Obligația în sine este prevăzută într-o directivă UE și va trebui transpusă și în legislația noastră până la finalul acestui an. Însă măsura nu a fost încă pusă în dezbatere publică.
Ministerul Finanţelor confirmă RCA la trotinetele electrice
"La câteva zile de la discuția telefonică cu biroul de presă al instituției, acesta a revenit printr-o adresă scrisă, confirmând că există în lucru un proiect de lege care ar urma să instituie RCA pentru acest tip de vehicule", conform avocatnet.ro.
Directiva (UE) 2021/2118 a modificat legislația europeană referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) și a introdus obligația acestor asigurări, inclusiv în cazul trotinetelor sau bicicletelor cu propulsie electrică.
Citeşte şi: Un deputat PNL cere limitarea vitezei pentru trotinete la 15 km/h. Săptămânile viitoare, dezbaterea
Mai exact, directiva extinde înțelesul noțiunii de vehicul, adăugând acestei categorii și dispozitivele autopropulsate, cu o masă mai mare de 25 de kilograme, capabile să se deplaseze cu o viteză de minimum 25 km pe oră.
Astfel, trotinetele și bicicletele electrice sau cele prevăzute cu propulsie auxiliară vor intra sub incidența legislației care reglementează obligativitatea RCA.
Statele membre ale UE, deci inclusiv România, trebuie să transpună prevederile acestei directive europene până la data de 23 decembrie 2023.
Citeşte şi: Trotinetele, un calvar în traficul ieșean. 33 de accidente de când au apărut pe șosele
În România, transpunerea directivelor europene se face prin lege sau prin ordonanță, ambele tipuri de acte normative având reguli clare de legiferare.
Pentru modificarea legislației RCA, este nevoie fie de o ordonanță inițiată de Ministerul de Finanțe, care trebuie adoptată și publicată în Monitorul Oficial pentru a se aplica, fie de un proiect de lege inițiat de Parlament sau de Guvern.
Citeşte şi: Au apărut trotinetele. Cât de avantajos este: comparații cu mașina proprie, Uber și Bolt
Indiferent de inițiator, legea va urma aceeași procedură parlamentară pentru a intra în vigoare: vot în Senat și în Camera Deputaților, promulgare de Președinție și publicare în Monitorul Oficial, singura diferență fiind că, dacă e inițiată de Guvern, ea va trebui mai întâi să fie adoptată și de Executiv.
Cele două proiecte menționate de MF sunt:
- Proiect Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, pentru prejudicii produse terților, prin accidente de vehicule
- Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 213/2015, privind Fondul de garantare a asiguraților.
Momentan, cele două proiecte nu au fost publicate în dezbatere publică pe site-ul ministerului, iar redacția noastră a solicitat deja MF și ASF mai multe detalii despre conținutul lor și data când vor fi făcute publice.