Piedone vine cu clarificări ferme privind intervențiile ANPC recente din unitățile medicale

DE Elena Petrescu | Actualizat: 24.02.2025 - 20:37
Piedone vine cu clarificări ferme privind intervențiile ANPC recente din unitățile medicale: FOTO -  INQUAM Photos/Saul Pop(imagine cu rol ilustrativ)
Piedone vine cu clarificări ferme privind intervențiile ANPC recente din unitățile medicale: FOTO - INQUAM Photos/Saul Pop(imagine cu rol ilustrativ)

Piedone vine cu clarificări ferme privind intervențiile ANPC recente din unitățile medicale. Consumatorii sunt vulnerabili indiferent de natura profesională a operatorilor, fiind expuși acelorași riscuri în cazul nerespectării normelor legale.

SHARE

În această seară, Cristian Popescu Piedone a transmis un mesaj ferm pe Facebook, aducând în atenția publicului o serie de aspecte esențiale legate de acțiunile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

Șeful ANPC a făcut clarificări cu privire la controalele recente desfășurate în unități medicale, subliniind importanța respectării drepturilor consumatorilor, indiferent de natura instituției vizate.

Piedone vine cu clarificări ferme privind intervențiile ANPC recente din unitățile medicale

În această seară, Cristian Popescu Piedone a lansat un mesaj puternic pe Facebook, aducând în prim-plan subiecte cruciale legate de intervențiile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).  

Citește și: ANPC: Nereguli grave la mall. Amenzi de peste 500.000 de lei și produse retrase de la vânzare

Șeful ANPC a oferit explicații detaliate despre inspecțiile recente din unitățile medicale, accentuând necesitatea protejării drepturilor consumatorilor, indiferent de tipul instituției verificate.

Contextul Legislativ al Protecției Consumatorilor

Referitor la Comunicatul Ministerului Sănătății privind acțiunile de control desfășurate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), se impun următoarele clarificări:

Citește și: Piedone face curățenie: restaurantele amendate cu peste 1,2 milioane lei în urma controalelor

Conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligația de a proteja cetățenii în calitatea lor de consumatori.

Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă despre caracteristicile esențiale ale acestora și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, inclusiv în fața unor practici incorecte.

De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiționate) și a serviciilor destinate consumatorilor.

Definirea Consumatorului Conform Ordonanței nr. 21/1992

Art. 2, punctul 2 din aceeași ordonanță definește „consumatorul” ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acționează în afacerea lor comercială, industrială, de producție, artizanală ori liberală, precizând că „unitățile spitalicești” nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru.

Astfel, ANPC are în vedere și serviciile de alimentație publică, precum și depozitarea alimentelor destinate consumului public, indiferent dacă acestea sunt tratate termic sau nu.

Responsabilitățile ANPC și Modalitățile de Control

În conformitate cu dispozițiile art. 3 alin. (1) litera i) din H.G. nr. 700/2012 (cu modificările și completările ulterioare), ANPC are responsabilitatea de a controla respectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor.

Aceste controale se efectuează pe piață la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii (inclusiv servicii financiare) și în unități vamale sau puncte de trecere a frontierei, cu acces la locurile de producție, depozitare sau comercializare a produselor.

Controlul la Spitalul Municipal Adjud: Incident și Proceduri

În urma controlului desfășurat la Spitalul Municipal Adjud în data de 24.02.2025, comisarii din cadrul CJPC Vrancea au întâmpinat dificultăți în finalizarea verificărilor demarate în blocul alimentar al unității.

La începutul controlului, comisarii s-au legitimat și au solicitat prezența managerului spitalului, care însă nu era disponibil, iar registrul unic de control nu a fost prezentat.

Citește și: Restaurant faimos, închis de ANPC: after-school ilegal la subsol. Mizerie și copii expuși riscurilor

Controlul a fost efectuat în prezența conducătorului blocului alimentar și a altor două persoane. După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a apărut și a interzis continuarea controlului, susținând că „a primit ordin de sus că controlul este ilegal” și solicitând părăsirea unității.

În urma discuțiilor, inclusiv telefonice cu comisarul șef adjunct – unde i s-au prezentat temeiul legal al controlului și ordinele de serviciu – managerul a continuat cu agresiuni verbale și a contactat autoritățile prin apel la 112, invocând ilegalitatea controlului și lipsa documentelor necesare, situație neîntemeiată.

De asemenea, ușile de acces ale spitalului au fost blocate pentru a împiedica echipa de control să părăsească incinta, până la sosirea poliției.

Ușile au fost deschise ulterior de un angajat al spitalului, când unui membru al echipei de control i s-a făcut rău din cauza antecedentelor cardiace.

Ulterior, echipa de control s-a deplasat la unitatea de poliție pentru a depune declarații cu privire la incident.

Abateri Constatate și Impactul Asupra Siguranței Consumatorilor

În timpul celor 10-15 minute de control, au fost constatate mai multe abateri, printre care:

• Materii prime: Produse din carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (05.02.2025 și 21.02.2025).
Carne de porc neetichetată.
Probe alimentare neetichetate.
Condiții de depozitare necorespunzătoare.

Concluzii: Protejarea Drepturilor Consumatorilor

Instanța de judecată a subliniat că nu există temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați cu profil similar.

Protejarea dreptului consumatorilor la sănătate, integritate fizică și ocrotirea persoanelor vulnerabile reprezintă o responsabilitate comună tuturor operatorilor economici. Consumatorii sunt vulnerabili indiferent de natura profesională a operatorilor, fiind expuși acelorași riscuri în cazul nerespectării normelor legale.

În concluzie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor continuă să efectueze controale riguroase, asigurându-se că toate serviciile și produsele destinate consumatorilor respectă normele legale în vigoare.


 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te