Conferință CCIR: Avantajele și dezavantajele acordurilor de comerț cu UE

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 20.09.2019 - 07:44

În primele 5 luni din anul 2019 și la 4 luni de la intrarea în vigoare a Acordului de Parteneriat Economic, exporturile României în Japonia au atins cifra de 109,8 milioane euro, cu 109,4% mai mult față de exporturile în 2018 în aceeași perioadă.

SHARE

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și Ambasada Canadei în România, Bulgaria și Republica Moldova, a organizat pe 17 septembrie, conferința „Oportunități aduse de acordurile de comerț liber ale UE și provocări întâmpinate de oamenii de afaceri. Cum putem valorifica politica comercială a UE?”.

Tema centrală a conferinței a vizat politica comercială a Uniunii Europene, cu accent pe importanța celor mai recente acorduri de comerț liber încheiate de UE cu state precum Canada, Japonia și Vietnam. Camera de Comerț și Industrie a României a demarat ample campanii de informare și promovare în rândul antreprenorilor români pentru a face cunoscute beneficiile acestor acorduri la nivelul țării noastre.

Președintele CCIR, Mihai Daraban, a menționat o serie de avantaje care au venit odată cu semnarea acordurilor la nivelul UE cu impact direct asupra economiei românești. „La doi ani de la intrarea în vigoare, în mod provizoriu, a Acordului economic și comercial cuprinzător dintre UE și Canada, observăm o creștere semnificativă a exporturilor românești în Canada, de la 105,4 milioane euro în 2016, la 193,6 milioane în 2017. (...)

În primele 5 luni din anul 2019 și la 4 luni de la intrarea în vigoare a Acordului de Parteneriat Economic, exporturile României în Japonia au atins cifra de 109,8 milioane euro, cu 109,4% mai mult față de exporturile în 2018 în aceeași perioadă, iar importurile din Japonia au crescut cu 84% față de aceeași perioadă în 2018, atingând cifra de 128,7 milioane euro”, a declarat Mihai Daraban.

Ștefan Radu Oprea, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, consideră că ferestrele de oportunitate deschise de acordurile de comerț şi investiții ale Uniunii Europene se închid repede într-o piață dinamică şi globalizată.

„De aceea, vă invit să fructificăm împreună beneficiile pe care aceste acorduri le aduc exportatorilor români prin instrumentele pe care Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat le pune la dispoziția mediului de afaceri. Start Export este proiectul pe care vi-l propun anul acesta și care înseamnă să vorbim în România, din ce în ce mai mult, despre export, pe modelul antreprenorial.

Este foarte important ca antreprenorii să cunoască foarte bine ceea ce înseamnă exportul, educația în acest sens fiind pilonul principal. Trebuie să învățăm împreună să participăm la un târg, de exemplu. Este o diferență între a fi expozant sau simplu vizitator. Trebuie înțelese foarte bine diferențele culturale, pentru că într-un fel se fac afaceri  în Japonia, altfel în Orientul Mijlociu sau Egipt”, a declarat Ștefan Oprea.

Cristina Modoran, Consilier al Directorului General Adjunct, DG TRADE, Comisia Europeană, a precizat că dacă privim harta lumii, există zone mari cu care Uniunea Europeană are încheiate acorduri comerciale, dar și zone importante în care acestea nu există și unde întâlnim provocări.

„Și aici mă refer, în special, la Statele Unite ale Americii și China, țări cu care am început însă negocierile. Acordurile comerciale atrag au beneficii importante pentru statele implicate, cum ar fi creșterea numărului locurilor de muncă. În prezent, o cincime din locurile de muncă sunt susținute de exporturi. România se află sub media europeană din acest punct de vedere dar are un potențial foarte mare de creștere”, potrivit Cristinei Modoran.

„Acordul încheiat anul acesta între Japonia și Uniunea Europeană reprezintă o oportunitate pentru industria lemnului din România. Japonezii adoră lemnul și-l folosesc în construcții datorită avantajelor multiple ale acestui material.

Piața japoneză de construcții pune un mare accent pe soluțiile ecologice și promovează utilizarea lemnului certificat. Un alt avantaj al pieței japoneze este preferința pentru produse din lemn de calitate superioară, ceea ce generează o cerere stabilă pentru produse cu înaltă valoare adăugată de la furnizorii europeni, inclusiv cei din România.

Parteneriatul companiei noastre cu Japonia a început acum aproape un sfert de secol. Între 2010-2018 Holzindustrie Schweighofer a furnizat clienților japonezi peste 3,8 milioane de metri cubi de produse de lemn cu o valoare de aproape 1,29 miliarde de euro. In fabrica noastră din Rădăuți am investit 14 milioane de euro pentru a produce grinzi laminate de cea mai înaltă calitate destinate în principal pieței japoneze”, a declarat Dan Bănacu, director general al Holzindustrie Schweighofer România.

Chiar dacă CETA este un acord destul de nou, rezultatele nu au întârziat să apară. Astfel, la nivelul Uniunii Europene se înregistrează o creștere a schimburilor comerciale cu bunuri cu 9% și un avans al serviciilor de 7%, este de părere Stéphane Lambert, consilier & șef al departamentului Politicii Comerciale, Economice și Științifice și Tehnologice, din cadrul Misiunii Canadei în Uniunea Europeană.

„Acest acord a generat o creștere a locurilor de muncă prin stimularea exporturilor și scăderea costurilor pentru companii. Cu toate acestea, este necesar mai mult timp și mai multe date pentru a vedea impactul complet al CETA atât asupra comerțului din Canada și UE, cât și asupra altor sectoare ale economiei, cum ar fi serviciile și investițiile străine directe”, a menționat Stéphane Lambert.

„Anul acesta este unul dintre cei mai importanți pentru Japonia, datorită acordului încheiat cu Uniunea Europeană. Este cel mai mare acord comercial din lume care implică și alte componente decât cea a afacerilor, și anume, drepturile omului, principiile democratice și statul de drept. În mod evident, acest acord atrage după sine și multe oportunități care, din păcate nu sunt exploatate la potențial maxim. Sfatul meu pentru oamenii de afaceri români este de a fi agresivi pe această piață și de a nu pierde timpul. Aveți șanse de reușită, dar nu sunteți singurii. Există oportunități, dar nu numai pentru voi. Fiți creativi și aveți inițiativă!”, a menționat ambasadorul Japoniei în România, dl. Hitoshi Noda.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.