să aibă proceduri de protecție a debitorilor și de înregistrare și rezolvare a plângerilor primite de la aceștia și trebuie să trateze debitorii în mod echitabil și cu diligență, inclusiv prin luarea în considerare a situației lor financiare.

Ce se întâmplă la cesiunea de creanţă

După cesiunea de creanță, cumpărătorul trebuie să informeze debitorul despre cesiune și-i prezinte datele de identitate, informații detaliate privind sumele datorate (capital, dobânzi, comisioane și alte costuri permise).

Există deja obligații de informare privind cesiunea de creanțe în OUG 50/2010 și OUG 52/2016, însă acum acestea sunt extinse.

În raport cu debitorii, cumpărătorii/administratorii de credite sunt obligați să acționeze cu bună-credință, în mod echitabil și cu profesionalism, să le protejeze informațiile personale și dreptul la viață privată, să nu-i hărțuiască, constrângă sau influențeze nejustificat și să nu le ofere informații înșelătoare, neclare sau false.

Interdicţii

Încălcarea acestor prevederi se sancționează cu amendă de la 30.000 de lei la 100.000 de lei.

Acestea interdicții se adaugă celor existente în OUG 50/2010 și OUG 52/2016, prin care cesionarilor de creanțe li se interzice perceperea de comisioane și dobânzi, afară de cele penalizatoare legale, sau de costuri legate de activitatea de recuperare creanțe. 

Totodată, există deja interdicții privind hărțuirea datornicului, contactarea acestuia la locul de muncă sau într-un mod agresiv, precum și în afara intervalului orar 9-20.

URMĂREŞTE-NE PE GOOGLE NEWS

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te