Dependența de euro nu mai este o excepție, ci o regulă, pentru multe categorii de servicii din România. Chiar şi o depreciere de 1% – 2% a leului, în raport cu moneda euro, poate duce la scumpiri în lanț, în special în industriile sensibile la cursul valutar.
Adică al celor care sunt dependente de cursul valutar. Banca Națională a României a anunțat un curs de referință de 5,0991 lei/euro, în creștere cu 6 bani (1,22%) față de nivelul de ieri, 6 mai 2025. Atunci, cursul era de 5,0378 lei/euro.
Este a doua zi consecutivă în care se înregistrează cel mai mare curs euro/leu din istorie, acum aproape de 5.10 lei.
Victoria lui George Simion duce euro la 5,2 lei. Urmează scumpiri la mâncare, energie, motorină
Firmele care oferă servicii în domenii precum transport, leasing, IT, construcții sau servicii medicale private trebuie să își adapteze constant strategiile de preț și să comunice clar clienților impactul cursului valutar asupra tarifelor.
Pe de altă parte, consumatorii trebuie să înțeleagă că moneda euro nu influențează doar vacanțele sau electronicele, ci și o mare parte dintre serviciile de zi cu zi.
În România, numeroase companii își bazează activitatea pe importul de materii prime sau componente, pe care le procesează intern pentru a le vinde fie pe piața locală, fie pentru export.
Citeşte şi: România în colaps. Expert financiar: Președinția lui Simion ar duce la pierderea fondurilor europene
Această strategie le permite să adauge valoare produselor și să își consolideze poziția pe piețele internaționale.
Deși, în teorie, exportatorii ar trebui să beneficieze de pe urma unui curs mai ridicat, iar importatorii să fie cei afectați, realitatea economică din România este diferită: majoritatea exportatorilor sunt, în primul rând, importatori.
Marile companii exportatoare din România își bazează producția pe prelucrarea unor bunuri importate din alte state, bunuri cărora li se adaugă valoare prin procesare locală.
Citeşte şi: George Simion și Călin Georgescu, atac la companii străine. „Vom naționaliza. Ne întoarcem la glie”
„Creșterea cursului este o metodă folosită de multe guverne pentru a stimula exporturile. Din păcate, în cazul României, nu a fost vorba de o măsură intenționată.
Cursul a crescut din cauza presiunii economice interne, generate de inflație. Menținerea unui curs scăzut devenise prea costisitoare pentru BNR”, a declarat Costin Lianu, președintele Asociației Centrelor de Afaceri pentru Export (ACEX).
„Desigur, când crește cursul, exportatorii încasează sume mai mari în lei. Însă, în România, o mare parte dintre aceștia sunt și importatori, pentru că importă produsele pe care le prelucrează înainte de export. Astfel, beneficiile cursului ridicat se diminuează semnificativ”, a mai adăugat Lianu.
Victoria lui George Simion duce euro la 5,2 lei, care este pragul stabilității economice
Potrivit lui Costin Lianu, majorarea cursului până la 5,2 lei/euro este o evoluție firească, ținând cont de inflație și de dezechilibrele din economia românească.
„Dacă se va menține cursul la 5,1 lei sau va urca spre 5,2 lei, este o evoluție normală în contextul actualei instabilități economice. Devalorizarea leului nu este legată de situația politică, ci de măsurile economice adoptate recent”, explică președintele ACEX.
„Dacă însă se depășește pragul de 5,2 lei pentru un euro, vom intra într-o zonă de devalorizare necontrolată a monedei naționale. Acest tip de evoluție este specific economiilor fragile și slab dezvoltate. Depășirea acestui prag ar putea semnala probleme grave”, avertizează Lianu.
Un cargo de containere, în largul coastelor portului chinezesc Shandong - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)
Pornind de la analiza realizată de ACEX, completată cu datele platformei Termene.ro, se poate evidenția clar care sunt sectoarele economice ale căror exporturi sunt condiționate de importuri.
Conform estimărilor, peste 50% dintre exporturile României depind de importuri. Această interdependență face ca o creștere a cursului euro să afecteze ambele capete ale lanțului comercial: importul materiei prime și exportul produsului finit.