vineri 19 decembrie
EUR 5.0896 USD 4.3449
Abonează-te
Newsweek România

UE va lărgi aria pentru permisele de categorie B. Care este motivaţia şi ce se va întâmpla cu şoferii?

Data publicării: 19.12.2025 • 19:15
Bărbat la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Sindre Fs
Bărbat la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Sindre Fs
Femeie la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Elements5 Digital
Femeie la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Elements5 Digital

UE va lărgi aria pentru acordarea permiselor de conducere de categoria B. Care este motivaţia şi ce se va întâmpla cu şoferii cu aceste documente?

De la 1 ianuarie anul viitor, domeniul de aplicare al permisului de conducere standard din categoria B va fi extins semnificativ, permițând șoferilor să conducă vehicule mult mai grele decât înainte.

Reforma, prima de acest fel din ultimele decenii, este concepută pentru a sprijini transportul durabil și a accelera răspândirea vehiculelor electrice și pe bază de combustibili alternativi la cei fosili.

Conform noii directive UE, limita actuală de greutate la 3,5 t, pentru permisele de conducere din categoria B, va fi majorată la 4,25 t.

UE va lărgi aria pentru permisele de categorie B

În anumite cazuri, acest prag ar putea crește chiar și la 5 tone. Schimbarea vizează în principal vehiculele electrice, cele alimentate cu hidrogen și alte vehicule alimentate cu combustibili alternativi.

Acestea sunt adesea mai grele, din cauza bateriilor mari sau a sistemelor de propulsie specializate. Regulile actualizate vor fi deosebit de benefice pentru autorulotele electrice, vehiculele comerciale ușoare și ambulanțele.

Până acum, multe dintre aceste vehicule depășeau limita de 3,5 tone, obligând șoferii să obțină un permis de camion – un proces care implică instruire suplimentară, examene și costuri considerabile.

Citeşte şi: Șoferii în vizor. Poliția a reținut 498 de permise auto în doar 24 de ore. Amenzi de 3.000.000 lei

Legislatorii UE susțin că această cerință a încetinit adoptarea tehnologiilor mai curate. Prin relaxarea restricțiilor privind licențele, blocul european speră să elimine o barieră-cheie, cu care se confruntă întreprinderile, serviciile de urgență și utilizatorii privați.

Aceştia doresc să treacă la vehicule cu emisii reduse. Totuși, toleranța de greutate suplimentară nu va fi nelimitată.

Masa suplimentară trebuie să provină exclusiv de la sistemul de propulsie alternativ, cum ar fi bateriile sau sistemele pe bază de hidrogen.

Citeşte şi: Permis de mașină și motocicletă fără examen teoretic, pentru cei care au permise B1 și A1? Ce a votat Senatul

Capacitatea de încărcare utilă nu poate depăși limitele existente, ceea ce înseamnă că șoferii nu vor avea voie să transporte încărcături mai grele decât înainte.

Deși directiva stabilește cadrul, va depinde de fiecare stat membru în parte să implementeze regulile în legislația națională, până în anul 2029.

Experții se așteaptă ca șoferii să poată beneficia de limitele de greutate mai mari, de instruire suplimentară sau de un examen suplimentar.

Citeşte şi: Parlamentul European a votat condiții noi la permisele auto, valabile treptat până în 2030

Există şi riscuri. Şoferii fără experiență ar putea ajunge altfel la volanul unor autorulote mari și grele, fără o pregătire adecvată, crescând riscul de accidente.

În ciuda acestor îngrijorări, experții în Transporturi sunt în general de acord că reforma ar putea oferi un impuls pe termen lung vehiculelor electrice și pe bază de combustibili alternativi în întreaga Europă, simplificând totodată viața de zi cu zi a șoferilor.

Extinderea permisului de conducere face parte dintr-o revizuire mai amplă a normelor de conducere din UE.

Femeie la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Elements5 Digital
Femeie la volan, conducându-şi maşina - Foto: Pexels/Elements5 Digital

Parlamentul European a susținut planurile de introducere a unui permis de conducere digital accesibil prin intermediul telefoanelor mobile. Acesta ar urma să devină treptat formatul principal în întregul bloc comunitar, conform DailyNewsHungary.com.

Alte propuneri includ reguli mai stricte pentru șoferii mai în vârstă și o perioadă de probă de doi ani pentru noii titulari de permise. Separat, discuțiile la UE au atins posibilitatea ca permisele de conducere din categoria B să acopere într-o zi anumite motociclete de 125 cc, o mișcare menită să reducă aglomerația urbană.

Cu toate acestea, instructorii auto și-au exprimat rezerve puternice, subliniind că mersul pe motocicletă necesită abilități foarte diferite de cele ale conducerii unei mașini.

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră